Ani na tohtoročných Medzinárodných leteckých dňoch 2013 nebudú chýbať zástupcovia slovenských vzdušných síl. Dôkazom toho sú v súčasnosti časté nácviky slovenských pilotov na sliačskom nebi.
Vzdušné sily sa budú prezentovať dynamickými aj statickými ukážkami rôznorodej leteckej a pozemnej techniky. Všetci nadšenci pre lietanie uvidia vo vzduchu atraktívny vzdušný súboj „Dogfight“, známy sliačskou dvojicou lietadiel MiG-29. Nebude chýbať sólo display ukážka, letecké umenie pilota, stíhačky Mig-29 Fulcrum či lietadla L-39 Albatros. Vzdušné sily OS SR na najväčšom leteckom podujatí oslávia 20. výročie svojho vzniku.
Atraktívny vzdušný súboj
Tzv. dogfight predvedie dvojica pilotov domácich lietadiel MiG-29. V leteckej reči tento pojem znamená, že ide o blízky manévrový vzdušný boj, v ktorom hlavnú úlohu zohrávajú manévrovacie schopnosti lietadla, jeho rýchlosť, výkonové charakteristiky lietadla, t. j. pomer ťahu k hmotnosti či plošné zaťaženie krídla. Rozhodujúce je však letecké umenie pilota. Vzdušný súboj MiG-29 je simulovaný let pre divákov, ktorý má priblížiť súčasný vzdušný boj dvoch bojových lietadiel na malé vzdialenosti.
Pri vzdušnom súboji dvojice MiG-29 predný MiG-29 simuluje brániace sa lietadlo, kým zadný je útočiacim lietadlom. Celý let je nesmierne fyzicky i psychicky náročný. Dosahuje sa preťaženie 7 až 8 g, čo znamená, že sedem až osemnásobok vlastnej váhy vtláča pilota do sedadla. Rýchlosť sa pohybuje od 300km/h až do 1000 km/h. Počas vzdušného súboja sa piloti musia nepretržite koncentrovať v extrémne krátkom čase, v trojrozmernom priestore v blízkosti zeme.
Letecké umenie pilota MiG-29
Ľahkosť letu a zároveň ohromujúca sila, rýchle striedanie manévrov a pozície lietadla, to sú charakteristické črty sólo display ukážok na lietadle MiG-29. Cieľom ukážky je prezentácia manévrovacích schopností lietadla MiG-29. Počas vystúpenia sa lietadlo pohybuje vo výškach od 100 do 1400 m, pri rýchlosti od 230 km/hod do 1000 km/hod. Preťaženie dosahované počas ukážky je až do 9 g, pri rýchlych obratoch vo vysokej rýchlosti.
Predvádzať nadzvukové, vysoko výkonné lietadlo MiG-29 na verejnosti je akýmsi pomyselným vrcholom, ktorý môže pilot dosiahnuť. Zároveň je to obrovská výzva i nesmierna zodpovednosť a schopnosť nájsť vhodný kompromis medzi možnosťami predvedenia lietadla (v prízemnej a malej výške na obmedzenom priestore) a dodržaním vysokej miery bezpečnosti letov.
Zdroj: SIAF 2013

















