Anketa: Patria cyklisti do pešej zóny v centre mesta?

TÉMA TÝŽDŇA
23 /

Táto otázka sa v meste pod Urpínom čoskoro stane témou dňa. Mesto v spolupráci s Občianskou cykloiniciatívou Banská Bystrica (OCI BB) pripravuje v rámci „Generelu nemotorovej dopravy“ otvorenie pešej zóny cez Námestie SNP a Dolnú ulicu, ku ktorej vedie osem vstupov, cyklistom.

Momentálne je návrh na Dopravnom inšpektoráte, ktorý o tom rozhodne,“ potvrdila nám túto informáciu vedúca oddelenia údržby miestnych komunikácií a inžinierskych sietí MsÚ Ing. Renáta Hláčiková.

Zástupkyňa OCI Andrea Štulajterová k návrhu vpustenia cyklistov do pešej zóny na Námestí SNP a Dolnej ulici, kde nedávno položili nový zelený asfaltový koberec, pre náš portál uviedla, že v Banskej Bystrici sa to nebude riešiť ako v Košiciach. Tam je v centre mesta vyhradený pre cyklistov špeciálny pruh, ale to sa neosvedčilo. „U nás pôjde len o značenie dopravnými značkami. Cyklisti sa budú môcť pohybovať maximálne rýchlosťou pešiaka, teda okolo 5 km za hodinu.  V pešej zóne platí, že vždy má prednosť najslabší účastník dopravy, teda chodec, dodala Štulajterová.

Rozprávali sme sa aj s dlhoročným cyklistom Dušanom z Banskej Bystrice, ktorý na bicykli pravidelne brázdi cyklistické terény v meste a okolí. Je zaujímavé, že otvorením pešej zóny cyklistom nie je nadšený: „Pozrite sa, ak mám cez historické jadro mesta jazdiť na bicykli rýchlosťou chodca, tak to kvôli bezpečnosti radšej zosadnem a prejdem to pešo. Nakoniec kto bude cyklistom merať takúto rýchlosť? Námestie SNP s Dolnou ulicou podľa mňa nie sú pre cyklotrasu vhodné. Skôr by som privítal viacero menších stanovíšť pre bezpečné odloženie bicykla v centre mesta, aby si cyklisti mohli pokojne sadnúť  na občerstvenie alebo zájsť do obchodu.“

Podľa dopravnej inžinierky Anny Brašeňovej z Útvaru hlavného architekta mesta toto riešenie zahŕňa aj „Generel nemotorovej dopravy“, ktorý bude súčasťou nového územného plánu mesta. K príprave ďalších mestských cyklotrás nám povedala:Projekčne je pripravená trasa od Europy po Mlynskú ulicu v Podlaviciach, kde treba doriešiť majetkoprávne vysporiadanie niektorých pozemkov. Územne je pripravený usek z Europy po Hušták. Súčasne sa rieši predĺženie tejto cyklotrasy po železničnú stanicu, na čo sa žiaľ nepodarilo získať grant zo Svetovej banky.“

Po nedávnom prekvapujúcom otvorení prvého úseku cyklotrasy od Europy k plavárni Štiavničky a zavedení jednosmerky pre vodičov na komunikácii z opačného smeru sme sa začudovali, prečo to prebehlo takpovediac potichu. Ak mesto zavádza takéto významné novinky v doprave, najskôr by v záujme veci malo spustiť vysvetľovaciu komunikačnú kampaň, aby si verejnosť vôbec všimla, že sa niečo deje.

Nehovoriac o verejnej diskusii, čo si ľudia myslia napríklad o navrhovanom riešení vpustenia cyklistov do pešej zóny medzi chodcov myslia. Nás by to celkom zaujímalo…

[poll id=“109″]

Zdroj: Bystricoviny.sk