Pre objektívnosť ďalšej diskusie o budúcnosti PKO Banská Bystrica, ktorá sa otvorila primátorovým nepodpísaním uznesenia MsZ z 11.júna o zrušení príspevkovej organizácie mesta PKO ku koncu roka 2013 a jej začleneniu pod značkou PKO ako samostatný odbor MsÚ, vám prinášame materiál spracovaný mestským úradom pre rozhodovanie zastupiteľstva.
Z analytického materiálu MsÚ sme vybrali základné ekonomické ukazovatele doterajšieho fungovania príspevkovej organizácie mesta a návrhy na zefektívnenie činnosti PKO jeho včlenením pod mestský úrad. Park kultúry a oddychu ako príspevková organizácia zriadená mestom Banská Bystrica vznikol 1. júla 1961. Táto nezisková kultúrna inštitúcia participuje na zabezpečovaní uspokojovania základných kultúrnych potrieb obyvateľov a návštevníkov.
PKO má v súčasnosti 10 zamestnancov v trvalom pracovnom pomere – riaditeľka, 3 programoví pracovníci, 2 ekonomickí pracovníci, 2 výtvarníci, 1 technik a sekretárka. Pod PKO patrí Detský spevácky zbor Zvonček a Folklórny súbor Bystrina.
Ekonomika a hospodárenie
Príspevok na činnosť PKO spolu s príspevkom na podujatia bol v roku 2012 spolu 339.400 €, t. j. 53,80 % celkového rozpočtu programu kultúra a 63,94 % z rozpočtu programu kultúra bez komunálnych služieb.
Návrh začlenenie PKO do organizačnej štruktúry MsÚ vytvorením samostatného oddelenia (spojenie doterajšieho oddelenia kultúry s výkonnou kultúrou)
pozitíva:
+ výrazné šetrenie finančných nákladov, predovšetkým znížením prevádzkových nákladov (nájomné, energie, právne a ekonomické služby
+ ušetrené prostriedky z prevádzkových nákladov by boli presunuté na výkon kultúry v meste (viac podujatí, vyššia kvalita podujatí)
+ vzor a overená prax z iných miest na Slovensku, organizácia tohto typu (výkonom, spôsobom zriadenia a financovania) existuje len v BB a PO
+ výrazne lepšia kooperácia s mestským oddelením kultúry a vedením mesta (všetci „pod jednou strechou“)
negatíva:
– nízka flexibilita spôsobená úradnými postupmi
– zánik značky PKO ako organizácie (názov zostane pri oddelení MsÚ)
– ročná výška príspevku na prevádzku – 200 000 €
– predpokladaný rozdiel v prospech rozpočtu mesta – 64 030 € až 88.654 €
Zdroj: MsÚ BB