V Bystrici prebehne iba vnútorná racionalizácia mestských škôl

SPRÁVY
0 /

Hoci pôvodný audit základných škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta ukázal potrebu radikálnejšej ekonomickej  reformy školstva, vrátane zníženia počtu škôl kvôli rozpočtovému deficitu (návrh na zrušenie ZŠ Bakossova a ZŠ Hronská),  mestská samospráva pôjde ďalej len cestou vnútornej racionalizácie škôl.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJe zaujímavé, že po zverejnení výsledkov auditu na začiatku tohto roka bola u poslancov naprieč politickým spektrom v zastupiteľstve politická vôľa prijať zásadné opatrenia nevyhnutnej školskej reformy. Zo strany štatutára mesta, ktorý bol navrhovateľom konkrétnych racionalizačných opatrení, však táto vôľa chýbala.

„Mojou ambíciou bolo zachovanie obidvoch škôl. Rokoval som so zástupcami evanjelickej cirkvi, ale nepodarilo sa mi o vyrokovaných podmienkach presvedčiť poslancov. Preto sa tento návrh ukázal nepriechodný. Treba brať do úvahy aj faktor zamestnanosti. Pri zlúčení škôl by prišlo o prácu viacero učiteľov. Rovnako ako dotujeme šport alebo boj s plaveckou či korčuliarskou negramotnosťou, tak je zmysluplné dotovať aj školy,“ povedal primátor Peter Gogola na májovom zastupiteľstve. Poslanci sa v tejto situácii priklonili k vnútornej racionalizácii zostávajúcich 12 základných škôl, čo prinesie úspory cca 50 000  €.

V audite škôl sa píše, že navrhované vnútorné racionalizačné opatrenia v II.etape len nepatrne zmiernia veľmi nepriaznivú ekonomickú situáciu v školstve. Neprinesú významné zníženie finančného deficitu vo verejnom školstve v Banskej Bystrici, ktorý sa na rok 2013  predpokladá vo výške – 309 629 €, v osobných nákladoch až – 453 743 €.  Školy majú naplnenú kapacitu na 72 % a spolu majú 11 voľných učební, 13 je prenajatých. Kapacita v školskom roku 2017/2018 bude prevyšovať reálny počet detí bývajúcich v meste o 1100 miest, z toho v I. spoločnom školskom obvode (centrum) o 820 miest.

Bude preto potrebné zamerať sa okrem navrhovaných vnútorných racionalizačných opatrení aj na nasledovné:
? regulovať počet otváraných tried v 1. ročníku v každej škole  tak, aby sa rovnomerne rozložila naplnenosť verejných škôl v Banskej Bystrici;
? efektívne využívať priestory z hľadiska vyťaženosti kapacít škôl (menej škôl s vyššou naplnenosťou);
? zvýšiť kvalitu a vyhodnocovať prostredníctvom objektívnych merateľných ukazovateľov – systém merania kvality má Školský úrad pripravený;
? zvýšiť kvalitu manažmentu škôl, pričom Školský úrad má pripravené kritériá odmeňovania riaditeľov základných škôl, ktoré budú zároveň podkladom na ich hodnotenie a možnosti osobného rastu.

Zdroj: Bystricoviny.sk; Mesto BB