V predvečer Sviatku práce sa banskobystrické Námestí SNP stáva tradičným miestom stavania mája. Tak, ako po iné roky, aj teraz túto akciu organizuje strana SMER-SD.
Medzi Banskobystričanmi nebude chýbať ani predseda vlády Robert Fico, spolu s ďalšími predstaviteľmi tejto vládnej strany a hosťami. Program začne v utorok 30.apríla 2013 o 16:00 hod. na Námestí SNP, kde počas stavania mája vystúpi folklórny súbor Urpín a Detská tanečná škola Janette Fáberovej. Na akciu sú pozvaní všetci občania.
Ako sa stalo v Banskej Bystrici zvykom, k stavaniu mája na Námestí SNP sa pred rokom 2011 pripájalo aj mesto. To bolo za čias, keď sme mali ľavicových primátorov. Teraz sa k strane SMER-SD banskobystrická samospráva nepridáva…
Sám banskobystrický primátor sa vlani vyjadril takto: „Táto akcia by mala byť v budúcnosti pod hlavičkou PKO a z Námestia SNP by sa mala vytratiť politika skĺbená s tradíciami.“ Ibaže okrem tohoročného predvolebného „truc podniku“ pravicového kandidáta na župana sa zo strany mesta či PKO nič neudialo. A tak, ako to robia na každej slovenskej dedine starostovia s miestnymi dobrovoľníkmi, v meste Banská Bystrica si dávnu tradíciu stavania mája v predvečer Sviatku práce v skutočnosti pripomína a organizuje len ľavicový SMER-SD.
História stavania májov
Máje boli známe už v antike, ako symboly ochrany pred zlými duchmi a chorobami. Neskôr mládenci stavali dievčatám máje ako symbol zelene, života, aby boli dievčence pekné, štíhle a zdravé.
Zo správy z roku 1255 sa dozvedáme, že v nemeckom Aachene stavali stromy na 1. mája, na Turíce a na Jána pred kostol, radnicu, pred domy popredných mešťanov a všeobecne vážených osôb ako prejav úcty a žičlivosti. Odtiaľ už nebolo ďaleko k myšlienke postaviť máj aj pred dom obdivovaného dievčaťa.
V 15. storočí bolo postavenie mája znakom vážneho záujmu o dievča, ba za určitých okolností mohlo nadobudnúť právny význam. Svedčí o tom rozhodnutie cirkevného súdu v Čechách, ktorý roku 1422 uznal právoplatnosť manželstva na základe sľubu lásky a vernosti a postavenia mája.
Neskôr nadobudli máje u nás diferencovaný význam. V prvom prípade postavil mládenec máj len tomu dievčaťu, o ktoré sa uchádzal. V druhom boli máje spoločným darom mládencov všetkým dospelým dievčatám obce. Tretí variant bol ten, že máj dostalo síce každé dievča, no ak malo svojho mládenca, jej máj bol iný, ako tie, ktoré boli kolektívnou pozornosťou mužskej mládeže.
V hornom Gemeri dostávali ešte v prvej tretine 20. storočia dievčatá máje len od svojich nápadníkov. Neskôr mládenci postavili máj každému dievčaťu v dedine. Zatiaľ čo smrek bol individuálnou poctou dievčaťu súcemu na vydaj, breza bola poctou kolektívnou. Súčasťou stavania mája bola obchôdzka mládencov s muzikou po domoch, kde postavili máj, tancovanie s dievčatami, spev príležitostných piesní, pohostenie a obdarovanie.
Zdroj: Bystricoviny.sk

















