Povedzte predvádzacím akciám nie! Informácie o tom, čo sú predvádzacie akcie, a prečo je lepšie sa im vyhnúť, sa v médiách objavujú stále častejšie. Je však jasné, že to nestačí. Realitou zostává narastajúci počet sťažností podvedených seniorov.
Vyššia informovanosť o uvedenej problematike priniesla určité výsledky. Seniori a ich blízki si uvedomujú, že sa kvôli predvádzacím akciám dostali do vážnych problémov, ktoré musia riešiť. Organizátori však vyvíjajú a vymýšľajú stále nové praktiky, ako svoj cieľ dosiahnuť. Ten pritom zostáva rovnaký: predať predražený a často nekvalitný tovar.
Predajcovia na predvádzacích akciách zďaleka nevyužívajú iba nenápadné psychologické metódy. Naopak – ich praktiky sa často približujú tvrdému psychologickému nátlaku a veľakrát i k vydieraniu a vyhrážkam. Napríklad jednému zo zákazníkov po odmietnutí nákupu neumožnili usporiadatelia nastúpiť do autobusu a nechali ho bez pomoci niekoľko desiatok kilometrov od jeho bydliska, na neznámom mieste.
Mnohí zákazníci stále nevedia, že od zmluvy uzavretej na predvádzacej akcii majú právo písomne odstúpiť do 14 dní od jej uzavretia. Žiadnych sankcií sa obávať nemusia. Právo však nie je možné uplatniť pri prezentácii a predaji tovaru v klasickej predajni. Obchodníci sa i toto ustanovenie snažia zneužiť a účelovo nahlasujú svoje prevádzky v miestach, kde obvykle predaj vôbec nerealizujú, napr. v hotelových sálach, alebo vilách na okraji miest. Ich jednanie predstavuje obchádzanie zákona.
Ľubica Gálisová, prezidentka Fóra pre pomoc starším a ašpirantka na titul Slovenka roka 2013: „Môžem zodpovedne povedať, že plne súhlasíme s názorom, ktorý tento film prezentuje a máme informácie od starších, že takéto praktiky sú používané v praxi a starší ľudia sa dostávajú do veľmi ťažkých životných situácii , prichádzajú často o svoje úspory, dokonca aj o svoj majetok. Pri rôznych predvádzacích akciách dochádza k veľmi agresívnemu správaniu predajcov. Tovar je väčšinou nekvalitný a predražený. My odporúčame starším ľuďom sa takýchto aktivít nezúčastňovať. Treba si uvedomiť, že lacný zájazd, obed musí niekto zaplatiť a sú to tí, ktorí si takýto tovar zakúpia. Sú to nekalé praktiky, ktoré v mnohých prípadoch spôsobujú ochudobňovanie starších ľudí, vplyv na ich život, často zhoršenie ich psychického a zdravotného stavu.“
Patrik Herman, vedúci relácie Lampáreň v televízii Markíza: „V relácii Lampáreň veľmi často prichádzam do styku s problematikou, ktorú si vzal na mušku tento dokument. Je až zarážajúce, ako ďaleko dokážu predajcovia na predvádzacích akciách zájsť, aby zmanipulovali zákazníkov. Bežne sa stretávam so seniormi, ktorí nie sú spokojní s kvalitou kúpeného tovaru, no je aj veľa takých, ktorých podobná predvádzacia akcia pripravila o životné úspory. Odkazujem všetkým, aby si dali na podobné praktiky pozor a aby sa nenechali zlákať vidinou darčekov, či „skvelých“ zážitkov. Je to iba účelovo naplánované a do detailov premyslené klamstvo.“
Účinným argumentom, prečo povedať predvádzacím akciám „NIE“, má byť aj dokument „Šmejdi“, ktorého autorky Silvia Dymáková a Romana Mazalová navštevovali v prestrojení akcie, kde sa dôchodcom vymývajú mozgy a kde mladí ľudia nie sú vítaní. Popri autentických záberoch z predvádzacích akcií a výpovedí poškodených seniorov, prináša film aj pohľad psychologičky, právnika a ďalších odborníkov. Tento dokument prináša do slovenských kín distribučná spoločnosť Continental film už od 18. apríla.
Zdroj: Cinemax BB

















