Ani necelý týždeň pred februárovým mestským zastupiteľstvom nevedia poslanci, ako bude vyzerať reálny obraz rozpočtu mesta na tento rok. Občania si môžu na úradnej tabuli mesta nájsť niečo, čo sa formálne tvári ako návrh rozpočtu, ktorý však de facto neexistuje.
V § 9 (rozpočet obce) zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení sa hovorí: „Základom finančného hospodárenia obce je rozpočet obce, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka. Pred schválením je rozpočet obce zverejnený najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli obyvatelia obce vyjadriť (to platí aj o záverečnom účte obce, ako aj o návrhu na vyhlásenie dobrovoľnej zbierky).“
To, čo visí pred mestským úradom od 29.januára 2013, je iba niekoľko strán z decembrového materiálu určeného pre zastupiteľstvo, ktorý primátor stiahol z rokovania ako nereálny, teda je vlastne neplatný. Ide o rámcové čísla na roky 2013-15, o ktorých sa všeobecne vie, že sú postavené na vode a nikto ich negarantuje. Keď návrh rozpočtu nepoznajú poslanci, k čomu sa môžu vyjadriť občania?
Tento neštandardný postup vedenia mesta kritizujú všetky poslanecké kluby naprieč politickým spektrom. Prvý návrh mestského rozpočtu na rok 2013, ktorý stiahol 11.decembra 2012 jeho predkladateľ-primátor Peter Gogola z rokovania kvôli nedohode s poslancami, dnes nemá žiadnu vypovedaciu hodnotu. Jednoducho preto, že poslanci vlani predložili k tomuto návrhu množstvo pripomienok, ktoré vraj nestihol mestský úrad zapracovať do materiálov.
Ako sme sa neskôr dozvedeli, problémom boli niektoré nákladové položky (napríklad v cestovnom ruchu, informačnom systéme mesta, na odmenách a administratíve mesta), kde chceli poslanci výraznejšie šetriť, aby zostali finančné prostriedky na zabezpečenie základných komunálnych funkcií pre občanov (svietenie, kosenie, čistenie, opravy miestnych komunikácií, financie do volebných obvodov, granty pre kultúrne a športové združenia občanov).
Poslanci sa kriticky vyjadrujú aj k tomu, že primátor nevyužil čas medzi sviatkami v decembri a ani v januári, aby s nimi podrobne prešiel všetky sporné body v návrhu tohoročného rozpočtu. S predstaviteľmi poslaneckých klubov sa stretol až 23.januára, ale nič konkrétne s nimi nedohodol. Vieme iba to, že druhý „reálny“ návrh rozpočtu mesta na tento rok predloží primátor do finančnej komisie deň pred mestským zastupiteľstvom, ktoré sa koná v utorok 12.februára. Reálne hrozí riziko, že Banská Bystrica nebude mať ani vo februári schválený riadny rozpočet a bude pokračovať rozpočtové provizórium.
K nemu sa celkom otvorene vyjadril prednosta MsÚ Miroslav Rybár v januárových Radničných novinách: „Najlepšie je nehľadať vinníka a brať tento stav ako štandardnú súčasť verejného života. Koniec-koncov rozpočet je vec, ktorá už na začiatku roka presne určuje, na čo sa majú peniaze počas roka míňať, čo nemusíme vždy vedieť dobre odhadnúť, kým provizórium poskytuje väčšiu operatívnosť pri neočakávaných potrebách mesta. Nie je teda na ňom nič škodlivé.“
Vyzerá to tak, akoby banskobystrickému primátorovi vôbec nevadilo, že mestská samospráva funguje už druhý mesiac v rozpočtovom provizóriu, počas ktorého môže mesačne čerpať bežné výdavky vo výške 1/12 ich objemu z minulého roka. Mesto však v tomto režime nemôže investovať ani čerpať eurofondy, dokonca nemusí ani šetriť. Občas vzniká dojem, akoby to vedúcim predstaviteľom mesta vyhovovalo…
Zdroj: Bystricoviny.sk