Prestavba autobusovej stanice stále v nedohľadne

SPRÁVY
7 /

Od roku 2002, keď sa banskobystrická autobusová stanica po privatizácii stala majetkom majoritnej ostravskej spoločnosti, márne čakáme na jej prestavbu. Nádejný rakúsko-český investor sa so SAD Banská Bystrica a.s. stále nedohodol, čaká sa aj na urbanistické stvárnenie projektu podľa požiadaviek mesta. Na autobusovej stanici už druhý rok ako memento straší zákaz vjazdu na súkromný pozemok (okrem taxi a autobusov SAD).

Známe sú zatiaľ výstupy z marcovej komisie pre územný rozvoj pri mestskom zastupiteľstve, na ktorom poslankyňa Ľudmila Priehodová navrhovala vypracovanie zmien a doplnkov územného plánu centrálnej mestskej zóny (CMZ) v priestore autobusovej a železničnej stanice investorom, čo by predstavovalo ďalšie zdržanie postupu. Pritom revitalizovať sa má čoskoro aj železničná stanica v Banskej Bystrici.

Útvar hlavného architekta mesta informoval poslancov o vypracovaní variantného riešenia prestavby priestoru autobusovej stanice. Hlavný architekt mesta Ľubomír Keleman porovnal dopravné napojenie oboch variant a konštatoval, že územie sa nachádza mimo hranice CMZ, preto nie je potrebné tento urbanistický priestor riešiť zmenami a doplnkami územného plánu.

Keďže komisia má zatiaľ iný názor, problém bude musieť zrejme vyriešiť až mestské zastupiteľstvo. To by malo prerokovať urbanistickú štúdiu nového využitia priestoru autobusovej stanice s dôrazom na priestorové a najmä dopravné riešenie nového investičného zámeru na prestavbu, podľa čoho by malo mesto vydať záväzné stanovisko investorovi.

Primátor mesta Peter Gogola chce zrejme urýchliť riešenie tohto problému, lebo pozastavil výkon uznesenia februárového mestského zastupiteľstva v tejto veci a o probléme spôsobu prestavby autobusovej stanice by mali opäť rokovať poslanci na svojom aprílovom zasadnutí.

Výstavba novej autobusovej stanice v Banskej Bystrici sa zastavila v roku 1990 a odvtedy sa hľadajú investície a najmä investor, ktorý ju dokončí. Po privatizácii SAD-iek v roku 2002 sa snažili s novým ostravským vlastníkom a Fondom národného majetku dohodnúť bývalí primátori mesta, ale podarilo sa to až Ivanovi Saktorovi v priebehu roku 2010, keď prišiel do Banskej Bystrice vážny rakúsko-český investor.

Po posledných komunálnych voľbách sa však nádejné rokovania o odkúpení autobusovej stanice a jej prestavbe zahraničným investorom spomalili. Ten začiatkom roka 2011 predložil mestu svoj vlastný investičný zámer rekonštrukcie celého areálu aj s urbanisticko-architektonickou predstavou jej budúceho funkčného využitia. Okrem samotnej dopravnej funkcie objektu so službami pre cestujúcich to má byť aj komerčné využitie s priestormi nového obchodno-nákupného centra.

Do hry však vlani nešťastne zasiahli poradcovia primátora mesta v Rade pre architektúru a urbanizmus, ktorí kladením podmienok mimo rámca svojej kompetencie zneistili investora. Po korekcii zo strany odbornej komisie pre územný rozvoj sa veci napokon dostali do normálu, ale stále nie je všetko vyriešené jednoznačne tak, aby investor mohol predložiť mestu konečný návrh prestavby autobusovej stanice aj s dopravnou situáciou.

Pre Banskobystričanov a návštevníkov mesta by bolo žiaduce, aby sa čo najskôr zosúladili záujmy investora a mestskej samosprávy tak, že sa konečne začne s prestavbou schátralého areálu autobusovej stanice. Obzvlášť keď Železnice SR vlani vypísali verejnú súťaž na revitalizáciu železničnej stanice v Banskej Bystrici v spolupráci s vybraným súkromným investorom.

Bola by škoda nespojiť oboch investorov na doriešení celého priestoru medzi autobusovou a železničnou stanicou, ktoré spolu susedia. Čas však neúprosne beží a keď nebude mesto aktívne, stratíme ďalšiu šancu vyriešiť dlhoročný problém, ktorý ťaží všetkých Banskobystričanov. Najmä v situácii, keď sa noví investori do mesta pod Urpínom v poslednej dobe vonkoncom nehrnú, skôr naopak.

Zdroj: Bystricoviny.sk