Navštíviť výstavu banskobystrického umeleckého fotografa Karola Demutha „Vyznanie medenému mestu“ v átriu Štátnej vedeckej knižnice je zážitkom, ktorý by ste si nemali nechať ujsť.
75-ročný známy fotograf Karol Demuth predstavuje svoje diela v ŠVK na výstave „Vyznanie medenému mestu“ od 28.februára do 9.marca 2012. Tu je jeho osobné vyznanie:
„Zatiaľ čo rodisko máme len jedno, domovov môžeme mať počas nášho bytia niekoľko. V prvých štyroch rokoch môjho života mi osud za domov doprial mesto Prešov, ďalšie štyri roky Brezno a päť povojnových rokov prežila naša rodina v Tisovci. Do Banskej Bystrice sme sa presťahovali v decembri roku 1950. Mal som vtedy trinásť rokov.
Hovorí sa, že trinástka nie je šťastné číslo. Asi bude na tom čosi pravdy, lebo spočiatku som bol v mojom novom domove veľmi nešťastný. Patrili sme k prvým obyvateľom novovznikajúceho sídliska Fončorda. Sídliska bez chodníkov a ciest, bez trávy a stromov, sídliska utopeného v nekonečnom mori blata. Chýbali mi kamaráti, musel som si zvykať na nových učiteľov a spolužiakov. Myslel som si, že si na Banskú Bystricu nikdy nezvyknem. Dnes, po viac ako šesťdesiatich rokoch sa s potešením musím priznať: som priaznivému osudu vďačný za to, že práve Banská Bystrica sa na najdlhšie obdobie môjho života stala mojím skutočným domovom.
Domovom, kde sa narodili moje deti a vnúčatá, kde na cintoríne naveky odpočívajú moji rodičia. Domovom, kde som získal vzdelanie, potrebné pre uplatnenie sa v živote. Domovom s bohatým a obohacujúcim kultúrnym zázemím. Domovom, kde som našiel dobrých priateľov. Domovom, obklopeným prekrásnou prírodou Veľkej Fatry, Nízkych Tatier, Kremnických vrchov a Slovenského Rudohoria.
Som rád, že som mohol a môžem spoznávať bohatú históriu Banskej Bystrice, že môžem obdivovať veľkoleposť jej kostolov a jedinečnosť jej hradného areálu. Som rád, že môžem vnímať neopakovateľnú atmosféru medeného mesta s jeho starodávnym rínkom, prechádzať sa historickými ulicami, uličkami a malebnými zákutiami mestskej pamiatkovej rezervácie, že môžem spoznávať odveké tajomstvá zákutí jeho dvorov…
Som vďačný zato, že som mohol byť svedkom ako sa Banská Bystrica rozrástla do veľkosti i do krásy. Teším sa, že mi na prelome druhého a tretieho tisícročia bolo dopriate objektívom môjho fotoaparátu zvečniť niektoré z premien medeného mesta, zviditeľniť ich v časopisoch, na pohľadniciach, v nástenných kalendároch a obrazových publikáciách pre potešenie súčasníkov a pre zachovanie historickej pamäti budúcim generáciám.“
Životopis Karola Demutha (1937)
KAROL DEMUTH sa narodil 6. februára 1937 v pohronskej obci Dolná Lehota, ktorá je vstupnou bránou do malebných a zároveň divokých prírodných zákutí Vajskovskej doliny na južnom úpätí Nízkych Tatier.
Do Banskej Bystrice sa rodina Demuthovcov prisťahovala v závere roka 1950. Tu v roku 1955 zavŕšil štúdium na Vyššej priemyselnej škole elektrotechnickej a spojovej. V roku 1958 začal pracovať v technickej prevádzke Československého rozhlasu v Bratislave. Odtiaľ ho na vlastnú žiadosť po polroku preložili do novoznikajúceho krajského štúdia Československého rozhlasu v Banskej Bystrici. Tu pôsobil do roku 1997, teda bezmála štyridsať rokov.V tomto roku oslávi banskobystrický rozhlas 55 rokov svojej existencie, Karol o dve desaťročia k tomu navyše a „jeho“ medené mesto o 700 rokov viac…
V rokoch 1973 – 1975 Okresné osvetové stredisko v Banskej Bystrici usporiadalo trojročné diaľkové školenie pre pokročilých fotoamatérov, ktoré viedol absolvent pražskej FAMU Leopold Redlinger. Už počas prvého roka školenia začal Karol Demuth publikovať čiernobielu fotografiu v programovom týždenníku Rozhlas, v obrázkových časopisoch Slovenka a Život. Neskoršie sa jeho publikačná činnosť rozšírila aj o farebnú fotografiu slovenskej krajiny a postupne sa stal spolupracovníkom časopisov Krásy Slovenska, Príroda a spoločnosť, Panoráma Slovenska, Zdravie, Turista, Věda a život, Československý svět, Bulletin cestovného ruchu, Enviromagazín.
Výtvarnej, predovšetkým krajinárskej a dokumentárnej fotografii, sa cieľavedome a systematicky venuje od roku 1973. Jeho fotografické majstrovstvo môžeme obdivovať na stránkach bezmála tridsiatich knižných publikácií, ale aj na pohľadniciach a v nástenných i stolových kalendároch. Svojimi fotografiami sa vedno s Vladom Bártom predstavil napríklad v reprezentačnej obrazovo-slovnej publikácii Nízke Tatry, ktorú v roku 1986 vydala martinská Osveta. Jeho snímky nájdeme aj v reprezentačnej obrazovej publikácii TATRY. V roku 2005 ju vydalo vydavateľstvo Spektrum Grafik, s ktorým Karol Demuth v posledných dvoch desaťročiach spolupracuje v prevažnej miere. Z vydavateľstva Ikar pochádza publikácia Tisíc zaujímavostí Slovenska. Aj v nej nájdeme Karolovo meno medzi autormi fotografií.
Hoci Karola Demutha poznáme ako autora prevažne krajinárskych snímok, časť svojej tvorby zameral aj na Banskú Bystricu, ktorá sa na viac ako polstoročie stala jeho domovom. Výstava „Vyznanie medenému mestu“ je prierezom publikačnej činnosti venovanej mestu Banská Bystrica. Je dokumentom o úsilí, akým sa jeho občan a fotograf Karol Demuth snažil v priebehu rokov zviditeľniť toto mesto cez svoje diela.
Za výnimočný počin v tomto ohľade možno považovať aj iniciatívu Karola Demutha na vydanie bedekra „Banská Bystrica a okolie“ vo vydavateľstve Spektrum Grafik v roku 2006. Tento knižný projekt editorsky pripravil z textov spisovateľa Pavla Hrúza a historika Milana Šoku a prevažne zo svojich fotografií. Zábery z tejto publikácie – digitálne upravené – vystavoval v Múzeu SNP v Banskej Bystrici v kolekcii „Digitálne premeny medeného mesta“. Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici ich v roku 2007 použila na prezentáciu Banskej Bystrice v Národnej parlamentnej knižnici v Kyjeve. Časť z tejto kolekcie, doplnenú novými snímkami, možno vidieť aj v tejto výstavnej kolekcii.
Do pozície majstra krajinárskej optiky sa fotograf Karol Demuth mohol etablovať len vďaka svojej pracovitosti, túžbe po objavnosti, ľudskej skromnosti, pokore pred velebnosťou slovenskej prírody a priam básnickej senzibility svojho duchovného i mentálneho nastrojenia. A ešte zásluhou čohosi: profesionálnej precíznosti. Tieto vlastnosti mu po rokoch pomohli dostať sa na piedestál, na ktorom sa usídlili tí najúspešnejší zo slovenských krajinárskych fotovýtvarníkov. Má za sebou samostatné výstavné expozície v Banskej Bystrici, Brezne, Detve, Bratislave, v českom Hradci Králové, maďarskom Šálgotariáne a v ukrajinskom hlavnom meste Kyjev.
Od roku 1989 je Karol Demuth členom Slovenskej výtvarnej únie – asociácie FORMA a zúčastňuje sa jej spoločných výstav.
Zdroj: Fedor Mikovič


















