Zastupiteľstvo bude aj o vianočnej bráne a ďalších výdavkoch

TÉMA TÝŽDŇA
4 /

Februárové mestské zastupiteľstvo, ktoré sa zíde v utorok na Valentína, bude okrem iných vecí verejného záujmu riešiť aj niektoré sporné výdavky mesta, o ktorých už rokovali príslušné odborné komisie.

Jednou z medializovaných záležitostí je svetelná „Vianočná brána“ za takmer 19.000 eur, ktorá počas decembra zdobila Námestie SNP. Vysoký náklad na túto vianočnú atrakciu upútal pozornosť mestských poslancov a bude sa o ňom diskutovať aj na najbližšom zastupiteľstve.

Zástupcovia mesta odôvodňujú objednávku tohto diela výnimočnosťou oblúkovej konštrukcie s tisíckami LED žiaroviek a umelými girlandami, čo prispelo k atraktívnosti Banskobystrických Vianoc 2011. Nemyslia si to však niektorí poslanci, ktorí sa to dozvedeli na januárovej finančnej komisii. Predseda poslaneckého klubu Smer-SD, SNS Ladislav Topoľský pre agentúru SITA povedal: „Chceli by sme vedieť podrobnosti, týkajúce sa tohto nákupu a budeme sa na to primátora pýtať na zasadnutí zastupiteľstva.“

Bránu so svetelnými nápismi dodali a nainštalovali dve prešovské firmy so sídlom na tej istej adrese. Celkové dielo v hodnote 18.800 eur sa rozdelilo na dve časti, aby ani jedna z nich nepresiahla hodnotu 10.000 eur, lebo potom by mesto muselo na dodávateľa robiť riadne výberové konanie.

Takto išlo o tzv. podprahové zákazky za 9.700 a 9.100 eur a dodávateľ sa vyberal na základe prieskumu trhu oslovením aspoň troch firiem s najnižšou cenou. „Pri obstarávaní zákaziek sa postupovalo štandardným spôsobom podľa zákona o verejnom obstarávaní. V rámci prieskumu trhu sme získali tri ponuky, pričom spoločnosť s najnižšou ponukou realizovala zákazku,“ uviedla pre agentúru vedúca odboru propagácie mesta Karin Graciasová Šikulová.

Hovorkyňa primátora Monika Pastuchová k tomu dodala: „Na výzdobu boli pozitívne ohlasy, ľudia sa pri bráne fotili, brána a nápis Banskobystrické Vianoce sa objavovali aj v médiách. Navyše nejde o jednorazovú záležitosť, toto zariadenie bude mesto používať dlhodobo pri mnohých podujatiach.“

Podobné, takpovediac účelové argumenty o výhodnosti propagácie mesta a legálneho obchádzania prísnejšieho verejného obstarávania padali aj pri menšinovom vstupe mesta do súkromnej spoločnosti VISIT BB s.r.o. Konateľ firmy a poradca primátora Roman Neradný výhodnosť zvoleného postupu odôvodňoval tým, že táto spoločnosť súkromno-verejného charakteru nemusí robiť verejné obchodné súťaže, lebo tie zdržujú biznis.

Poslanec BBA a spolupracovník Transparency International Slovensko Vladimír Pirošík sa s tým v decembrovom zastupiteľstve prekvapujúco stotožnil: „Ja som tiež za transparentnosť a verejné obstarávanie, ale mám zato, že táto spoločnosť bude garantovať transparentnosť. Táto spoločnosť je súkromná, ona nemusí súťažiť, čo je normálne. A ak by sa uchádzala o verejné zdroje, tak sa zapojí do súťaže. Nevidím v tomto veľký problém.”

Zaujímavé je, že keď zastupiteľstvo schvaľovalo iné verejno-súkromné partnerstvo pri 1.mestkom PPP projekte na výstavbu a obnovu mestských komunikácií s firmou Eurovia SK a.s. budujúcou severný obchvat mesta na R1, bol ten istý poslanec aj s celým klubom BBA vehementne proti. Napriek tomu, že partner mesta vzišiel z verejnej súťaže, ktorá vygenerovala nižšiu cenu, že bola jasná výška investície a jej presný obsah. Boli známe aj presné náklady mesta na splácanie prvotnej investície počas 10 rokov s tým, že dodávateľ po celú dobu ručí za kvalitu diela.

Argumenty o výhodnosti obchádzania verejného obstarávania padali aj pred organizovaním januárového mestského plesu firmou VISiT BB s.r.o. „Ideme organizovať mestský ples. Keby to organizovalo mesto alebo čisto mestská agentúra, tak musí na všetko robiť verejné obstarávanie. Kým by sa vypísala a urobila súťaž, asi by sme termín plesu prepásli. Ale vzhľadom na to, že mesto ples neplatí, ale bude financovaný zo sponzorských príspevkov, agentúra vie vybrať účinkujúcich, dodávateľov ozvučenia, osvetlenia, výzdoby veľmi promptne,“ vysvetľoval konateľa a poradca v jednom Roman Neradný. Stalo sa, ibaže hlavný cieľ charitatívneho plesu, ktorým bolo vyzbierať peniaze čo možno najviac peňazí na sponzorský dar pre detskú nemocnicu, sa konečným výťažkom 850 eur trochu vytratil.

Účelovosť konania mesta sa prejavuje aj pri návrhu vstupu Banskej Bystrice s vkladom 100.000 eur do novej Oblastnej organizácie cestovného ruchu, aj za účasti ďalších miest Sliača a Zvolena, ale aj spoločností Letiska Sliač, Kúpeľov Sliač a Hotela Kaskády. Kým pri VISIT BB s.r.o. to bola prioritne možnosť získania súkromných zdrojov pre rozvoj cestovného ruchu, pri tejto novej organizácii to má byť možnosť získania finančnej dotácie zo štátnych zdrojov, pričom žiadosť treba podať do 15.marca.

V oboch prípadoch však absentuje základná filozofia a komplexná stratégia rozvoja cestovného ruchu v meste pod Urpínom, akými smermi sa uberať, koho všetkého sa to má týkať a čo to mestu a jeho občanom v konečnom dôsledku priniesť, aby sa z toho nestala iba akási marketingová bublina Zatiaľ sú to stále len technologické nástroje, ako sa dá prísť k financiám, hoci tie sú bezpochyby dôležité.

K načrtnutým problémom sa v utorok 14.februára rozvinie diskusia medzi volenými zástupcami občanov v mestskom zastupiteľstve. Veríme, že potom budeme o niečo múdrejší.

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)