Je to jednoduché. Zriaďte si v meste mimo oficiálnych odborných komisií zastupiteľstva vlastnú paralelnú štruktúru, napríklad Radu poradcov, ktorá bude akože posudzovať investičné zámery a dávať investorovi podmienky vstupu do mesta. Keď ich nesplní, nemá nárok.
V Banskej Bystrici sa to stalo koncom mája (viď „Prvý konflikt medzi poradcami a Komisiou pre územný rozvoj“). Najskôr si Rada primátora pre architektúru a urbanizmus na svoje zasadnute predvolala zástupcu rakúskeho investora aj s projektantom, aby predložili štúdiu investičného zámeru prestavby nedokončenej Autobusovej stanice. Investor to urobil a dostal od poradcov podmienky, na základe ktorých by mohol svoj zámer realizovať.
To naštvalo členov Komisie pre územný rozvoj pri mestskom zastupiteľstve, ktorí sa o takejto iniciatíve dozvedeli iba z mestského webu. Poslanci obvinili Radu poradcov primátora, že vynecháva z posudzovania investičných zámerov oficiálnu odbornú komisiu a jej členov stavia na vedľajšiu koľaj. Podľa poslancov je neúnosné, aby poradcovia dávali investorovi záväzné stanoviská bez prerokovania v príslušnej komisii.
To, ako takýto neobvyklý spôsob prvotného posudzovania investičných zámerov vplýva na samotného investora, dokazuje oficiálny zápis z posledného júnového rokovania Komisie pre územný rozvoj. V ňom sa okrem iného uvádza: „Prezentované riešenie prestavby Autobusovej stanice vychádza zo zadania investora, ktorý si ekonomicky prepočítal návratnosť projektu. Ide o cca 18 miliónov eur, ktorý vie investor ponúknuť mestu. Pre neho je potrebné zadefinovať požiadavky na rozsah celého riešeného územia a finančné krytie. Investor na základe toho zváži, či do investície pôjde alebo nie. Projektant uviedol, že pri predchádzajúcom jednaní „komisia architektov“ zneistila investora niektorými stanoviskami.„
Členovia odbornej komisie sa napokon s projektantom dohodli, že pre investora vypracuje alternatívne riešenia prestavby Autobusovej stanice (AS), najmä v súvislosti s dopravnou obsluhou aj z priestoru železničnej stanice. Investičný zámer okrem prestavby AS s moderným terminálom, ktorý obsahuje 18 nástupíšť, 8 výstupíšť a odbavovaciu halu s príslušenstvom, rieši aj polyfunkčný objekt s obchodmi a oddychovými zónami, vrátane celkového dopravného riešenia s parkovaním.
V hre je však ešte stále dohoda alebo nedohoda investora na odkúpení nehnuteľností AS od súčasného majiteľa, ktorým je spoločnosť SAD Banská Bystrica s väčšinovým ostravským akcionárom. Blízko k zmluve, ktorú koordinovalo mesto na čele s bývalým primátorom Ivanom Saktorom, mali obe strany už vlani tesne pred komunálnymi voľbami. Po nich sa však nádejne rozbehnutý proces opäť zabrzdil. K jeho úspešnému dokončeniu určite neprispeje, keď samotné mesto začne investora zneisťovať zbytočnými vstupmi nikým nevolených poradcov primátora, ktorí mu bez vedomia oficiálnych odborných komisií kladú ešte aj svoje podmienky.
Mesto Banská Bystrica ani zďaleka nie je na tom tak, aby si medzi investormi mohlo vyberať. Naopak, musí ich hľadať. Rozostavaná Autobusová stanica čaká na svojho investora už dlhých dvadsať rokov. Ak aj tento posledný rakúsky odíde kvôli akýmsi poradcom primátora, tak to bude hanba na sto rokov.
Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)