Prepojenie R1 z Banskej Bystrice cez Hiadeľské sedlo na D1 sa odsúva

TÉMA TÝŽDŇA
22 /

Ešte minulý mesiac slovenské ministerstvo dopravy uvažovalo s predĺžením rýchlostnej komunikácie R1 z Banskej Bystrice na Slovenskú Ľupču, tunelom cez Hiadeľské sedlo do Korytnice a odtiaľ až po Ružomberok na D1. V máji je však všetko inak.

hiadelske-sedloMinister dopravy v stredu informoval verejnosť o novom „realistickom“ pláne výstavby diaľnic na Slovensku. Podľa neho by malo byť prioritou diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami s termínom dokončenia najneskôr v roku 2017. Ministerstvo tak korigovalo svoje doterajšie plány, ktoré by podľa ministra Jána Figeľa pri obmedzenom množstve finančných zdrojov nemali zostať ilúziami. Do roku 2014 by sa malo postaviť zhruba 130 km diaľnic a rýchlostných ciest, rozostavať ďalších 250 kilometrov.

Žiaľ podľa zverejnených údajov v týchto nových plánoch ministerstva dopravy nefiguruje 50-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice cez Hiadeľské sedlo do Ružomberka (pokračovanie v súčasnosti budovaného Severného obchvatu mesta). Ten mal byť predbežne dokončený v roku 2016 z eurofondov, čo by mimoriadne uľahčilo súčasný kritický cestný prechod cez Donovaly. Pre Bystričanov tak zostáva reálnym iba dokončenie Severného obchvatu na budúci rok v rámci PPP projektu.

Prednosť dostali úseky D1 okolo Žiliny s tunelom Višňové a diaľničné úseky na východnom Slovensku. Otázne zostáva stále ich financovanie, ktoré by podľa ministerstva malo byť kryté najmä z eurofondov, zo štátneho rozpočtu, elektronického mýta a diaľničných poplatkov, úverov z Európskej investičnej banky a aj PPP projektov. Práve tie boli najväčším predmetom kritiky po minuloročnej zmene vlády, ale bez nich to asi nepôjde.

Bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny, ktorý ako Bystričan presadil aj budovanie Severného obchvatu, pre naše mesto kľúčovej stavby vedúcej k rýchlostnému spojeniu stredoslovenskej metropole s Bratislavou, postup súčasného ministra kritizuje. Tvrdí, že koná pomaly, čím sa stráca drahocenný čas v príprave nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, čo sa vypomstí v ich realizácii.

Naopak, postup ministra Figela podľa denníka Sme schvaľuje riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Pôvodne uvažované plány na dobudovanie jednotlivých úsekov R1, vrátane toho cez Hiadeľské sedlo po Ružomberok, kde by sa rýchlostná cesta napojila na diaľnicu D1, boli podľa neho duplicitné. Preto oceňuje, že sa od nich odstúpilo.

To si však určite nemyslia obyvatelia Banskej Bystrice a širokého okolia, ani vodiči často brázdiaci nebezpečnú cestu cez Donovaly. O úsek cez Hiadeľské sedlo Bystričania bojovali už pri tvorbe novej Koncepcie územného rozvoja Slovenska na začiatku 21.storočia. Keď sa to v minulých rokoch stalo realitou aj v plánoch ministerstva dopravy a vyzeralo to tak, že sa v tomto trende bude pokračovať aj po minuloročných voľbách, prišla tohoročná studená májová sprcha.

Je jasné, že jedným rozhodnutím vlády alebo ministerstva zďaleka nekončia všetky nové dni. Trpezlivosť vraj zvykne prinášať ruže, takže prečo by nemohla pre Banskú Bystricu priniesť aj návrat k pôvodnému riešeniu prepojenia R1 s D1 cez Hiadeľské sedlo?

Pre kompetentných ľudí z miestnej i regionálnej samosprávy, vrátane našich poslancov v NR SR, to chce opäť zabojovať vo verejnom záujme občanov Banskej Bystrice a celého kraja.

highways_map1

Zdroj: Bystricoviny.sk