V MHD po trolejbusoch aj nízkopodlažné autobusy

SPRÁVY
11 /

Nedávno sme vás informovali o montáži prídavných zariadení do prvých z 19 nízkopodlažných trolejbusov za 8 miliónov eur v dielňach Dopravného podniku mesta Banská Bystrica, a.s. (DPMBB. a.s.) Majoritný akcionár SAD Zvolen, a.s. v týchto týždňoch pripravuje tender aj na nákup 14 nízkopodlažných kĺbových autobusov s pohonom na zemný plyn.

solaris_urbino18Tie by mali po vlaňajšom nákupe 15 kusov nových „ekobusov“ za 4 milióny eur zavŕšiť obnovu starého vozového parku DPMBB, a.s. v rámci projektu „Ekologizácia MHD v Banskej Bystrici“, ktorý sa začal realizovať vlani. Aktuálny stav tohto projektu zaujíma niektorých našich čitateľov, preto sa k tejto téme opäť vraciame.

Spoločnosť SAD Zvolen, a.s. predbežne oznámila vo Vestníku verejného obstarávania plán vyhlásenia verejnej súťaže na obstaranie 14 nízkopodlažných kĺbových autobusov s pohonom CNG pre MHD v Banskej Bystrici. Malo by to byť v marci, pokiaľ sa podarí dotiahnuť všetky potrebné formality. Predpokladaná cena dodávky je 5,76 milióna eur bez DPH. Projekt by mal byť financovaný z eurofondov v rámci operačného programu Životné prostredie. O realizácii celého tendra vás budeme podrobnejšie informovať po jeho spustení a vyhodnotení.

Podľa našich informácií by malo ísť o moderné verzie nízkopodlažných kĺbových autobusov rady 18M CMG (dĺžka 18 metrov s pohonom na zemný plyn). Tieto typy veľkokapacitných vozidiel nasadili aj v Bratislave a Košiciach (Solaris resp. Irisbus Iveco). Ide vlastne o karosérie zložené z dvoch vozidiel spojených pružným kĺbom.

Výška nástupu do vozidla pri štyroch dverách je o niečo viac ako 30 centimetrov. Oproti dverám v strednej časti je plošina vhodná pre prepravu kočíkov a invalidných vozíkov. Kapacita miest na sedenie prevyšuje 40 miest a na státie 100 miest podľa výbavy.

Palivom je zemný plyn – CNG. Ekologické prednosti zaraďujú CNG medzi alternatívne palivá, vhodné najmä na ekologizáciu mestskej a prímestskej autobusovej dopravy. Vo väčšine európskych miest nad 100 000 obyvateľov prebieha postupná výmena naftových mestských autobusov za autobusy s pohonom na CNG. Vozidlá s týmto pohonom prispievajú k spomaľovaniu globálneho otepľovania a produkujú výrazne menej zdraviu škodlivých látok v porovnaní s vozidlami na naftový alebo benzínový pohon.

Svojim zložením je to zemný plyn, ktorý používame na varenie alebo kúrenie. Je horľavý, ťažšie zápalný ako benzín, nie je však klasifikovaný ako výbušný plyn. Je ľahší ako vzduch a pri úniku rýchlo stúpa hore. Pri spaľovaní v zážehovom motore má veľmi dobré antidetonačné vlastnosti. Chod motora vo vozidla na pohon CNG je mäkší, tichší a v konečnom dôsledku sa CNG motor mechanicky namáha menej ako motor na kvapalné palivo.

Napriek tomu, že niektoré autobusy s pohonom na zemný plyn zaznamenali poruchy spojené aj so vznikom požiaru, moderné typy nízkopodlažných autobusov sú z tohto uhla pohľadu bezpečné.

Zdroj: Bystricoviny.sk; foto: Solaris