Český vynález vhodný aj na bystrické zimné výtlky

SPRÁVY
0 /

Výtlk na ceste opláchnete, rozmiešate špeciálnu hmotu, nalejete a zahladíte. Po polhodine možno po záplate jazdiť. Alebo vyfrézovaný asfalt rozohrejete a znova použijete na opravu. To sú dva české vynálezy, vďaka ktorým sa dajú cesty opraviť rýchlo a kvalitne i v zime. Prečo to takto nefunguje aj v Banskej Bystrici?

cesty6Túto otázku sme si položili, keď sme sa dozvedeli o existujúcom riešení neúnosnej situácie s banskobystrickými cestami, ktoré počas tejto zimy množstvom výtlkov pripomínajú niekde ementál a inde už takmer tankodrom. Ako to teda funguje v Čechách?

1. Unikátne lepidlo na cesty

Špeciálna hmota vyzerá ako cesto. Keď sa rozmieša, musí sa hneď použiť, inak rýchlo zatuhne. „Výtlk sa vymyje, vysuší tak, aby tam nezostala kaluž vody,“ vysvetľuje Vlastimil Bartel z firmy BG Sys HT, ktorá unikátne lepidlo na cesty vynašla. „Je to skôr taká murárska práca než cestárska,“ dodáva. Celé potrebné vybavenie tvorí gumové vedro, murárska lyžica a niečo na miešanie. Výtlk netreba nijako ošetrovať, stačí odmiesť kamenivo.

Hmotu si namiešate tak tekutú, ako potrebujete, na malé diery riedku zálievku, do veľkých výtlkov hustejšie cesto. Na asfalt majú čiernu farbu, na betón hnedú. Hmota má vysokú priľnavosť na všetky materiály okrem plastov. Opravovať sa dá kľudne do mínus päťdesiat a keď je diera presolená, je to ešte lepšie.

„Desať minút miešate, nalejete, po 10 minútach sa po záplate môže chodiť, po 30 minútach jazdiť,“ popisuje postup pán Bartel. BG QUICk, tak sa volá zázračné lepidlo na cesty. Okrem plátania rozoraných ciest sa dá použiť i na osadenie prepadnutých kanálových vpustí. Keď je diera veľmi veľká, nemusí sa celá vyplniť hmotou, ale najskôr kamenivom.

Keď cestári opravujú výtlky klasickými metódami, sú pri teplotách pod nulou nahraní, lebo obaľovačky na výrobu asfaltu nefungujú. Prípadná oprava rozohriatym asfaltom trvá dve až tri hodiny a vyžaduje si viac techniky i robotníkov.

cesty112. Cestu zahreje a výtlk zalepí odpadom
Lacnú a ekologicky šetrnú opravu výtlkov asfaltom vymyslela aj brnianska firma Siltek. Jej ojedinelý stroj opraví cesty s využitím odpadového materiálu z vyfrézovaného asfaltu. Stroj sa dá použiť k zalepeniu výtlkov na vozovkách narušených mrazom. Podľa výrobcu sa investícia do stroja za takmer dva milióny českých korún zákazníkovi vráti už za deväť mesiacov.

Obrovskou výhodou je, že stroj sa dá používať aj v mraze, keď opravy s využitím iných technológií neprichádzajú do úvahy. Práce s ním je naviac veľmi rýchla. Inovatívna novinka sa skladá z dvoch častí. Pokiaľ sa v zásobníku zahrieva recyklát na 150°C, obrovská kovová žehlička rozohreje povrch vozovky na rovnako vysokú teplotu. „Obidve zložky sa potom lepšie spoja a takto opravená cesta vydrží až päť rokov,“ udáva výrobca.

Novinku, ktorú Siltek vyvinul a ponúka asi dva roky, vlastnia v Čechách väčšinou súkromné firmy. Sami cestári stroj zväčša kupovať nechcú. K novinke na trhu pristupujú veľmi opatrne a s prípadným využitím chcú počkať do doby, až sa avizované prednosti skutočne prejavia v praxi.

Preto to ešte nemáme ani my na Slovensku. Pre zmluvného partnera mesta Banská Bystrica na údržbu miestnych komunikácií firmu MIS, podobne ako pre iné cestárske firmy v ostatných slovenských mestách, zatiaľ nepredstavuje objem financií z mestských rozpočtov na opravu ciest taký objem, ktorý by garantoval efektívnu návratnosť vloženej investície do spomínaných technológií a strojov. To sa týka dokonca aj väčších firiem, ktoré udržiavajú diaľnice a cesty I.triedy napojené na štátny rozpočet alebo rozpočty regionálnych samospráv. Tým českým firmám, ktoré už tieto stroje majú, však neuveriteľne stúpli objednávky.

Vyzerá to tak, že ešte nejaký čas budeme stále vidieť aj pri plusových teplotách v zime klasické asfaltovacie stroje a kopec robotníkov okolo, ako plátajú diery na ceste, ktoré aj tak onedlho ožijú. Možno tým východiskom bude prvý mestský PPP projekt Výstavba a údržba miestnych komunikácií na území mesta Banská Bystrica, ktorý sa začne realizovať už túto jar. Kvalitne opravené úseky zničených ciest by mali vydržať roky, lebo garanciu a ich údržbu počas postupného splácania celej investície rozloženej na 10 rokov berie na seba v súťaži vybraný súkromný dodávateľ.

Uvidíme, ako to všetko v našom meste napokon dopadne a nielen s cestami. Ako bude napríklad vyzerať nielen tohoročný, ale aj tie nasledujúce rozpočty. V každom prípade český vynález na rýchlu opravu cestných výtlkov i v zime stojí za pozornosť.

Zdroj: Bystricoviny.sk; idnes.cz