Údržba ciest je drahšia a zima iba v polčase

SPRÁVY
4 /

Tohoročný január v Banskej Bystrici prekvapil na túto dobu mimoriadne teplým počasím bez snehu. To využilo mesto na opravu výtlkov na miestnych komunikáciách, ktoré niekde už pripomínali tankodrom. Po studenom konci januára pokračuje oprava mestských komunikácií aj vo februári tesne pred očakávaným oteplením.

cestyCestných údržbárov ste mohli pred víkendom stretnúť na Bottovej ulici. Neskutočné množstvo dier si už naozaj pýtalo záplatu. Otázkou zostáva, či liatie horúceho asfaltu pri teplote mínus päť stupňov zabezpečí, aby opravený výtlk prežil túto zimu. Odborníci hovoria o tzv. studených zmesiach, ktoré sa vtláčajú do mierne nahriatej diery, čo okrem dobrého spojenia zabezpečí aj dostatočnú trvanlivosť takejto opravy. Má to iba jednu chybu, v dnešnej ekonomickej situácii však zásadnú – tento spôsob je omnoho drahší ako klasický horúci liaty asfalt. A mesto Banská Bystrica má v súčasnom rozpočtovom provizóriu k dispozícii iba 13 tisíc eur na mesiac.

Pritom zima je ešte len v polčase a sneh s mrazmi sa po očakávanom oteplení nepochybne vrátia. To si vyžiada ďalšie financie na zimnú údržbu. Podľa informácií z banskobystrického MsÚ za posledné dva mesiace minulého roka sa na zimnú údržbu vynaložilo skoro 300.000 eur, čo je takmer o 40 tisíc eur viac, ako v roku 2009. Rozpočet na rok 2010 však bol v tejto položke nižší ako v roku 2009. Žiaľ počasie sa neriadi rozpočtovými limitmi.

Navyše mestský rozpočet nie je bezodný, skôr naopak. V minulom roku vďaka hospodárskej kríze zažili samosprávy na Slovensku dramatický prepad podielových daní. Pre Banskú Bystricu to znamenalo mínus 2 milióny eur v bežných príjmoch, ktoré sa len tak ľahko nedajú nahradiť. Preto sa musí šetriť na výdavkoch. Obzvlášť keď mesto funguje tento rok minimálne do marca v rozpočtovom provizóriu, čo znamená mesačné čerpanie výdavkov do 1/12-iny z ich celkovej výšky v roku 2010.

To sa týka aj opráv výtlkov na mestských cestách po zime, ktoré sa vďaka teplejšiemu počasiu robili u nás nezvyčajne už v januári a budú aj vo februári. Určite to poteší vodičov, ktorí sa museli vyhýbať neskutočnému množstvu výtlkov na banskobystrických cestách, aby do nich nevleteli. Na druhej strane použitý spôsob plátania dier na cestách, ktoré v zime limitujú okrem nízkych teplôt aj financie v rozpočte, zabezpečí iba okamžité riešenie situácie, ale na jar sa budú tie isté výtlky opravovať znova.

Potvrdzuje to aj samotný mestský úrad ústami prednostu Mgr. Miroslava Rybára a vedúcej odboru komunálnych služieb Ing. Renáty Hláčikovej. Podľa nich opravy komunikácií vykonávané v zimnom období s ohľadom na dostupné technologické postupy nedosahujú takú kvalitu a životnosť, ako bežná stavebná údržba v letných mesiacoch. Miesto vhodnejších technologických postupov sa používajú finančne menej náročné technológie s krátkou životnosťou. Tak sa síce opraví väčšie množstvo výtlkov, ale po zime ich musia všetky urobiť znova.

Mesto však chce zabrániť možným dopravným kolíziám, nehodám, ohrozeniu zdravia ľudí a poškodeniu vozidiel. V tejto ekonomickej situácii asi nemá na výber. Až pri marcovom schvaľovaní rozpočtu na rok 2011 sa ukáže, na čo vlastne naše mesto má.

V súvislosti s nevyhnutnými opravami miestnych komunikácií nedá nepripomenúť si rozporuplnú diskusiu z minulého roka medzi vtedajšími opozičnými poslancami MsZ a primátorom Ivanom Saktorom. Ten predkladal do zastupiteľstva prvý mestský PPP projekt „Výstavba a obnova miestnych komunikácií na území mesta Banská Bystrica“. Projekt mal realizovať v súťaži vybratý investor, ktorý by v priebehu pár mesiacov opravil z vlastných zdrojov naraz najkritickejšie úseky mestských komunikácií a po dobu splácania tejto investície mestom v trvaní desať rokov by aj udržiaval ich kvalitu na vlastné náklady. Inak by mesto zo svojich zdrojov podľa dlhodobo nastaveného rozpočtu opravovalo tie isté úseky ciest až sedem rokov!

Projekt sa najskôr odsúhlasil, potom zastupiteľstvo zrušilo svoje uznesenie, aby ho následne primátor vrátil do hry. Až opakovaná verejná súťaž určila dodávateľa stavby v objeme 8 miliónov eur. Vďaka predchádzajúcim obštrukciám mesto stratilo drahocenný letný čas na to, aby aj tie úseky komunikácií, ktoré sa dnes provizórne opravujú v zime, už boli nové a kvalitné pred ňou.

Otázkou zostáva, či po tejto zime nebude potrebné rozšíriť pôvodne uvažovaný rozsah opráv najkritickejších úsekov ciest a chodníkov v meste, lebo ich doslovné ničenie rastie geometrickým radom. Odpovede sa dočkáme zrejme až na jar.

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)