Vláda poskytne kraju iba 5 miliónov eur na obnovu cesty na Muráni, zvyšok za vlastné…

SPRÁVY
4 /

Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí schválila 5 – miliónovú dotáciu pre BBSK na obnovu krajskej cesty II/531 medzi Muráňom a Prednou Horou, ktorú koncom júna poškodili prívalové dažde a zostala neprejazdná.

Vláda uhradí iba časť haváriou vyvolanej investície

Tomuto aktu zo strany najvyšších vládnych predstaviteľov predchádzalo obvinenie štatutára Banskobystrického samosprávneho kraja Jána Luntera z údajnej požiadavky  19 miliónov eur od vlády na riešenie havarijného stavu lejakom zničenej cesty II. triedy v úseku Muráň – Predná Hora, pričom po posúdení projektu Útvarom hodnoty za peniaze sa táto suma znížila na 8 miliónov eur.

Vedenie BBSK vyvrátilo tieto nepravdivé tvrdenia premiéra Igora Matoviča a ministra financií Eduarda Hegera dôkazmi o tom, že na vládu sa obrátil kraj až po vypracovaní projektovej dokumentácie na obnovu inkriminovaného úseku zničenej cesty s predbežnou sumou 9,7 milióna eur .

Po výberovom konaní na zhotoviteľa stavby vyrokoval kraj s víťaznou spoločnosťou Skanska SK konečnú cenu 7,5 milióna eur s DPH, ale ani to nebolo pre vládu SR smerodajné. V stredu na návrh ministerstva financií vláda schválila dotáciu obnovy cesty vo výške 5 miliónov eur, čiže zvyšok musí doplatiť BBSK z vlastných zdrojov.

Vo vládnom materiáli sa uvádza:

„Na úseku cesty II/531 v okrese Revúca došlo v júni vplyvom masívnych prívalových dažďov situáciu riešil sprevádzkovaním provizórnej obchádzkovej trasy a improvizovanou autobusovou dopravou. Sprejazdnenie jedného jazdného pruhu je potrebné realizovať pred zimou, keďže súčasná obchádzková trasa môže byť v zimnom období neprejazdná.“

Obchádzková trasa vedie cez Národný park Muránska planina, kde sú možnosti zimnej údržby obmedzené. Alternatívne obchádzkové trasy cez Revúcu a Brezno sú o desiatky kilometrov dlhšie, čo je problém najmä pre záchranné zložky. Pritom ide o významnú dopravnú tepnu, ktorá prepája hlavné cestné ťahy severo-južných koridorov.

Ministerstvo financií dodáva, že BBSK nie je schopný finančne kryť náklady spojené so vzniknutou mimoriadnou situáciou na úseku cesty v plnom rozsahu, keďže jeho disponibilné zdroje sú v roku 2020 obmedzené najmä z dôvodu negatívneho vplyvu pandémie.

„Vedúci úradu vlády Július Jakab na tlačovej konferencii s premiérom Igorom Matovičom a ministrom financií Eduardom Hegerom vyzvali začiatkom októbra stavebné spoločnosti, aby doručili ponuky, za koľko by dokázali opraviť úsek cesty medzi Muráňom a Prednou Horou. Zdôraznili, že na základe týchto ponúk vláda následne uvoľní prostriedky na opravu cesty. Na ministerstvo bolo doručených sedem indikatívnych odhadov nákladov na opravu poškodeného úseku cesty. Pohybovali sa v rozmedzí od 4,9 milióna eur až 9,6 milióna eur s DPH,“

tvrdí sa vo vládnom materiáli.

Vyhlásenie BBSK k vládou schváleným financiám

Vláda Slovenskej republiky na svojom dnešnom rokovaní schválila 5 miliónov eur na sanáciu živlom poškodeného úseku cesty II/531 medzi Muráňom a Prednou Horou.

Banskobystrický samosprávny kraj je za túto pomoc vďačný, hoci nie je zrejmé, na základe akého kľúča vláda dospela práve k tejto sume a prečo ponechala ťarchu zvyšných 2,5 milióna eur na pleciach samosprávneho kraja a jeho obyvateľov.

Táto suma je výrazne nižšia ako tá, ktorú premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš verejne komunikovali na tlačovej konferencii 1. októbra a následne v tlačovom vyhlásení Úradu vlády:

„Na žiadosť premiéra dostal tento projekt na posúdenie Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), pričom štát položil otázku, aká je najlepšia cena. Podľa riaditeľa útvaru Štefana Kišša sa najlepšia cena na tento úsek bude s najväčšou pravdepodobnosťou blížiť k 8 miliónom eur (pozn. bez DPH, teda 9 miliónov vrátane DPH).

V liste, ktorý minister financií zaslal Banskobystrickému samosprávnemu kraju 6. októbra a v ktorom mu dáva zelenú na zazmluvnenie zhotoviteľa sa uvádza:

„Po ukončení validačného procesu ministerstvo financií pristúpi k príprave materiálu na rokovanie vlády SR, ktorého predmetom bude schválenie uvoľnenia dotácie Banskobystrickému samosprávnemu kraju na uvedený účel do sumy 9 mil. eur.“

Následne 15. októbra zverejnilo ministerstvo financií informáciu, že disponuje siedmimi cenovými ponukami od možných zhotoviteľov, ktoré sa pohybujú v rozmedzí „od 4,9 až po 9,6 milióna eur s DPH.“

Banskobystrický samosprávny kraj v súlade s týmito informáciami zazmluvnil ako zhotoviteľa spoločnosť Skanska SK a vyrokoval cenu 7,5 milióna eur s DPH – teda dodržal všetky odporúčania vlády, ministerstva i Útvaru hodnoty za peniaze a postupoval s ohľadom na hospodárnosť pri narábaní s verejnými prostriedkami i kvalitu a rýchlosť rekonštrukčných prác.

Kraj rokoval aj s dodávateľmi, ktorých ponuky sa pohybovali na úrovni 6 miliónov eur, bol však nútený ich po odbornom zvážení vylúčiť, nakoľko nezahŕňali niektoré kritické vodozádržné práce, s ktorými projekt počíta.

Banskobystrický samosprávny kraj postupoval v celom procese transparentne a vláde, ministerstvám i Útvaru hodnoty za peniaze poskytol maximálnu súčinnosť. Urobil tak v dobrej viere a napriek tomu, že procesy posudzovania začiatok prác zdržali o viac ako dva týždne v porovnaní so situáciou, kedy by kraj okamžite po odovzdaní projektu zazmluvnil zhotoviteľa a ten začal práce realizovať. Otázka, na základe čoho vláda dospela k sume 5 miliónov eur, je preto viac než na mieste.

„Dostali sme potvrdený odhad ÚHP na úrovni 9 miliónov s DPH, dostali sme zelenú rokovať vo finančnom rámci 9 miliónov, vyrokovali sme 7,5 milióna eur a dostaneme 5 miliónov. Žiaľ, takto to dnes chodí,“

konštatuje bystrický župan Ján Lunter.

Zvyšných 2,5 milióna eur bude Banskobystrický samosprávny kraj musieť financovať z úveru, ktorý poslanci pôvodne schválili za účelom rozvoja kraja. Stane sa tak na úkor investícií do dlhodobo poddimenzovaných ciest II. a III. triedy či do zariadení sociálnych služieb.

Zdroj: (tom) a Lenka Štepáneková, Foto: ilustračné