V Cikkerovej sieni historickej Radnice na Námestí SNP v utorok privítal primátor mesta Banská Bystrica Ján Nosko delegáciu Ministerstva dopravy a výstavby SR na čele s ministrom Andrejom Doležalom. Spolu so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a Slovenskej správy ciest (SSC) rokovali na témy rozvoja dopravnej infraštruktúry v našom regióne aj na úrovni BBSK.
Rokovanie ministra Doležala s bystrickým primátorom
K vopred stanoveným témam vedenia mesta a odborných útvarov MsÚ sa vyjadrovali zástupcovia rezortu dopravy z oblasti cestnej dopravy a pozemných komunikácií, železničnej a kombinovanej dopravy, zástupcovia inštitúcií NDS i SSC. Zloženie rokovacej delegácie ocenil aj primátor Ján Nosko:
„Iniciovali sme stretnutie s pánom ministrom, aby sme dostali odpovede na otázky k projektom, ktoré sa dlhodobo v našom meste a regióne neriešia. Ide napríklad o dobudovanie R1-ky v smere na Slovenskú Ľupču či výstavbu protihlukovej steny R1. Zaoberali sme sa aj témami lokálnejšieho charakteru, napr. rekonštrukciou cesty I/59 v Novom svete a križovatky v Kremničke. Od pána ministra a ďalších hostí sme žiadali, aby nám aktualizovali súčasný stav a časový harmonogram týchto investičných akcií. Banskobystričania sa oprávnene pravidelne pýtajú, v akom štádiu projekty sú, preto chceme poznať odpovede,“
Vedenie mesta upozornilo ministra Doležala aj na projekt výstavby zjazdu z rýchlostnej cesty R1 v smere na Tajovského ulicu, kde v ranných a popoludňajších špičkách dochádza k dopravným zápcham. Ďalšími témami boli kompetencie miest a obcí týkajúce sa pripravovaného Stavebného zákona a otvoreného združenia Iniciatíva stredné Slovensko v súvislosti so severojužným prepojením Slovenska modernou dopravnou infraštruktúrou.
„Počas konštruktívnej diskusie odznelo veľa požiadaviek a nápadov, ktoré neostali bez reakcie. Teším sa na ďalšiu spoluprácu s rezortom dopravy, ktorá ak bude pokračovať minimálne tak dynamicky, ako prebiehalo dnešné rokovanie,prinesie požadované výsledky,“
doplnil Nosko.
Stretnutie s ministrom na Úrade BBSK
Minister dopravy Andrej Doležal sa na Úrade BBSK stretol aj s vedením samosprávneho kraja. Témou rokovania boli investície do cestnej infraštruktúry, nový zákon o verejnej doprave a posilnenie kompetencií krajov pri územnom plánovaní a cestovný ruch.
„Viem, že samosprávne kraje majú problémy a treba ich riešiť. Plním svoj sľub, ktorý som dal na SK 8 a prichádzam diskutovať priamo do regiónov. S pánom županom sme našli mnoho spoločných tém či už sa týkali verejnej dopravy alebo potreby zriadiť fond dopravnej infraštruktúry, ktorý je pre nás absolútnou prioritou. Všetky okolité štáty ho v nejakej podobe už majú, inšpirujeme sa a hľadáme vhodný model,“
uviedol minister Doležal.
Zároveň prisľúbil, že pri strategických investíciách do budovania a rekonštrukcie ciest sa budú riadiť analýzami a číslami, zohľadnia však aj ďalšie aspekty, ako napríklad atraktivitu pre cestovný ruch či možných investorov.
V Banskobystrickom kraji okrem toho plánuje Slovenská správa ciest už v tomto roku viaceré veľkoplošné rekonštrukcie ciest prvej triedy. Celkovo pôjde o 44 kilometrov rozdelených do dvanástich úsekov naprieč celým krajom.
Priority BBSK
Jedným z kľúčových bodov rokovania, kde došlo k zhode medzi vedením BBSK a ministerstvom dopravy, bola navrhovaná zmena prístupu k rekonštrukciám ciest II. a III. triedy a cestných mostov. Podľa župana Jána Luntera obrovský investičný dlh na týchto cestách nahromadený za posledné desaťročia nedokážu samosprávne kraje dohnať bez pomoci štátu. Pomôcť by mohol navrhovaný cestný fond, kde by boli sústredené zdroje určené na takéto investície
Je potrebné pokračovať vo veľkých štátnych investíciách, najmä pri budovaní obchvatov miest ako Zvolen, Krupina či Brezno, ďalších úsekov cesty R2 a vo výstavbe rýchlostného prepojenia R3 medzi Zvolenom a Šahami.
Prioritou BBSK je dobudovanie severo – južného koridoru R1 Banská Bystrica . Ružomberok a to najmä najlepšie pripraveného úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča. Priamo v krajskom meste by bolo potrebné doriešiť križovatku Kremnička a výjazd R1 Podlavice – amfiteáter či výstavbu protihlukovej steny.
Vedenie BBSK požiadalo ministra Doležala o podporné stanovisko pre ministerstvo financií pri odpustení osemmiliónového úveru, ktorý štát kraju poskytol na rekonštrukciu ciest II/531 a II/532. Minister prisľúbil, že bude apelovať na ministra financií, aby sa podmienky pre odpustenie úveru považovali za splnené, aj keď z objektívnych príčin neprišlo k preklasifikovaniu na cesty prvej triedy.
Nedostatočné kompetencie komplikujú samosprávnym krajom napríklad kontrolu využitia verejných zdrojov pri objednávaní verejnej dopravy či pripomienkovanie súladu územných plánov miest a obcí s územným plánom kraja. Preto kraje na úrovni SK8 pripravili návrh úplne nového zákona o verejnej doprave, ktorý posilňuje verejnú kontrolu a presnejšie definuje výkony vo verejnom záujme.
Rovnako je dôležité z úrovne štátu posilniť investície do železničnej infraštruktúry a umožniť samosprávnym krajom mať aspoň väčšie slovo pri tvorbe grafikonov regionálnych vlakov, ktoré majú byť kostrou budúceho integrovaného dopravného systému. V oblasti územného plánovania by mala byť práve župa orgánom, ktorý bude vydávať záväzné stanovisko, ktoré musí Okresný úrad pri preskúmaní územného plánu obce rešpektovať.
V oblasti cestovného ruchu vedenie kraja odovzdalo ministrovi materiál, ktorý sa venuje zákonu o inštitúte oblastných organizácií cestovného ruchu.
Zdroj: Zdenka Marhefková a Lenka Štepáneková , Foto: mesto BB a BBSK