Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter sa v stredu na rokovaní v Bratislave stretol s oboma ministrami kľúčových rezortov, ktorí budú rozhodovať o budúcnosti civilného letiska na Sliači.
Zástupcovia BBSK rokovali s ministrom dopravy Andrejom Doležalom a spoločného jednania sa zúčastnil aj minister obrany Jaroslav Naď.
„Celú tému letiska Sliač sme rozoberali pomerne detailne. Musíme si povedať, že rozhodnutie nakúpiť stíhačky s určitými parametrami padlo ešte za minulej vlády. Osobne som veľmi rád, že nás prijali obaja páni ministri a prejavili rovnaký názor ako my – že civilné letisko má na Sliači svoje miesto a náš kraj ho potrebuje kvôli preprave nákladov, cestujúcich aj rozvíjaniu ekonomiky,“
povedal predseda BBSK Ján Lunter.

Z rokovaní vyplynulo, že pre ďalšiu budúcnosť civilných letov na Sliači budú rozhodujúce výsledky technickej a bezpečnostnej analýzy v gescii ministerstva obrany, ktorá povie, či a za akých podmienok môže popri vojenskom letisku fungovať aj civilné.
„V momente, keď dajú tieto analýzy civilnému letisku zelenú, vznikne odborná skupina, ktorá sa bude zaoberať prevádzkovým modelom letiska po rekonštrukcii. Je záujmom oboch ministrov, aby toto letisko bolo regionálne a aj s regionálnymi partnermi, ako je vyšší územný celok, budú hľadať riešenie, ako ho ekonomicky zabezpečiť a spojazdniť,“
doplnil vicežupan Ondrej Lunter.

Na stretnutie prišli predstavitelia BBSK aj s vlastným návrhom a akčným plánom, na základe ktorého by bolo možné letisko na Sliači dostať do zelených čísiel. V hre by mohla byť spolupráca s letiskami v Piešťanoch a v Žiline a vznik pravidelných nízkokapacitných liniek, ktoré by cestujúcim slúžili ako prípoje k letom z veľkých medzinárodných letísk v okolitých štátoch či Nemecku.
Pravidelné letecké spojenie Sliača s Prahou obnovila spolu s ČSA po desiatich rokoch v júli 2003 spoločnosť Tatra Air. Banskobystrický samosprávny kraj musel tieto lety tri roky dotovať. Neskôr Železiarne Podbrezová založili spoločnosť Hron Air, ktorá prevádzkovala civilné lety s ČSA a ďalšími partnermi, ale v januári 2008 odltelo do Prahy posledné lietadlo. Odvtedy sa podarilo spustiť charterové dovolenkové lety a súkromné lety pre firmy.

Krajský poslanec Ľubomír Motyčka, ktorý stojí za poslaneckou iniciatívou zachovania civilnej leteckej dopravy na letisku Sliač aj po jeho rekonštrukcii pre vojenské účely, vyjadril spokojnosť s tým, že v tomto duchu rokuje predseda BBSK s kompetentnými ministrami:
„Som rád, že s nami poslancami je v tejto veci na jednej lodi aj vedenie kraja a aj primátor Banskej Bystrice. Musíme spoločne celý región stále trvať na zásadnej požiadavke zachovania civilnej časti letiska Sliač, čo je dôležité pre ďalší ekonomický rozvoj nášho kraja vrátane cestovného ruchu. Rozhodovať sa totiž bude až na záver celej rekonštrukcie vo vláde a nikto nevie, ako sa zachová často nevyspytateľný premiér. Preto náš poslanecký klub Smeru pripravuje na májové rokovanie krajského zastupiteľstva spoločné vyhlásenie všetkých poslancov k budúcnosti letiska Sliač.“

Zdroj: Lenka Štepáneková a (tom), Foto: BBSK a ilustračné

















