Banskobystrická regionálna správa ciest (BBRSC) počas uplynulej miernej zimy spotrebovala na údržbu ciest v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) 46 365 ton posypového materiálu. V porovnaní s predchádzajúcou zimnou sezónou to bolo o 12 755 ton menej.
Kraj ušetril na zimnej údržbe ciest
Náklady na zabezpečenie zimnej údržby boli podľa záverečného účtu BBSK v minulom roku vo výške 5,3 milióna eur. Vedúca oddelenia komunikácie Úradu BBSK Lenka Štepáneková pre agentúru SITA uviedla:
„Kraj za zimnú údržbu zaplatil menej o približne 2,6 mil. eur, keďže v roku 2018 to bola suma viac ako 7,9 milióna eur. V súčasnosti už pracovníci BBRSC čistia komunikácie v kraji, čo by malo byť hotové do konca mája.“

Zimná služba na krajských cestách skončila na základe oznámenia Slovenskej správy ciest 27. marca. Vzhľadom na súčasnú krízovú situáciu v súvislosti s koronavírusom mali zamestnanci BBRSC od 1. do 14. apríla nariadené čerpanie celozávodnej dovolenky.
„Hneď po skončení dovoleniek vyslala BBRSC na cesty všetky zametače a začala s čistením ciest II. a III. triedy. K 31. máju by mal byť z ciest odprataný všetok zostatkový posypový materiál aj v horských oblastiach, kde býva čistenie najprácnejšie a najzdĺhavejšie,“
dodala Štepáneková.

Najhoršie boli horské úseky
Najnáročnejším úsekom v rámci zimnej údržby ciest v Banskobystrickom kraji bol horský priechod Donovaly, ktorý patrí k najvyužívanejším a zároveň s nadmorskou výškou 960 m. n morom k najvyššie položeným horským priechodom na Slovensku.
Vzhľadom na skutočnosť, že na údržbu tejto komunikácie v úseku 16,5 km nad obcou Staré Hory po km 27,5 za obcou Donovaly platí zákaz používania chemického posypového materiálu, bolo tu počas uplynulej zimy viacero uzavretí a obmedzení. Celkové uzávierky tohto úseku boli štyri a obmedzení prejazdu pre vozidlá nad 10 metrov bolo 27. Najhorší bol február, kde boli dve úplné uzávierky a 13 obmedzení pre nákladné vozidlá.

„Eliminovanie chemického posypového materiálu malo dopad aj na použitie inertného materiálu na ceste I/59 Donovaly. Jeho množstvo sa oproti sezóne 2018/2019 takmer zdvojnásobilo. Počas poslednej zimy vzrástla spotreba na 3 553 ton oproti predchádzajúcej sezóne, keď bola spotreba 1 892 ton. Chemického posypu, ktorý cestári použili na úsekoch, kde je to možné, bolo polovičné množstvo 626 ton oproti zime 2018/2019, keď spotrebovali 1 374 ton,“
skonštatovala Lenka Štepáneková.
Banskobystrická regionálna správa ciest, a.s. spravuje krajské cesty 2. a 3. triedy v dĺžke 2 556 kilometrov a 1 107 mostných objektov vo vlastníctve BBSK.

Zdroj: SITA a (tom), Foto: ilustračné

















