Kraj po rokoch dobuduje novú prístupovú cestu na Pršiansku terasu v dvoch etapách

SPRÁVY
9 /

V rámci schváleného rozpočtu BBSK na rok 2020 krajskí poslanci vyčlenili na rekonštrukciu resp. výstavbu ciest II. a III. triedy a cyklotrás viac ako 28 miliónov eur. Tieto investície sa rozdelili do všetkých 13 okresov.

Desiatky miliónov eur na opravu ciest v kraji

V okrese Banská Bystrica sa bude jednať o investície do úsekov ciest Rakytovce (0, 865 km), Badín – Kremnička (4 km), Banská Bystrica – Sládkovičova ulica (1, 860 km), Ponická Lehôtka (1,570 km), Oravce (1,02 km), Hrochoť ( 3, 318 km) a urobí sa aj prvá etapa prác na výstavbe novej prístupovej cesty na  banskobystrickú Pršiansku terasu.

Predseda dopravnej komisie  pri zastupiteľstve BBSK  Jakub Gajdošík k tomu uviedol:

„Pri rozhodovaní o investíciách do obnovy ciest sme sa chceli vyhnúť subjektívnemu posudzovaniu či politickým dohodám o tom, ktoré úseky ciest sa prednostne opravia. Spoľahli sme sa na stav hodnotenia ciest 2. a 3. triedy z pohľadu Banskobystrickej regionálnej správy ciest, ktorá vytipovala úseky v najhoršom stave. Pripravili pre nás ako podklad aj príslušné rozpočty, takže ako poslanci za okres Banská Bystrica sme mohli vychádzať z takýchto exaktných údajov.“

Ďalej Gajdošík pokračoval:

„Zoznam sme schvaľovali podľa  priorít BBRSC. Jediné, čo sme pridali, je výstavba cesty na Pršiansku terasu. Ak by sa všetky právne záležitosti hlavne okolo pozemkov dokázali vyriešiť ešte v tomto roku, už v tom nasledujúcom by sa mohlo začať s výstavbou tak, aby sme vyčlenených 800 tisíc eur dokázali preinvestovať. Pre rok 2021 by sa vyčlenilo ďalších 800 tisíc eur, takže investícia za celkovú sumu 1,6 milióna eur by mohla v priebehu dvoch rokov dokončená.“

Poslanec BBSK Martin Turčan k tejto investícii smerujúcej do nášho okresu dodal:

„Som presvedčený, že vybudovaním cesty na Pršiansku terasu sa podarí naplniť sľub, ktoré celé roky smeroval do prázdna. Ak sa to rozbehne verím, že to dokončíme v rýchlom slede. Existujúca komunikácia už nespĺňa ani šírkové parametre a nie je ani osvetlená. Nebola ani dimenzovaná na taký vysoký počet obyvateľov, ktorý sa postupne na Pršiansku terasu prisťahoval.“

Projekt novej cesty na Pršiansku terasu po rokoch opäť ožil

O dobudovaní cesty na Pršiansku terasu sa hovorí už desiatky rokov.  Tesne pred regionálnymi voľbami v roku 2013, keď bol županom Vladimír Maňka, sa črtalo dobudovanie 900 metrov dlhého novej prístupovej cesty z Kremničky na Pršiansku terasu a do Horných Pršian.

Tú po dvoch rokoch rokov príprav a spolupráce BBSK s mestom Banská Bystrica a MBB a.s. dotiahol kraj až do elektronickej aukcie dodávateľa stavby, ktorá mala určiť výslednú  cenu okolo 1,5 milióna eur. Po nástupe župana Mariana Kotlebu sa však prípravy na dostavbu cesty na Pršiansku terasu zastavili a nepokračovalo sa v nich.

Jediné čo sa podarilo urobiť v roku 2017, bola nevyhnutná oprava jedinej existujúcej Cesty na dynamicky sa rozvíjajúcu Pršiansku terasu, ktorá bola dlhodobo v dezolátnom stave. Aj keď sa predtým obnovil asfalt na začiatku stúpania od Sládkovičovej ulice v Radvani, zvyšná časť cesty s rozbitým povrchom vozovky sa dovtedy len plátala. Pritom je to jediný prístup do novej mestskej časti, aj s pokračovaním do obce Horné Pršany.

Až teraz, keď je županom Ján Lunter s podporou prakticky celého krajského zastupiteľstva, projekt novej prístupovej cesty na Pršiansku terasu naberá reálne kontúry. Dobudovaním celej cesty v dvoch etapách by sa vyriešili dlhotrvajúce problémy s prepojením mesta Banská Bystrica nielen na Pršiansku terasu, ale tiež do obce Horné Pršany.

Autor: (tom), Foto: ilustračné