80% cestujúcich, zväčša mladých ľudí, cestovalo v nočných spojoch „na čierno“. Keďže boli neefektívne, zrušili ich, Teraz uvažujú, že ich zavedú znova.
Banskobystrická MHD sa zrejme dočká ďalších zmien. Po skončení „studenej vojny“ medzi zmluvnými dopravcami mesta SAD Zvolen a DPMBB a.s. sa zvolenský dopravca stane 49-percentným akcionárom tejto mestskej dopravnej spoločnosti, čím popri jej ekonomickom ozdravení dôjde k zjednoteniu čipových kariet pre autobusy a trolejbusy, čo zjednoduší život občanom využívajúcim verejnú dopravu.
Súčasťou ekonomického ozdravenia MHD v Banskej Bystrici bude aj uvedenie Plánu dopravnej obslužnosti vypracovaného žilinským Výskumným ústavom dopravy na objednávku mesta do praxe. To by malo znamenať optimalizáciu jednotlivých liniek na existujúcich trasách a efektívnu obslužnosť v jednotlivých častiach mesta.
Medzičasom sa zrušili nočné linky, čo znepríjemnilo život najmä ľuďom, ktorí jazdili hromadnou dopravou z práce po nočnej alebo ukončení nočných prevádzok v meste. Dopravca to vysvetľoval tým, že tieto linky boli veľmi nákladné a nerentabilné. Podľa hovorcu SAD Zvolen Mareka Modranského až 80% cestujúcich, zväčša mladých ľudí, cestovalo „na čierno“. Ako potvrdila Mária Jagerčíková z Mestského úradu, samotní vodiči na nočných spojoch sa báli o svoju bezpečnosť nehovoriac o neúmerných nákladoch na tieto linky.
Napriek týmto skutočnostiam by mesto chcelo opäť obnoviť nočné linky v rámci MHD. Na internete sa dokonca k tejto otázke už vyjadrilo kladne viac ako tisíc ľudí. O tom, či a za akých podmienok dokáže mesto spolu s dopravcom riešiť tento problém, by onedlho mala rokovať dopravná komisia.
Ak by sa do MHD vrátili nočné spoje, zrejme budú musieť platiť nové pravidlá hry. Cestovné, pokiaľ nebude dotované mestom, bude určite vyššie ako normálne cez deň. Otázna bude aj hustota nočných spojov, ktorá by sa mala prispôsobiť okrem ekonomiky prevádzky aj vysledovaným hodinám, kedy končia prevádzky firiem, obchodných a zábavných centier v meste vrátane reštaurácií, či barov.
Dôležitá bude aj bezpečnosť šoférov a cestujúcich v autobusoch či trolejbusoch, ktoré by mali byť podobne ako v Bratislave vybavené kamerovým systémom kompatibilným s jednotným bezpečnostným a informačným systémom mesta, ktorý by sa mal postupne vybudovať z eurofondov. Napokon asi by bolo vhodné, aby moderné kamerové systémy chránili aj denné spoje, k čomu by sa však mal v prvom rade vyjadriť prevádzkovateľ MHD.
Mať opäť v Banskej Bystrici nočné spoje MHD je dobrý a užitočný zámer, ibaže za akú cenu? Odpoveď na túto kľúčovú otázku bude v konečnom dôsledku limitovať aj navrhované riešenie. V každom prípade by mnohí občania takúto službu v meste privítali.
Zdroj: Bystricoviny.sk, Miroslav Moravčík