Po marcových voľbách Roman Brecely (Sieť) vystriedal na poste ministra dopravy Jána Počiatka (SMER-SD). Nová koaličná vláda si stanovuje svoje priority aj v rozvoji dopravnej infraštruktúry, osobitne rýchlostných ciest R2, R3, R4 a R7, medzi ktorými by nemalo chýbať ani pokračovanie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka.
Bystričania chcú R1 a Martinčania R3
Bystričanom, ktorí sa už roky zaujímajú o pokračovanie rýchlostnej komunikácie R1 z Banskej Bystrice na Slovenskú Ľupču, popod Hiadeľské sedlo a Donovaly až do Ružomberka s napojením na D1, neunikla informácia o preferovaní výstavby rýchlostnej cesty R3 zo Žiaru nad Hronom popri Kremnici do Martina obyvateľmi Turca.
Minulý týždeň sa v Martine stretli predstavitelia obchodných priemyselných komôr z krajín Visegrádskej štvorky. V memorande žiadajú, aby sa výstavba R3 dostala aj do programového vyhlásenia vlády. Rovnako celý Banskobystrický región chce mať prepojenie rýchlostnej cesty R1 s diaľnicou D1 popod Donovaly do Ružomberka Na dokončenie čakajú aj diaľnice D1 a D3..
Opäť sa teda dostáva do popredia otázka, či prioritne stavať severojužné prepojenie prostredníctvom rýchlostnej cesty R1 alebo R3. Obe cesty sú porovnateľne dlhé. Z Banskej Bystrice do Ružomberka popod Donovaly je to 55 km, zo Žiaru nad Hronom do Martina 59,5 km.
V prípade R3 bude nutné prekonať náročný terén pri Kremnici tunelom Čertov vrch v dĺžke 1,030 km, prepojenie R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom si vyžiada výstavbu dvoch tunelov popod Hiadeľské sedlo s celkovou dĺžkou 4,774 km.
Obe rýchlostné cesty sú súčasťou multimodálnych koridorov označovaných ako TEN-T, pričom R3 patrí k základnej a R1 k súhrnnej sieti. Dobudovanie R1 by vytvorilo lepšiu alternatívu spojenia medzi Bratislavou a Košicami, po ktorej by sa dala obísť časť diaľnice D1 vedúca okolo Žiliny.
Pokračovanie R1 popod Donovaly už bolo schválené
Diskusie o tom, či rýchlostnú cestu R1 spojiť s D1 prostredníctvom R3 popod zo Žiaru na Martin alebo z Banskej Bystrice na Ružomberok, sa vedú roky. Napokon dostal prednosť druhý variant. Bývalý minister dopravy Ján Počiatek o ňom povedal:
„Realizácia cesty popod Donovaly vychádza ako najvýhodnejšia, a teda tento variant by dával zmysel. V prípade, že by sa už budúca vláda rozhodla realizovať tento projekt, musela by naň nájsť financovanie. Dlhodobo hovorím, že toto je taký druhý najhorúcejší kandidát práve na PPP projekt. Potom sa začne celá procedúra environmentálneho posúdenia a ďalších fáz prípravy projektu.“
Začiatkom februára rokovala v Banskej Bystrici Sekcia dopravy, výstavby, hospodárstva a energetiky Rady ZMOS. Témou bola koncepcia výstavby diaľnic, rýchlostných komunikácií a ciest I. triedy na území SR v najbližšom období. Štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček, predseda sekcie – primátor mesta Tisovec Peter Mináč a primátor mesta Banská Bystrica Ján Nosko informovali novinárov aj o tom, že sa pripravuje pokračovanie R1 do Ružomberka.
Na časť R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča je už vydané právoplatné územné rozhodnutie, pripravujú sa podklady pre stavebné povolenie. Na pokračovaní trasy popod Hiadeľské sedlo až do Ružomberka s napojením na D1 sa posudzujú vplyvy na životné prostredie s rešpektovaním Natura 2000.
Financovanie rýchlostných ciest z externých zdrojov
Podľa Viktora Stromčeka výstavba rýchlostných ciest a diaľnic musí pokračovať aj po vyčerpaní zdrojov z Európskej únie. Na tom zhodli zástupcovia samospráv z celého Slovenska. Keďže na to nebudú stačiť peniaze zo štátneho rozpočtu, musia sa hľadať iné externé zdroje.
Faktom je, že štát už rozdelil všetky eurofondy z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra na roky 2014 – 2020 a ďalšie už nemusia prísť. Preto sa hľadajú možnosti financovania výstavby rýchlostných ciest z externých zdrojov.
Vzhľadom na veľmi dobrú situáciu, ktorá panuje na finančných trhoch, rezort dopravy odporúča vláde využiť ďalšie PPP projekty súkromno – verejného partnerstva, pri ktorých investuje vybraná firma a po ukončení stavby to dlhodobo spláca štát.
Teraz pôjde o to, aby z priorít novej vlády v jej programovom vyhlásení, pri rešpektovaní dôležitosti úsekov R2, R3, R4 a R7, nevypadlo už schválené rýchlostné prepojenie R1 v úseku Banská Bystrica – Ružomberok.
Autor: (tom), Foto: ilust.