Od 1. apríla majú Banskobystričania príležitosť zaregistrovať sa do celonárodnej kampane Do práce na bicykli, kde si ich mesto zmeria sily s ďalšími samosprávami Slovenska v dochádzaní do práce na dvoch kolesách.
Tradičná súťaž sa zameriava nielen na propagáciu ekologických foriem dopravy medzi verejnosťou, ale upozorní aj na nelichotivú situáciu s bezpečnými trasami pre cyklistov, s ktorých absenciou musia obyvatelia mesta každý deň zápasiť. Registrácia tímov bude ukončená 26. apríla 2016.
Do súťaže sa môžu zapojiť 2 – 4 členné tímy zamestnancov, ktorí budú v priebehu mesiaca máj jazdiť do práce a z práce na bicykli. Horná hranica počtu tímov z jednej spoločnosti nie je obmedzená, naopak, jedno z ocenení bude patriť organizácii s ich najvyšším počtom. Spolu s ďalšími tisíckami účastníkov z celého Slovenska budú následne súťažiť vo viacerých kategóriách, ako je napr. najvyšší počet najazdených kilometrov či najviac CO2 ušetreného ekologickou formou prepravy v porovnaní s autom.
„Každý účastník navyše zadarmo získa súťažné tričko a v prípade, že počas mája absolvuje aspoň 2/3 jázd do práce na bicykli, bude zaradený aj do žrebovania o bicykle a iné zaujímavé ceny,“
vysvetľuje Andrea Štulajterová, zástupkyňa Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica, ktorá súťaž opäť zastrešuje.
V tomto roku napíše kampaň Do práce na bicykli už svoju piatu kapitolu. V súčasnosti celoslovenská súťaž sa pritom zrodila práve v meste pod Urpínom, kde v roku 2012 vyrazilo prvýkrát do ulíc 104 cyklistov v 35 tímoch. Minulý rok to už bolo viac než 300 súťažiacich v takmer sto tímoch a usporiadatelia veria, že tento ročník bude ešte úspešnejší.
„Prispieť by k tomu mala aj elektronická forma registrácie a evidencie najazdených kilometrov. Súťažiaci tak budú môcť vkladať informácie o svojich cestách do práce a z práce veľmi jednoducho – cez vlastné konto, ktoré si vytvoria na stránke www.dopracenabicykli.eu,“
dodáva Štulajterová.
Práve moderná evidencia štatistík cez web je jednou z najvýznamnejších zmien, ktorými kampaň počas svojej päťročnej histórie prešla.
Tento rok má súťaž špecifickú príchuť aj kvôli zvýšenej aktivite banskobystrického magistrátu ohľadom projektovania nových cyklociest. Vlani v lete sa predstavili plány na vybudovanie 6 cyklotrás s celkovou dĺžkou viac než 27 kilometrov, ktoré by mali spojiť sídliská s centrom mesta. Účasťou v súťaži tak obyvatelia Banskej Bystrice a okolia dajú najavo, že im táto téma nie je ľahostajná a očakávajú od mesta urýchlenú realizáciu bezpečných koridorov pre cyklistov.
Mesto má totiž v porovnaní so zvyšnými krajskými a mnohými okresnými mestami najmenej rozvinutú cyklistickú infraštruktúru. Dĺžka cyklociest v jeho intraviláne nepresahuje 500 metrov, čo je dokonca menej ako majú niektoré malé mestá a dediny.
Zdroj: OCI BB, Foto: ilust.