Keď mimoriadne mestské zastupiteľstvo 14.septembra bez diskusie schválilo zrušenie uznesenia MsZ č. 730/2010 z 2.marca o projekte „Výstavba a obnova miestnych komunikácií vo vlastníctve mesta Banská Bystrica“ zdalo sa, že havarijné úseky ciest a chodníkov sa budú ďalej opravovať do nekonečna a zničených úsekov bude v meste stále pribúdať.
Tento projekt mal totiž zabezpečiť rýchlu výstavbu a obnovu najviac zničených úsekov mestských ciest a chodníkov vrátane ich údržby z finančných prostriedkov dodávateľa vybratého vo verejnej súťaži, ktorému bude mesto po dobu 10 rokov v pravidelných splátkach uhrádzať vynaložené finančné prostriedky. Projekt bol v záverečnej fáze prípravy, na investičnú časť bola spracovaná projektová dokumentácia a pripravovalo sa vydanie stavebného povolenia.
V tom čase sa už započatý proces verejného obstarávania dodávateľa stavby napriek počiatočným problémom blížil k úspešnému dokončeniu. Podľa veľkého záujmu stavebných spoločností o realizáciu projektu sa dalo predpokladať, že súťaž prinesie pre mesto výhodnejšiu cenu. Navyše po podpise zmluvy mesta s vybraným dodávateľom bude v záujme oboch strán, aby sa dohodnuté práce vykonali v krátkom čase a vo vysokej kvalite.
Primátor Ivan Saktor zrušenie projektu nepripustil. Negatívne uznesenie MsZ zo 14.9.2010 ako zjavne nevýhodné pre mesto Banská Bystrica v zmysle zákona nepodpísal. Na nasledujúcom riadnom rokovaní mestského zastupiteľstva, ktoré malo platnosť tohto uznesenia potvrdiť trojpätinovou väčšinou a prelomiť tak veto primátora, ho však nikto z poslancov nenavrhol zaradiť do programu. Tým zostal tzv. PPP projekt komplexnej výstavby a obnovy mestských komunikácií v platnosti a mohla pokračovať verejná súťaž na dodávateľa stavby.
„Ak by Mesto v prípade zrušenia rozbehnutého projektu vyčleňovalo na obnovu mestských komunikácií čiastku v objeme ročnej splátky dodávateľského úveru, trvalo by sedem rokov, kým by sme dosiahli obnovu zničených mestských komunikácií. Naopak, dodávateľ opraví miestne komunikácie a chodníky za pár mesiacov a ešte ich bude desať rokov na svoje náklady udržiavať. Ak by sa projekt nerealizoval, rozsah zničených mestských komunikácií by narastal a požiadavky na ich okamžitú rekonštrukciu by sme neuniesli“, povedal vtedy primátor mesta Ivan Saktor.
V uplynulých týždňoch sa verejná súťaž úspešne ukončila. Na základe jej výsledkov sa zhotoviteľom výstavby a obnovy miestnych komunikácií v banskej Bystrici stane spoločnosť EUROVIA SK, a.s. Košice. Tá sa podieľa aj na stavbe banskobystrického severného obchvatu. Práce na obnove zničených komunikácií v meste začnú už v decembri. Ich najväčšia intenzita sa očakáva na jar a potrvajú do druhej polovice roka 2011.
Oproti pôvodne rozpočtovanej cene viac ako 10 miliónov eur mesto v druhom kole verejného obstarávania formou elektronickej aukcie vysúťažilo cenu stavebných prác vo výške necelých 8 miliónov eur. Tým sa ušetrilo viac ako dvadsať percent oproti rozpočtu.
Mesto týmto projektom odstraňuje negatívne dopady dlhodobého deficitu v oblasti pravidelnej stavebnej údržby miestnych komunikácií, ktorých zlý stav sa dostal do neudržateľnej situácie a spôsobuje občanom mesta zbytočné škody. Modelový spôsob financovania celého projektu bez dopadu na vykazovaný verejný dlh umožní mestu Banská Bystrica v budúcich rokoch využiť peniaze zo svojho rozpočtu na ďalšie rozvojové projekty.
Novému primátorovi mesta Petrovi Gogolovi odchádzajúci primátor Ivan Saktor pripravil prvú investičnú akciu, ktorá sa bude realizovať už pod jeho vedením. Banskobystričania sa tak môžu tešiť na to, že konečne budú môcť chodiť a jazdiť po nových chodníkoch a cestách.
Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)