Svetová zdravotnícka organizácia WHO odvolala stav ohrozenia zdravia pandémiou ochorenia COVID-19

Zdravie
2 /

Hlavný hygienik SR vydal stanovisko k odvolaniu stavu ohrozenia verejného zdravia medzinárodného významu vydaným WHO. Na Slovensku však zostala platná vyhláška regulujúca nosenie respirátorov v zdravotníckych zariadeniach, domovoch sociálnych služieb a v lekárňach. Úrad verejného zdravotníctva prehodnotí jej zrušenie v priebehu mája.

Stanovisko hlavného hygienika SR Jána Mikasa

Ján Mikas sa stotožňuje s odvolaním stavu ohrozenia verejného zdravia medzinárodného významu Svetovou zdravotníckou organizáciou a vydal k tomu svoje stanovisko, ktoré vám ponúkame v plnom znení:

„Ako upozorňuje Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), odvolanie stavu ohrozenia verejného zdravia medzinárodného významu (PHEIC) neznamená, že je koniec pandémie COVID-19. Obyvateľom preto naďalej odporúčame, aby sa tak, ako pri iných akútnych respiračných ochoreniach, chránili s ohľadom na svoje vlastné zdravie, ale aj s ohľadom na ochranu zraniteľných skupín (seniori, chronicky chorí, imunokompromitované osoby a podobne).

V súčasnosti zostala v platnosti iba vyhláška Úradu verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR) č. 35/2022, ktorá reguluje nosenie respirátorov v zdravotníckych zariadeniach, domovoch sociálnych služieb a v lekárňach. ÚVZ SR prehodnotí krok zrušenia tejto vyhlášky v priebehu mája, teda po skončení chrípkovej sezóny, ktorá je vždy charakteristická zvýšeným výskytom akútnych respiračných ochorení. Úrad verejného zdravotníctva SR bude o zrušení vyhlášky č. 35 verejnosť vopred informovať.

ÚVZ SR postupne rušil vyhlášky s ohľadom na vývoj epidemiologickej situácie vo výskyte COVID-19 na národnej úrovni a jej dopady konzultoval s Ministerstvom zdravotníctva SR a odborným konzíliom.

Zrušenie PHEIC WHO (stav ohrozenia verejného zdravia medzinárodného významu) značí v prvom rade ústup z pohotovostného krízového režimu, odborníci však budú situáciu okolo COVID-19 naďalej sledovať a vyhodnocovať. Nemožno vylúčiť, že vírus bude spôsobovať ďalšie zvýšené krivky chorobnosti. V súčasnosti už sú však k dispozícii nástroje, ktorými je možné zmierňovať dopady ďalšieho možného nárastu počtu ochorení na COVID-19 (vakcíny proti COVID-19, dostupná diagnostika, liečebné postupy). Dôležité bude tiež naďalej sledovať, ako sa bude koronavírus SARS-CoV-2 vyvíjať.“

Ján Mikas

Ján Mikas

Hlavný hygienik SR Ján Mikas ďalej vysvetľuje, čo je to ohrozenie verejného zdravia medzinárodného významu (PHEIC). Ide o formálne označenie, ktoré dáva osobitný štatút pre núdzovú situáciu spôsobenú vypuknutím infekčnej choroby od WHO a ktorá je spojená s medzinárodným právom prostredníctvom Medzinárodných zdravotných predpisov (IHR).

Tie definujú, ako majú krajiny postupovať, aby predchádzali núdzovým situáciám v dôsledku infekčných ochorení alebo iným udalostiam v oblasti verejného zdravia, aby sa na ne pripravili a reagovali.

PHEIC je najsilnejší celosvetový varovný signál, ktorý môže WHO formálne vydať, a keď je vyhlásený, krajiny majú zákonnú povinnosť rýchlo reagovať, zatiaľ čo v prípade pandémie neexistuje žiadna infraštruktúra okolo rozhodovacieho procesu, dohodnutých kritérií alebo dohody na tom, či krajiny musia reagovať. Vyhlásenie PHEIC teda v princípe aktivizuje dohodu medzi krajinami o dodržiavaní odporúčaní WHO na zvládnutie núdzovej situácie.

Úrad verejného zdravotníctva SR

Úrad verejného zdravotníctva SR

Každá krajina však vyhlasuje svoju vlastnú núdzovú situáciu v oblasti verejného zdravia, pričom tieto vyhlásenia na národnej úrovni majú právnu váhu. Krajiny ich obvykle využívajú na to, aby mohli zefektívniť či urýchliť niektoré časovo náročné procesy či urýchlene mobilizovať potrebné zdroje za cieľom zmierniť krízu a znižovať jej dopady na obyvateľov. Zrušenie PHEIC teda neznamená automatické zrušenie národných mimoriadnych situácií či stavov núdze, neruší ani národné opatrenia na ochranu verejného zdravia.

Podľa Mikasa termín „PHEIC“ zároveň nie je totožný s termínom „pandémia“, odvolanie PHEIC teda vo svojej podstate neznačí koniec pandémie ako takej.  Hoci neexistuje ani všeobecne resp. globálne zjednotená definícia pandémie, dá sa usudzovať, že pojem „pandémia“ môže mať väčší záber ako PHEIC, keďže mnohé známe ohniská, ktoré sa šíria medzinárodne, nie sú vyhlásené za PHEIC.

Dočkáme sa objektívneho zhodnotenia boja s pandémiou COVID-19 na Slovensku?

Na margo odvolania stavu ohrozenia verejného zdravia medzinárodného významu Svetovou zdravotníckou organizáciou WHO by sa od hlavného hygienika SR a ÚVZ žiadalo zhodnotiť celé trojročné obdobie pandémie ochorenia COVID-19 na Slovensku a kroky, ktoré podnikol štát na boj s covidom a ochranu zdravia svojich obyvateľov, vrátane dodržiavania základných ľudských práv s tým spojených.

Podľa štúdie „Nadúmrtnosť na COVID-19 v kontexte rozhodnutí zdravotnej politiky (roky 2020 – 2022)“, ktorú predstavil jej hlavný autor Peter Pažitný, ak by sme v boji s covidom boli postupovali v oblasti nástrojov zdravotnej politiky a „veľkej“ politiky ako najlepšie krajiny, od Estónska cez Portugalsko, Nemecko až po Dánsko, tak na Slovensku mohlo byť potenciálne zachránených 12 391, 14 483, 18 476, resp. až 21 308 ľudských životov, nehovoriac o nežiaducich účinkoch či poškodení zdravia po masívnom očkovaní podmienečne povolenými vakcínami, vrátane chýbajúceho odškodnenia takýchto pacientov štátom aj s vyvodením konkrétnej zodpovednosti.

Sem patrí aj nezmyselné celoplošné testovanie obyvateľov Slovenska na prelome rokov 2020-21 antigénovými testami,  následné okliešťovanie ľudských práv občanov povinnou izoláciou či zákazmi slobodného pohybu ľudí. V tejto súvislosti Ústavný súd SR označil opatrenia o štátnej karanténe za protiústavné, spôsobujúce stratu osobnej slobody.

K tomu treba prirátať aj škody spôsobené najmä menším podnikateľom a živnostníkom, ktorí nemohli kvôli nariadeniam štátu vykonávať resp. im bola obmedzená ich podnikateľská činnosť počas covidu bez adekvátnej náhrady.

Igor Matovič

Igor Matovič

Svoju negatívnu úlohu pri presadzovaní nesprávnych a zlých rozhodnutí štátu zohrali aj viaceré médiá či vládni politici. Z verejnej diskusie boli vylúčení odborníci, ktorí mali iný názor na boj s covidom, ako bol naratív „vládnych“ vedcov a lekárov. Čas ukázal, že mnohí z tých odborníkov, ktorých mainstreamové médiá či vláda označovali  za  „dezinformátorov, šíriteľov hoaxov či antivaxerov“, mali pravdu.

Svoj diel zodpovednosti nesie aj Úrad verejného zdravotníctva SR vedený Jánom Mikasom, ktorý pod tlakom vtedajších vládnych predstaviteľov prijímal viaceré kontroverzné nariadenia. To by nemalo zostať bez odozvy už len z úcty k tým, ktorí tu po covide už nie sú medzi nami…

Zdroj: ÚVZ SR a (tom)  ilustračné, Foto: ilustračné