Slovenská pošta, a. s. je súčasťou kritickej infraštruktúry štátu. Postupuje v súlade s pokynmi kompetentných autorít, teda Ústredného krízového štábu SR, Úradu verejného zdravotníctva SR, Ministerstva zdravotníctva SR, Ministerstva dopravy a výstavby SR a Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb SR.
Vynútené obmedzenie poštových služieb
Ochranné opatrenia a postupy Slovenská pošta neustále aktualizuje v závislosti od vývoja situácie a informácií získaných aj zo zahraničia, pričom krízový štáb Slovenskej pošty zasadá a rieši podnety na dennej báze.
Poštové, peňažné a ostatné služby na pobočkách Slovenskej pošty, ako aj doručovanie zásielok pre zákazníkov sa poskytujú v upravenom režime aj naďalej. V súlade s prijatými opatreniami Ústredného krízového štábu SR a Krízového štábu Ministerstva dopravy a výstavby SR s platnosťou od soboty 14. marca 2020, až do odvolania sa zatvárajú počas víkendov všetky prevádzky pôšt v obchodných centrách. Podľa potreby a vývoja situácie budú obmedzené aj otváracie hodiny ostatných pôšt.
„S cieľom prispieť k ochrane našich zamestnancov a obyvateľov miest a obcí vyzývame našich firemných zákazníkov o obmedzenie alebo odsunutie objednávok distribúcie komerčných letákov,“
uvádza Eva Rovenská, špecialistka Slovenskej pošty pre styk s verejnosťou.
V súlade s vyhláškou o karanténe všetkým osobám v karanténe nebude Slovenská pošta zásielky doručovať a automaticky nechá v schránke oznámenie o uložení zásielky, teda žltý lístok. O možnostiach predĺženia úložných lehôt zásielok a uplatnení bezkontaktného doručovania komunikuje Slovenská pošta s Úradom pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb SR. Regulačný úrad tiež informujeme o aktuálne nasadených a pripravovaných opatreniach na zníženie rizika nákazy pre zamestnancov a obyvateľov a s tým súvisiacich obmedzení poštových služieb.
„Zamestnanci Slovenskej pošty si zaslúžia pozornosť a poďakovanie za to, že zotrvávajú v práci a pomáhajú obyvateľom na celom Slovensku dostať k nim ich peniaze či internetové zásielky, ktoré si objednali v snahe vyhnúť sa návšteve obchodov. Slovenská pošta a jej zamestnanci sú v tomto období kľúčovými. Doručujeme dôchodky a sociálne dávky dôležité práve pre zraniteľné skupiny obyvateľov,“
hovorí generálny riaditeľ Slovenskej pošty Peter Helexa.
Slovenská pošta žiada zákazníkov, aby boli voči jej zamestnancom ohľaduplní a správali sa zodpovedne. Bezpečnosť a zdravie zamestnancov ako aj zákazníkov sú základnou prioritou Slovenskej pošty, ktorá robí všetko pre to, aby vytvorila bezpečné prostredie na pobočkách tak pre zamestnancov ako aj pre zákazníkov.
Aj naďalej platia už zavedené ochranné opatrenia s cieľom ochrániť zdravie a bezpečnosť zamestnancov ako aj zákazníkov na pobočkách a v teréne.
Ochranné opatrenia Slovenskej pošty
– Po dohode so spoločnosťou SPP distribúcia, a.s., na miestach, kde odberateľ plynu neumožní doručovateľovi uskutočniť fyzický odpočet stavu počítadla meradla z dôvodu obavy zo šírenia vírusu, odberateľ môže tento stav nahlásiť doručovateľovi sám z bezpečnej vzdialenosti bez priameho kontaktu odberateľa s doručovateľom.
– Obsadenosť jednotlivých pobočiek je monitorovaná a regulovaná. Zákazníci si môžu stiahnuť elektronický vyvolávací lístok aj z mobilnej aplikácie Slovenskej pošty. Vyťaženosť pobočiek sledujú na mieste poverení zamestnanci a pracovníci bezpečnosti, ktorí zodpovedajú za plynulý chod prevádzky a udržanie limitu počtu zákazníkov v priestoroch pobočky. Pošta si dovoľuje upozorniť zákazníkov, že ich v prípade vysokej vyťaženosti pobočky požiadajú zodpovední pracovníci počkať na poradie mimo uzatvoreného priestoru pobočky, napr. pred budovou pošty.
– Zákazníkom zároveň Slovenská pošta odporúča vyhnúť sa návšteve pobočiek a ak je to možné, vybaviť potrebné záležitosti formou online služieb Slovenskej pošty, cez jej mobilnú aplikáciu alebo počkať na upokojenie situácie. Ak musia pobočku navštíviť, pošta ich žiada dodržiavať primeraný odstup nielen od ďalších čakajúcich zákazníkov, ale aj od zamestnancov počty, kde by sa vec mala vybaviť rýchlo bez zdržania.
– Priestory pobočiek sú pravidelne častejšie čistené, dezinfikované a vetrané. Osobitne sú dezinfikované priestory pobočiek, v ktorých blízkosti bol výskyt koronavírusu potvrdený.
– Všetky pracoviská Slovenskej pošty, kde sú otvorené priestory a zamestnanec je so zákazníkom v priamom kontakte, ako aj doručovatelia a kuriéri sú prioritne vybavované respirátormi, dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými rukavicami.
– V prípade, že si situácia v konzultácii s kompetentnými autoritami vyžiada obmedzenie otváracích hodín pobočiek, zatvorenie pobočiek či iných prevádzkových priestorov Slovenskej pošty, alebo pozastavenie doručovania v určitých lokalitách, pošta bude verejnosť okamžite informovať.
Informácie poskytne zákazníkom pošt prostredníctvom internetovej stránky na www.posta.sk, cez facebookový profil Slovenskej pošty, ako aj informačnými letákmi priamo na pobočkách. Tiež môžu klienti o konzultáciu, či informácie o situácii na konkrétnej pobočke požiadať telefonicky (infolinka 0850 122 413) alebo písomne Zákaznícke centrum (zakaznickyservis@slposta.sk).
Pri manipulácii so zásielkami platia rovnaké pravidlá a postupy ochrany zdravia ako doteraz. Ide najmä o používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov, oblečenia, obuvi či rukavíc ako aj použitie ochranných rúšok na tvár a dezinfekčných prostriedkov.
Vzhľadom na aktuálnu situáciu možného zvýšeného prenosu ochorení z človeka na človeka (tzv. chrípkové obdobie a ďalšie) zamestnanci absolvujú pravidelné aj mimoriadne školenia o používaní osobných ochranných pracovných prostriedkov práve pre tento účel. Pre zamestnancov v teréne, napríklad doručovateľov a na väčších pobočkách so zvýšeným počtom návštevníkov sú k dispozícii aj špeciálne antibakteriálne a dezinfekčné prípravky.
Okrem štandardných ochranných a hygienických postupov pošta zamestnancov usmernila v dodržiavaní dôležitých mimoriadnych hygienických postupov, ktoré vychádzajú z odporúčania Hlavného hygienika SR ako napr. časté umývanie rúk.
Aj naďalej platí, že z dôvodu pretrvávajúceho šírenia koronavirusu v Taliansku, je v záujme bezpečnosti pozastavené doručovanie do rizikových oblastí. Poštu tam nie je možné doručiť.
Preto Slovenská pošta, rovnako ako aj iné poštové podniky sveta, neprijíma zásielky, ktoré chcú zákazníci doručiť do týchto oblastí Talianska (kompletný zoznam oblastí a regiónov na www.posta.sk).
Obmedzenia v medzinárodnej leteckej doprave pretrvávajú, nakoľko letecké spoločnosti predĺžili embargo týkajúce sa Číny, Macaa a Hongkongu predbežne do 28. marca 2020. Slovenská pošta aj naďalej neprijíma zásielky, ktoré chcú zákazníci doručiť do týchto oblastí.
Toto opatrenie uplatnila Slovenská pošta rovnako ako ostatné štáty sveta v súvislosti so zrušením alebo zmenou letov medzinárodných leteckých prepravcov z alebo do Číny, ktorých snahou je tak zamedziť šíreniu koronavírusu. Opatrenie platí od 4. februára 2020.
O vývoji aktuálnej situácie s doručovaním bude Slovenská pošta zákazníkov vopred informovať.
Zdroj: Eva Rovenská, Foto: ilustračné