Mesto Banská Bystrica je o ďalší krok bližšie k výstavbe nového mosta v Iliaši

SPRÁVY
5 /

Obyvatelia mestskej časti Iliaš už roky čakajú na vyriešenie dlhodobo neudržateľného stavu jediného prístupu k ich domovom. Nevyhnutnú údržbu iliašskeho mosta zabezpečuje správca miestnych komunikácií a zdá sa, že snaha mesta dospieť k  zahájeniu výstavby nového mosta cez Hron je už vo finále.

Stavba nového mosta môže začať

Primátor Ján Nosko aktuálne na sociálnej sieti uviedol:

„Po mnohých rokovaniach sme dnes podpísali dodatok, ktorým došlo k úprave vzťahov s dodávateľom stavebných prác na výstavbu nového mosta v mestskej časti Iliaš. Vďaka tomu budeme môcť po viacerých komplikáciách v najbližšom období odovzdať stavenisko do rúk zhotoviteľa. Právoplatné stavebné povolenie máme. Verím, že stavebné práce sa budú môcť rozbehnúť naplno, pretože obyvatelia Iliaša si to po dlhých rokoch zaslúžia.“

Je to konečne dobrá správa pre ľudí bývajúcich v Iliaši. Treba dúfať, že napriek pokračujúcej pandémii sa so stavbou začne čo najskôr.

História premostenia Hrona do Iliaša

Posledný riadny most cez rieku Hron do Iliaša v roku 1974 zničila povodeň a odvtedy dopravu do tejto mestskej časti riešili iba dočasné mostné konštrukcie. Od roku 2001 až dodnes je v prevádzke pontónový most s drevenou mostovkou.

Ten malo do roku 2017 v dlhodobom prenájme mesto od Správy štátnych hmotných rezerv (SŠHR) za sumu 2 536 € mesačne. Samospráve hrozilo, že bude musieť tento starý most odkúpiť za viac ako 101 000 eur.

Vedenie mesta iniciovalo stretnutia so SŠHR, v rámci ktorých sa podarilo vyrokovať výhodné podmienky. Spočívali v podpísaní darovacej zmluvy a bezodplatnom odovzdaní mosta do vlastníctva samosprávy. Následne sa mohli začať  reálne kroky k odstráneniu nevyhovujúceho dopravného prístupu do Iliaša.

Je zrejmé, že po štyridsiatich rokoch si tento provizórny most zaslúžil výmenu. Preto vedenie mesta začalo vyvíjať kroky vedúce k výstavbe novej mostovej konštrukcie spĺňajúcej kritériá 21. storočia. Mestské zastupiteľstvo vyčlenilo na tento účel finančné prostriedky vo výške 1,6 milióna eur.

Primátor Ján Nosko to komentoval slovami:

„Som presvedčený, že výmena mosta v Iliaši je krok nevyhnutný, aj keď finančne náročný. Napriek tomu, že ide o malú mestskú časť s nízkym počtom obyvateľov, viem, že naše rozhodnutie investovať do štyridsať rokov neriešeného problému je správne.“

Vzhľadom k rozsahu celej investičnej akcie bola kvalitná príprava veľmi náročná a zdĺhavá. Odborné útvary MsÚ museli pripraviť stovky strán dokumentácie a zmluvných podmienok tak, aby sa do budúcna minimalizoval vznik potenciálnych problémov a ťažkostí.

Výber dodávateľa

Verejné obstarávanie na dodávateľa projektu  bolo vyhlásené 28. augusta 2017. Už len fakt, že sa realizovalo v troch kolách svedčí o tom, že išlo z časového hľadiska o ťažký proces. Suma celého projektu po verejnom obstarávaní je vo výške 1 407 780 eur.

Spracovanie projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie sa skomplikovalo z dôvodu elektrického vzdušného vedenia popri moste. Rokovania prebiehali so Stredoslovenskou energetikou, ktorá požadovala prekládku vzdušného vedenia. Bolo potrebné to technicky doriešiť a z toho dôvodu sa posunul termín odovzdania projektu.

V roku 2018 mesto uzatvorilo dodávateľskú zmluvu so združením firiem ESIN construction a.s. z Považskej Bystrica a prešovských firiem ISPRIM, s.r.o. s KOVOMONT – PO, s.r.o. Mesto už  zazmluvnilo na stavbu aj stavebný dozor. Podľa schváleného projektu na základe právoplatného stavebného povolenia tak bude môcť začať komplexná výmena starého nevyhovujúceho mosta za nový.

Ten má mať  dĺžku približne 42 metrov. Jeden jazdný pruh bude pre automobily a druhý pre cyklistov a chodcov. Projekt rešpektuje odporučenia pre prietok storočnej vody aj s požadovanou rezervou tak, ako uskutočňuje protipovodňové opatrenia Slovenský vodohospodársky podnik.

Autor: (tom), Foto: ilustračné a mesto BB