Ľubomír Motyčka: Zo Sliača sa lieta stále viac…

Blog
8 /

Ľubomír Motyčka píše o letisku Sliač a zároveň hľadá odpoveď na otázku, prečo to nie je letisko, na ktoré by lietali hostia zo zahraničia…

Medzinárodné letisko na Sliači je stále zaujímavejšie. Odletová hala teraz síce zíva prázdnotou, ale už aj tu zažívajú horúce chvíle. Počas posledného leta  vážne chýbali parkoviská. Najmä v deň, keď odlietali v krátkych intervaloch tri lietadlá s približne 180 klientmi.

Áno, je to letisko vojenské, ale vďaka pochopeniu armády aj civilné. A má právo vybavovať lety nielen v rámci Schengenu, ale aj mimo neho. Rozbeh dovolenkového lietania bol začiatkom storočia dosť pomalý, no dnes je už všetko inak. Vzostup dovolenkových letov je až prekvapujúci. Počas posledného leta sa zo Sliača lietalo do štyroch destinácií a na dovolenku letecky odcestovalo vyše 16.000 ľudí. (Štatistiky o cestujúcich z nášho kraja z iných letísk nemám k dispozícii. A myslím si, že ani nie sú.)

Tohto leta poletia charterové lety do siedmich destinácií. Mimo Schengen do Egypta – Hurghady, do bulharského Burgasu, Antalye a Bodrumu v Turecku. Navyše, lietať sa bude aj na Sicíliu do Catanye, na Krétu do Heraklionu a na ostrov Korfu. Podľa vlaňajších štatistík možno predpokladať, že z letiska Sliač pôjde na dovolenku vyše 25.000 klientov.

Je to výborné. Naši ľudia majú stále viac možností cestovať na leteckú dovolenku bez dlhého putovania autom či autobusom na iné letiská. A záujem je  veľký. Pobyty, najmä v prvej polovici júla, sú už do značnej miery vypredané alebo ich ponuka je obmedzená.

Som rád, že letisko na Sliači sa takto rozvíja. Pribudnú aj ďalšie parkovacie plochy, čo je v sezóne priam nevyhnutnosťou. No, poviete si: „A čo ďalej? Kedy budú pravidelné linky, kedy budú k nám lietať zahraniční hostia?“

S týmto treba pomaly. Uveďme ešte ďalšie údaje. Na letisku Sliač funguje aj nákladná letecká doprava pre viaceré slovenské firmy. Vlani prešlo cez toto letisko cca 500.000 kilogramov tovaru či výrobných komponentov. A potom, sú tu aj tzv. biznis lety. Uponáhľaní podnikatelia využívajú malé lietadlá na urýchlenú dopravu. Niektorí aj svoje vlastné. Takýchto biznis letov bolo okolo 500. A aj to je dobré. Nech sa len letisko rozvíja.

A teraz už k tomu, čo nás tak veľmi zaujíma. Kedy začnú lietať pravidelné lety a chartre smerom k nám? Nedávno som bol svedkom diskusie, kde sa hovorilo od konca. Aké dotácie dá kraj, aké dotácie dá mesto? Lenže, to je pomýlené.

Prebiehajú intenzívne rokovania. Ibaže, ešte dlho prebiehať budú. Najskôr sa treba poobzerať okolo seba. Čo vieme leteckému klientovi ponúknuť. Aké významné a masovo zaujímavé atraktivity, aké kvalitné hotely na medzinárodnej úrovni? Pár hotelov, ktoré zodpovedajú vysokým nárokom, by sa aj našli. Napríklad na Donovaloch, na Táľoch, Kaskády, Vígľaš, Halič, jeden taký hotel je aj v Lučenci a keby som trochu pohľadal, ešte by sa pár našlo. Je to však na 160 či 180 – miestne lietadlo? A každý týždeň?

Máme kúpele, tie najväčšie však už zúfalo čakajú na reštart. Pre zaujímavosť, ešte začiatkom dvadsiateho storočia porovnávali odborníci Sliač s Karlovými Varmi. A máme atraktivity, pre ktoré by sa k nám hrnuli Číňania? Nevraviac o obmedzenom počte víz, ktoré im Slovensko prideľuje a o tom, že na Sliači Jumbo pristávať nemôže. A na takú veľkú vzdialenosť sa lieta veľkými lietadlami.

Najskôr  si treba urobiť analýzu trhu. Veď aj rastúci počet charterových letov objednali cestovné kancelárie na základe svojich analýz a predpokladov vývoja. Im nikto nedá dotáciu, buď zarobia alebo prerobia.

Na to, aby sme mohli byť zaujímavou príletovou krajinou, treba prekopať infraštruktúru. A spustiť skutočný marketing. Zo strany štátu i zo strany kraja. Musia byť pritom jasne pomenované atraktivity, ktoré chceme ponúkať. A musí ich byť veľa. Len tak mimochodom, charterové lety z Ruska do Popradu sú stále komplikované. A to je iná cieľová destinácia.

Realisticky musíme konštatovať, že naše atraktivity sú zaujímavé pre milovníkov nepreplnenej prírody, kultúry, krásnych horských zákutí, kúpalísk, lyžiarskych stredísk….Z Čiech, Maďarska, Poľska, Ukrajiny, Slovenska. Nepodceňujme Slovensko. Aj slovenský klient platí eurom. Ibaže, toto všetko nie sú potenciálni leteckí klienti.

Rozlietať Sliač ako príletové letisko je možné. Aj linkové lety tu raz budú. Ale, nerobme si ilúzie o veľkom skoku. Veľa sme zameškali a ešte nás veľa čaká. Dotácia letov bude až posledný krok.

Autor: Ľubomír Motyčka, Foto: ilustračné

Ľubomír Motyčka