Jozef Frtús: Osud unikátneho umeleckého originálu

ZAUJÍMAVOSŤ
0 /

Po takmer štvrťročnej reštaurátorskej práci sa Ing. arch. Jozefovi Frtúsovi podarilo dokončiť  obnovu jediného zachovaného prvého zastavenia krížovej cesty z banskobystrickej Kalvárie.

Mnoho rokov ležalo zaprášené, dotlčené a zabudnuté v podkroví farského kostola. Ostatné zastavenia boli zničené alebo rozkradnuté po devastácii Kalvárie na Urpíne pred jej obnovou. Krížová cesta bola  zhotovená v umeleckej dielni v Budapešti v polovici XIX. storočia.

Nedávno uplynulo dvanásť rokov od vysviacky obnovenej kalvárie, ktorú bystrický architekt Jozef Frtús projektoval spolu s Tomášom Sobotom.  O obnove I. zastavenia krížovej cesty z banskobystrickej Kalvárie Frtús hovorí:

„V čase mojich príprav na významný projekt obnovy banskobystrickej Kalvárie v roku 2006 sa vtedajší správca farnosti v jednom rozhovore zmienil o existencii dvoch zachovaných artefaktov z nej. Ukázal mi korpus ukrižovaného Krista bielej farby zaveseného v dvornej časti farskej rezidencie.

Vytvoril ho sochár J.P.Weiss v roku 1731. Spomenul aj jediné zachované zastavenie krížovej cesty uložené „niekde v podkroví“ farského kostola Nanebovzatia Panny Márie. Veľmi ma to zaujalo a po istom čase sa mi podarilo vojsť do týchto tajuplných zákutí podkrovia kostola. Skutočne, tam som ho našiel – zaprášený, otlčený, ale krásny. Bol to jediný existujúci originál krížovej cesty zobrazujúci výjav I. zastavenia – „Pán Ježiš je na smrť odsúdený“.

Už vtedy sa vo mne zrodila myšlienka, že ho musím obnoviť a potešiť aj iných ľudí jeho zviditeľnením. Táto túžba vo mne dozrievala až do leta tohto roku, kedy som našiel porozumenie u súčasného správcu farnosti ThDr. Gabriela Brendzu. Je to veľký milovník dejín a umenia. Vďaka nemu sa môj sen stal skutočnosťou.

Začali sme konať- štyria chlapi opatrne previezli z podkrovia kostola tento takmer poldruha metráka ťažký skvost na „operačný stôl“ do mojej dielne. Krok za krokom som trpezlivo a so zanietením celé mesiace čistil, tmelil a maľoval tento unikát, rešpektujúc zásady reštaurátorských postupov.

O histórii tohto diela veľa nevieme, neobjavil som ani signovanie. Je isté, že bol vyrobený niekedy v druhej polovici XIX. storočia v budapeštianskej umeleckej dielni. Svedčí o tom aj názov zastavenia s nápisom v maďarčine – Jésus halátra itéltetik. Iné indície som nenašiel. Tento maďarský nápis bol pravdepodobne v nedávnej minulosti prekrytý tenkou doskou s nápisom v slovenčine. Svedčia o tom vyčnievajúce tenké klince na lemovaní nápisu, ktoré som ako dôkaz ponechal.

Výjavy zastavení mali úctyhodné rozmery 100×140 cm i spomínanú značnú hmotnosť. Obdivujem spôsob ich osadzovania do kaplniek.

V masívnom dubovom ráme je vsadený vypálený keramický odliatok figurálneho kolorovaného reliéfu, ktorý zobrazuje biblický výjav zo súdu Ježiša Krista. V popredí sú vo forme hlbokého reliéfu zobrazené tri postavy- odsúdeného Ježiša, ktorého zviazaného v povrazoch a s tŕňovou korunou vedie rozzúrený Izraelita. Za nimi ako stráž kráča mladý rímsky vojak s kopijou a dýkou.

V pozadí sú dve postavy zobrazené v plytkom reliéfe – sudca Pilát si symbolicky umýva ruky vo vode, ktorú mu chlapec leje do misy. Postavy majú zvláštne patinovanie tmavosivou farbou.

Po ukončení reštaurátorských prác bolo dohodnuté, že obnovené zastavenie bude umiestnené v podbrání farského úradu Farnosti Banská Bystrica – mesto na Námestí Štefana Moysesa. Na tomto ľahko dostupnom mieste je možné vidieť tento unikátny kus z histórie nášho mesta.“

Autor: Jozef Frtús , Foto: autor a ilustračné