Zatiaľ čo my môžeme o snehu a ľade počas tejto zimy iba snívať, v Antarktíde je to úplne inak. V ľadovom poli najskôr uviazla ruská loď s výskumníkmi, neskôr aj čínsky ľadoborec plávajúci im na pomoc. Teraz majú obe lode vyslobodiť Američania s ľadoborcom Polar star.
Ide o ojedinelú záchrannú akciu troch veľmocí v Novom roku 2014, ktoré akoby úplne zabudli na svoje záujmy a príkladne spolupracujú. Bodaj by to tak bolo vo svete aj naďalej…
Ruská výskumná loď Akademik Šokaľskij s 22 členmi posádky a 52 pasažiermi-vedcami vyplávala ešte 28. novembra 2013 z Nového Zélandu, aby sa vydala sa po stopách expedície austrálskeho výskumníka Douglasa Mawsona z rokov 1911-13.
Rusi však na Štedrý deň 24. decembra 2013 uviazli v hrubom ľade, asi 100 námorných míľ východne od francúzskej základne Dumont d’Urville, južne od Tasmánie. Na pomoc im prišiel čínsky ľadoborec „Snežný drak“, ktorý pomohol s evakuáciou 52 pasažierov z výskumnej lode. V piatok 3.januára 2014 však čínska loď zostala tiež uväznená medzi antarktickými kryhami, čo skomplikovalo celú záchrannú akciu.
Posádke čínskeho „Snežného draka“ sa pomocou vrtuľníka podarilo evakuovať z ruskej lode vedecký tím, ktorý odvezie na pevninu austrálsky ľadoborec „Aurora Australis“ operujúci v tejto oblasti. Na palubách oboch uviaznutých lodí však zostalo 123 námorníkov, ktorí majú zatiaľ dostatok paliva i zásob.
Na volanie o pomoc zareagovala americká pobrežná stráž v Tichom oceáne, ktorá má v Antarktíde ťažký ľadoborec „Polar Star“ zo Seattlu. Jeho úlohou bolo prerazenie cesty cez Rossovo more k americkej polárnej stanici McMurdo čakajúcej na doplnenie zásob. Teraz vyštartovala táto americká loď zo Sydney na pomoc Rusom a Číňanom, ku ktorým by mala doraziť 12. januára. Na zvládnutie záchrannej operácie bude potrebovať 2-3 dni. „Našou najvyššou prioritou je bezpečnosť života na mori, čo je dôvod, prečo chceme pomôcť pri prerazení plavebnej dráhy pre obe uviaznuté lode,“ vyhlásili Američania.
Americký ľadoborec s dĺžkou 122 metrov je výrazne silnejší ako lode, ktoré doposiaľ operujú v oblasti Antarktídy. Čínsky „Snežný drak“ je síce väčší, ale primárne nebol stavaný na takéto náročné operácie. Vďaka silným motorom a možnosti využívať pri lámaní ľadu presun záťaže, dokáže „Polar Star“ pri plynulej plavbe prelomiť ľad hrúbky 1,8 metra, nájazdmi a lámaním prekoná aj viac ako šesťmetrový ľadový príkrov.
Zaujímavosťou je, že starý americký ľadoborec „Polar Star“ už mal ísť už do výslužby. Teraz má šancu zabojovať pred zrakmi celého sveta o svoju budúcnosť a dokázať, že ešte zďaleka nepatrí do starého železa.
V utorok 7.januára ruská agentúra Itar TASS, s odvolaním sa na vyjadrenia kapitána ruskej lode Akademik Šokaľskij lode Igora Kiseljova, informovala o vyslobodení z ľadového zajatia: „Smer vetra sa zmenil na západný, čo viedlo k vytvoreniu praskliny v ľade. Dostali sme sa do nej a pomaly sa pohybujeme na sever,“ uviedol ruský kapitán.
Napokon Rusom pomohlo počasie, ale aj tak sa cení spolupráca troch veľmocí na záchrane lodí uväznených v antarktickom ľade.
Zdroj: svetové agentúry

















