Vodiči pozor, od 6. júla platia na Slovensku nové pravidlá v cestnej doprave!

SPRÁVY
36 /

Od 6.júla by mala na Slovensku platiť ďalšia novela cestného zákona.  S ňou prichádzajú pre vodičov  výrazné zmeny na cestách. Pozrite sa spolu s nami na tie najdôležitejšie.

Narábanie s mobilným telefónom v aute

Táto zmena sa týka držania a narábania s mobilným telefónom počas jazdy. V prípade, že vodič nepoužije na telefonovanie systém hands – free, bude to mať väčší dopad na peňaženku.

Horná hranice pokút v blokovom konaní sa v tomto prípade zvýšia zo 100 na 150 eur a v správnom konaní z 200 na 300 eur. Takéto porušenie zákona sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov, za čo by v globále mohla dopravná polícia udeliť vodičovi zákaz činnosti.

Prekročenie povolenej rýchlosti

Vodičov, ktorí nerešpektujú prikázanú maximálnu rýchlosť, to vyjde drahšie ako doteraz. Tento priestupok bude mať tiež charakter porušení pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom a zaradí sa medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov.

V blokovom konaní bude peňažná pokuta za rýchlosť vo výške až 250 – 800 eur a pri správnom konaní 500  – 1 000 eur. Sekundárnu úlohu tu zohrajú také opatrenia ako opätovný či preškoľovací kurz v autoškole, preskúšanie odbornej spôsobilosti alebo preskúmanie zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti.

Zmena povolenej rýchlosti na diaľnici v obci

Maximálne rýchlosť 130 km/hod. sa uplatní na diaľnici mimo obce. Je to v súlade s európskym nariadením, podľa ktorého  budú všetky novoschválené typy vozidiel od 6. júla 2022 a všetky prvýkrát evidované vozidlá od 7. júla 2024 vybavené moderným systémom inteligentného prispôsobenia rýchlosti.

„Vzhľadom na to, že diaľnica je nadradená infraštruktúra, ktorá je navrhnutá na vyššiu rýchlosť, nie je dôvod obmedzovať rýchlosť na diaľnici či prechádza alebo neprechádza obcou,“

vysvetľuje ministerstvo dopravy s tým, že ak by muselo dôjsť na niektorom úseku cesty k regulovaniu rýchlosti, tak sa to zabezpečí dopravnými značkami.

Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/hod. Na diaľnici smie vodič autobusu jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/hod.

Úprava má zjednodušiť dopravu a plynulejšiu jazdu v obciach, cez ktoré prechádza diaľnica. Taktiež sa vypúšťa obmedzenie spočívajúce v najnižšej dovolenej rýchlosti jazdy na diaľnici v obci 65 km/hod.

Zmeny pri vodičských preukazoch pre mladých vodičov

Po novom už vodičské preukazy typov C a CE budú môcť získať aj vodiči vo veku 18 rokov (doposiaľ to platilo pre minimálne p21-ročných). Podobne  to bude pri skupinách D a DE, kde sa minimálny vek znižuje z 24 na 21 rokov. Povinnosťou však je absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie.

„Vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré bolo udelené po dovŕšení veku 21 rokov a jeho držiteľ získal len zrýchlenú základnú kvalifikáciu, bude do dovŕšenia veku 23 rokov oprávňovať len na vedenie vozidiel pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke, ktorá nepresahuje 50 kilometrov,“

dodáva ministerstvo vnútra.

Dopravné nehody

Novelou cestného zákona  sa udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri  ktorej dôjde len k hmotnej škode na niektorom zo zúčastnených vozidiel, vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku v akejkoľvek výške, nebude považovať za dopravnú nehodu, ale len za škodovú udalosť (za splnenia všetkých ostatných podmienok, ktoré zákon o cestnej premávke predpokladá pre vznik škodovej udalosti).

Cyklisti v cestnej premávke 

Ďalšie zmeny zákona o cestnej premávke sa týkajú najmä vzťahu vodičov motorových vozidiel k cyklistom. Nezabúdajme však, že tieto pravidlá platia už od marca tohto roku, čo je najmä v letných mesiacoch veľmi dôležité.

Predchádzanie

Pri predchádzaní musí vodič zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla; pritom je povinný prihliadať najmä na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky a stav a povahu vozovky.

Dostatočný bočný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej 1 m pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km/hod. a 1,5 m v ostatných prípadoch.

Odbočovanie

Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane, cyklistom idúcim súbežne s cestou a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Pri odbočovaní vpravo je vodič povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno vrátane cyklistu idúceho súbežne s cestou; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.

Jazda cez križovatku

Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou “Daj prednosť v jazde” alebo “Stoj, daj prednosť v jazde”, je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste vrátane cyklistov idúcich súbežne s hlavnou cestou.

Osobitné ustanovenia o cyklistoch

Osoby mladšie ako desať rokov, osoby, ktoré ich sprevádzajú, a osoby, ktoré ich vezú (na pomocnom sedadle na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy, v prívesnom vozíku určenom na prepravu detí, na detskom bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom) smú jazdiť po pravej strane chodníka, ak tým neohrozujú ani neobmedzujú chodcov.

Cyklisti smú jazdiť len jednotlivo za sebou; to neplatí pri jazde po cestičke pre cyklistov, poľnej ceste, lesnej ceste a v obytnej zóne, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. V skupine najmenej šiestich cyklistov môžu jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba.

Ak pôjdete po cyklistickom chodníku a množstvo alkoholu v krvi neprekročí hodnotu 0,5 promile (čo sú asi dve veľké pivá), zákon neporušíte. Platí to však iba v zastavanom území obce a na cestičke pre cyklistov – mimo týchto zón sa alkohol u cyklistov netoleruje.

Cyklisti nad 15 rokov už nemajú povinnosť nosiť prilbu mimo obce. Pre deti do 15 rokov táto povinnosť zostala zachovaná bez zmeny, to znamená, že prilbu musia nosiť kamkoľvek. Rovnako to platí aj pre reflexné prvky. V tomto prípade je ideálne cyklistické oblečenie, ktoré už reflexné prvky má a budete dostatočne viditeľný pre všetkých účastníkov cestnej premávky.

Autor: (tom) , Foto: ilustračné