Vláda chce R1 z B. Bystrice do Ružomberka, poslanec Ivan je za žiarsky variant

SPRÁVY
10 /

V polovici apríla sme informovali Bystričanov o tom, že do  programového vyhlásenia koaličnej vlády sa medzi priority v oblasti cestnej dopravy dostalo prepojenie Banskej Bystrice s D1 rýchlostnou cestou R1 v  smere na Slovenskú Ľupču popod Hiadeľské sedlo do Ružomberka.

V nedeľňajšej diskusnej relácii RTVS „O 5 minút 12“ aj o tomto prepojení diskutovali štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer – SD) a poslanec NR SR Miroslav Ivan (SaS).

Podľa štátneho tajomníka by sa ešte za tejto vlády mala spustiť súťaž na výstavbu pokračovania rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka.  Najbližší rok a pol chce ministerstvo venovať pozornosť posúdeniu možností financovania tejto pre náš región strategickej cesty. Súčasne sa dokončí aj technické riešenie výstavby predĺženia R1.

„Našou ambíciou je, aby táto vláda rozhodla o tom, akým spôsobom realizovať túto stavbu a potom ju samozrejme aj začať súťažiť,“

uviedol Viktor Stromček.
Opozičný poslanec Miroslav Ivan, ktorý z Banskej Bystrice sám pochádza, mu však oponoval, že severojužné prepojenie Slovenska by malo byť prioritne riešené cez rýchlostnú cestu R3, spájajúcu Martin a Kremnicu zo Žiaru nad Hronom, ktorá sa nachádza aj v prioritách transeurópskych trás a momentálne je toto spojenie v zlom stave.

Ivan povedal:

„Títo ľudia už dlho čakajú na realizáciu tejto trasy. Myslím si, že oveľa väčšou prioritou by mal byť práve tento úsek.“

Podľa Stromčeka sa už štúdiou uskutočniteľnosti odborne posudzovalo, či uprednostniť pokračovanie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka alebo budovať radšej rýchlostnú cestu R3:

„Ukázalo sa, že najvýhodnejšie spojenie nie je cez Martin, ale cez Banskú Bystricu a Ružomberok. Čo sa týka problémovej panelovej cesty medzi Martinom a Kremnicou, tá sa bude rekonštruovať a panely sa z nej odstránia.“

Pokračovanie R1 Banská Bystrica – Ružomberok a R3 Žiar – Martin

Bystričania už dlhšie čakajú na vládou potvrdené pokračovanie rýchlostnej komunikácie R1 z Banskej Bystrice na Slovenskú Ľupču, popod Hiadeľské sedlo a Donovaly až do Ružomberka s napojením na D1.  Obyvatelia Turca zasa preferujú výstavbu rýchlostnej cesty R3 zo Žiaru nad Hronom popri Kremnici do Martina.

Úseky pokračovania R1 a novej R3 sú porovnateľne dlhé. Z Banskej Bystrice do Ružomberka popod Donovaly je to 55 km, zo Žiaru nad Hronom do Martina 59,5 km. Prepojenie R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom si vyžiada výstavbu tunelov popod Hiadeľské sedlo v prípade R3 bude nutné prekonať náročný terén pri Kremnici tunelom  Čertov vrch.

Autor: (tom), Foto: ilust.