Od Nového roka majú všetci dospelí Slováci vytvorenú elektronickú schránku, aby mohli komunikovať so štátom cez internet podľa zákona č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente. Občan nemusí ísť na úrad či poštu, korešpondenciu s úradom vybaví elektronicky.
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) na ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk sprístupnila pre štyri a pol milióna Slovákov elektronické schránky. Tie sú vytvorené pre občanov Slovenskej republiky, ktorí dovŕšili k danému dátumu 18 rokov.
Podľa tlačového a informačného odboru Úradu vlády SR prostredníctvom elektronických schránok sa zabezpečí elektronická komunikácia občanov a podnikateľov s verejnou správou. Elektronickú správu tvorí minimálne jedno elektronické podanie a elektronický úradný dokument, ako napríklad odpoveď orgánu verejnej moci na elektronické podanie aj prílohou.
Elektronické schránky sa vytvorili v rámci Operačného programu informatizácia spoločnosti, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a sú v predstihu dostupné na stránke www.schranka1.slovensko.sk. V pilotnej prevádzke tieto elektronické schránky ešte nemajú prakticky žiadne limity. Počas januára sa určí, koľko správ sa bude dať zmestiť do schránky a aká veľká môže byť správa aj s prílohami, aby sa dala poslať cez portál.
Prihlásiť do elektronickej schránky sa dá len s aktivovaným elektronickým občianskym preukazom s čipom – tzv. eID karty vydanej po 1. decembri 2013. Karta občana musí mať aktivovanú Online eID funkciu. Do elektronických schránok nie je možné prihlásiť sa prostredníctvom prihlasovacieho mena a hesla, ako to bolo doposiaľ na portáli www.slovensko.sk.
Jedným z prvých využití elektronických schránok sú pre držiteľov eID kariet elektronické služby Centrálnej ohlasovne sprístupnené Ministerstvom vnútra SR od 1. januára 2014. Tieto služby sú dostupné na stránke www.portal.minv.sk v záložke Životné situácie.
Ak občania narazia na problémy s elektronickými službami ústredného portálu verejnej správy alebo so schránkou, môžu kontaktovať Ústredné kontaktné centrum, ktoré je v pilotnej prevádzke od 1. novembra 2013, telefonicky alebo cez elektronický formulár: www.helpdesk.slovensko.sk/new-incident. Operátori na telefónnom čísle +421 2 35 803 083 sú k dispozícií počas pracovných dní v čase od 8:00 do 18:00 hod.
Zdroj: Bystricoviny.sk