„Šmejdi“ ohlupujú ľudí aj v Banskej Bystrici

SPRÁVY
0 /

Po nedávnom uvedení dokumentárneho filmu českej režisérky Silvie Dymákovej „Šmejdi“ do kín sa z témy predvádzacích akcií „tiežobchodníkov“ stáva hit aj na Slovensku. Prípadov oklamaných ľudí najmä z radov seniorov je obrovské množstvo, aj keď viacerí sa k tomu hanbia priznať.

obet smejdovS mojou mamou po boku dôchodcov som prenikla na predvádzacie akcie pre seniorov. Zistila som, akému obrovskému vymývaniu mozgov sú tam títo ľudia vystavení. Po dvoch rokoch z toho vznikol film Šmejdi, ktorý presne popisuje nekalé praktiky obchodníkov. Tí na mňa teraz útočia,“ popisuje svoje zážitky režisérka Dymáková. Skutoční „šmejdi“ sa neštítia zarobiť nekresťanské peniaze na oklamaní dôverčivých seniorov, ktorým dôchodky ledva stačia na živobytie, ale ľahko prídu aj o svoje celoživotné úspory.

Pritom to začína tak nevinne. Do schránky vám príde letáčik s pozvánkou na predvádzaciu akciu a informáciou o darčeku, ktorý automaticky získavate aj s pohostením za účasť na akcii. Môže to byť aj telefonát s anketou, po ktorej vás zaradia do zlosovania výhier. zakrátko sa ozve milý hlas s radostnou správou, že ste vyhrali (hrnce, spotrebnú elektroniku, špeciálne vankúše, zázračné lieky či vitamínové prípravky). S podmienkou že sa zúčastníte na predvádzacej akcii alebo si zoženiete ešte dva manželské páry a príde k vám „kúzelník“…

Tých spôsobov, ako dostať človeka do správneho rozpoloženia, keď si pod psychickým tlakom obchodníka ani nevšimne, k čomu sa zaviazal, je veľa. Končí sa to mastným účtom za vec, ktorú vlastne ani nepotrebujete, iba ste podľahli profesionálnemu tlaku. Pre takýto typ obchodu sú najvhodnejšou cieľovou skupinou dôchodcovia, ideálne osamelí.

Ale aby ste sa nemýlili, ľahko sa to môže stať aj mladším ročníkom. Jeden príklad doslova brutálneho obchodného prípadu zo sobotňajšieho parkoviska pred jedným z banskobystrických obchodných reťazcov. Idete s plným nákupný košíkom k autu, zrazu k vám pristúpi mladý muž tmavšej pleti a ponúka vám sadu „skvelých“ keramických nožov brúsených diamantom. „Šéfe nekúpite? Normálne stoja 120 euro,  ja ich dám za 70.“

Neodbytného obchodníka s nožmi nezastaví ani váš slušný nezáujem, že to nepotrebujete, lebo doma už také máte. „Tak dajte 50 a sú vaše.“ Začínate sa cítiť nepríjemne, okolo vás chodia ľudia a vy chcete mať pokoj. „Prepáčte, naozaj nemám záujem,“ hovoríte už pri aute, do ktorého si z nákupného košíka prekladáte tovar. „Dám to za 30, tu máte,“ spúšťa obchodník a znenazdajky vám kladie krabicu s nožmi na sedadlo vášho auta.

To už rastie aj váš adrenalín a drzému chlapíkovi nechcenú krabicu vraciate. Ten ju však nechce späť a skúša to na vás s 25 eurami. Krabica s nožmi padá na zem a vy odchádzate, začujúc ešte posledné slová odmietnutého obchodníka: „Aj ja sa chcem nažrať!“

Ako sa účinne brániť voči podobným obchodníkom a predvádzacím firmám? Je to v podstate na každom z nás. Nikto vás predsa do ničoho nemôže nútiť. Stále je však medzi nami veľa takých, ktorí sa napriek upozorneniam z médií alebo od známych nechajú v konkrétnej situácii nachytať na výhru, darček alebo zaručene výhodný výrobok. Netvrdíme, že všetky predvádzacie firmy sú „šmejdi“, ale práve kvôli tým neserióznym sa treba mať na pozore.

V Čechách po uvedení filmu „Šmejdi“vznikli petície, postihnutým občanom pomáhajú mimovládne organizácie a médiá. Pohli sa ľady aj na najvyšších miestach. Vláda pripravila sprísnené novely zákonov na ochranu spotrebiteľa a proti nekalým obchodným praktikám predvádzacích firiem. Niečo podobné začína aj u nás. Dovtedy si však dávajte pozor, premôžte sa a radšej vôbec nereagujte na „skvelé ponuky šmejdov“, akokoľvek vás budú milo presviedčať. Nič nie je zadarmo!!!