V dňoch 30.-31 augusta uskutoční štvrtý ročník Medzinárodných leteckých dní SIAF 2014. Tento rok to bude široko ďaleko najväčšie letecké podujatie. O histórii MLD a príprave nového ročníka hovorí jeho riaditeľ Hubert Štoksa, ktorý vedie aj Slovenskú leteckú agentúru s.r.o. – hlavného organizátora Slovak International Air Fest.
Vaše meno je neodmysliteľne spojené s Medzinárodnými leteckými dňami na Sliači, ako ste sa k tomu dostali?
Ovplyvnilo ma prostredie, do ktorého som vstúpil v rámci mojich podnikateľských aktivít. Keď som sa vďaka nim dostal na Leteckú základňu Sliač a Letisko Sliač, začal som si viac všímať prostredie letectva. Zaujalo ma natoľko, že som sa začal o letectvo zaujímať profesionálne, až ma to priviedlo k myšlienke spojiť koníček s prácou.
Tak vznikla Slovenská letecká agentúra s.r.o.?
Áno. Moje prvé skúsenosti s Medzinárodnými leteckými dňami začali v roku 2002 na MLD SIAD v Bratislave, organizované pri príležitosti 10. výročia vzniku Armády Slovenskej republiky. V roku 2004 naša agentúra prvýkrát profesionálne participovala na podujatí SIAD ako reklamný partner. O rok neskôr Slovenská letecká agentúra, s.r.o. pripravila prvý pilotný projekt leteckých dní, ktoré organizovala na kľúč už ako službu pre OS SR pod názvom Slovak Air Fest. Pokračovali sme i v roku 2006. Odvtedy sa datuje aj vznik SLLA.
Ako ste sa dostali na Sliač?
V roku 2008 naša agentúra plynule pokračovala v založenej tradícii leteckých dní organizáciou podujatia Slovak Air Fest, Letecké dni Očová 2008. V roku 2011 bola agentúre vyslovená dôvera Ministerstvom obrany SR a na Sliači sme po rekonštrukcii celého letiska usporiadali prvý medzinárodný ročník SIAF. V súčasnosti patríme k lídrom v organizovaní Medzinárodných leteckých dní Slovak International Air Fest na Slovensku, získali sme dobré meno aj v rámci strednej Európy. Na MLD SIAF pracuje vyše 60-členný organizačný výbor, ľudia zapálení do letectva. Máme skutočne dobrý tím profesionálov.
Kedy vlastne začínate s prípravou nového ročníka SIAF?
Je to ročná príprava. Keď skončia naše letecké dni koncom augusta, hneď v septembri sú pripravené pozvánky a posielame ich do zahraničia. Čo najskôr sa uchádzame o tie najúspešnejšie letecké skupiny a pilotov, aby si nás zapísali do medzinárodného kalendára, lebo konkurencia je veľká. Október je na vyhodnotenie predchádzajúceho ročníka za účasti ozbrojených síl SR a nášho organizačného štábu. November a december je predprojektová príprava nového ročníka. V januári sa už robia konkrétne zmluvy, v marci a apríli nám chodia potvrdené účasti, v máji komunikujeme podrobnosti.
Ako sa dostáva projekt MLD do života?
Vzdušné sily SR sú najvyššou autoritou pre konanie MLD SIAF. V júni im predkladáme na schválenie celý projekt aktuálneho ročníka, ktorý sa ešte pripomienkuje. Potom to ide na kontrolu Leteckému úradu SR, ktorý cca dva mesiace pred konaním akcie vydáva povolenie. Až potom sa podľa schváleného projektu pripravuje celá logistika a výstavba leteckých dní na letisku i v jeho okolí.
Čím to je, že sa vám na každý ročník darí dotiahnuť na Sliač ozajstné letecké esá?
Je to založené na určitých osobných vzťahoch. Väčšinou fungujú medzi vzdušnými silami jednotlivých štátov. Aj keď som riaditeľom MLD, neprislúcha mi pozývať vojenských letcov z iných krajín, to je otázka protokolu a patrí do kompetencie veliteľa vzdušných síl SR. Funguje tu reciprocita, kam idú naši letci, odtiaľ prídu k nám zahraniční. Veľmi nám pomohli v roku 2012 Frecce Tricolori. Aj keď naši letci v Taliansku neboli, ale oni prišli a potom nás všade chválili, lebo sa tu cítili veľmi dobre. Aj týmto dostáva SIAF v zahraničí dobrý zvuk a piloti to považujú za prestíž. Rovnako sa otvára priestor pre účasť našich pilotov na leteckých dňoch v iných krajinách, čo je pre nich zároveň aj výcvik.
Čo musíte zabezpečiť napríklad pre také akrobatické skupiny?
Prakticky všetko. Dopravu, ubytovanie, stravu a palivo, čo je potom náročné na rozpočet MLD. Všetko je to potom o počasí a účasti so vstupným, samozrejme aj o sponzoroch. To je naša celoročná práca, snažíme sa to ekonomicky nastaviť tak, aby nám celý ročník vyšiel. Latka úrovne MLD je postavená vysoko. Aj na tento rok sme pre návštevníkov pripravili veľmi zaujímavé ukážky, všetci návštevníci aj leteckí fajnšmekri si prídu na svoje.
Na Sliači je letecká základňa NATO. Aká je spolupráca s našimi vojenskými pilotmi?
Myslím že veľmi dobrá. Vojaci si vykonávajú svoju každodennú prácu takpovediac v anonymite a my sa ich snažíme z nej dostať von. Aj náročné povolanie vojenského pilota sa v podstate napĺňa vtedy, keď môže svoje umenie ukázať na verejnosti. Oni majú letecké dni v krvi. Aj keď je to akoby služba navyše, radi sa stretnú s kolegami z 15 štátov a spolupracujú s nimi, sú to skvelé priateľstvá. Z roka na rok je to profesionálnejšie aj z našej strany. Je šťastím vidieť pilotov, ako sem radi prichádzajú a s dobrým pocitom odchádzajú. O tom je aj prezentácia Slovenska v zahraničí.
Viac o nadchádzajúcom veľkom leteckom podujatí na Sliači, ktoré bude súčasťou osláv 70.výročia SNP v Banskej Bystrici, sa môžete dozvedieť vo videorozhovore TV Hronka s Hubertom Štoksom:
Autor: (tom), Foto: SLLA