K problému sťahovania banskobystrického štúdia STV z budovy na Rudlovskej 1 do budovy Slovenského rozhlasu na Profesora Sáru 1 a ohrozeniu televíznej tvorby v našom regióne sa vyjadrila bývala riaditeľka STV BB (2008), súčasná riaditeľka Dvojky STV a poslankyňa MsZ Marta Gajdošíková.
V úvode sa pozrela do histórie banskobystrického štúdia STV, ktoré sa do bývalej budovy Stavoprojektu na Rudlovskej 1 presťahovalo v roku 1988. „Od začiatku bolo zrejmé, že administratívna budova projektovej organizácie nemôže vyhovovať podmienkam televízneho vysielania. V tom čase však existovala vízia perspektívnej výstavby prenosovej haly v zadnej časti pozemku prepojenej na vtedajšie Krajské bábkové divadlo, ale to sa neskôr presťahovalo kvôli reštitúcii. Napriek tomu postupne v budove vznikli štúdiové priestory, umožňujúce vysielanie spravodajstva, publicistiky a menších programových formátov. Dabingové štúdio má menšie nároky na priestor a postupne boli v budove vytvorené 2 štúdiá,“ hovorí Marta Gajdošíková.
V roku 2003 pracovalo v banskobystrickom štúdiu STV asi 120 zamestnancov. V rokoch 2004-2005 počas pôsobenia ústredného riaditeľa Richarda Rybníčka došlo k značnej redukcii zamestnancov v rámci celej STV a v Banskej Bystrici zostalo pracovať niečo cez 50 interných zamestnancov. Z plnoformátového štúdia sa stalo prevažne spravodajsko-publicistické regionálne štúdio. Budova nebola vtedy využitá, záujem o prenájom priestorov bol minimálny a samotný objekt si vyžadoval investície do úpravy a údržby, na čo ústredie STV nemalo financie.
„Po prijatí Zákona o RTVS v závere roku 2010 a následnom zlúčení verejnoprávneho rozhlasu a televízie dochádza k zlúčeniu aj na regionálnej úrovni. Budova rozhlasu bola účelovo vystavaná pre potreby rozhlasu, je umiestnená na ideálnom mieste blízko centra a pritom nad mestom v tichom prostredí, takmer v lesoparku. Nebolo reálne, aby sa po zlúčení štúdií sťahovali rozhlasové pracoviská do nevyhovujúcej budovy televízie na Rudlovskej ceste. Logickejšie bolo sťahovanie pracovníkov televízie do rozhlasu,“ pokračuje súčasná riaditeľka Dvojky.
Má predstavy aj o tom, akoby to mohlo vyzerať: „Ideálne by bolo, keby bolo možné na pozemku za rozhlasovým štúdiom vystavať jednoduchú prenosovú halu – štúdio s modernými technologickými parametrami. Dlhší čas počas môjho pôsobenia v Banskej Bystrici sme totiž spolu s vedúcim techniky Televízneho štúdia BB hľadali vhodnejší priestor pre televízne vysielanie s dostatočnou výškou a nelimitovaným priestorom. Aj preto nevnímam sťahovanie a opúšťanie budovy negatívne, dôležité je však vytvorenie podmienok v novom prostredí tak, aby programové zámery boli zachované a aby sa banskobystrickí televízni tvorcovia aj napriek dočasným obmedzeniam naďalej realizovali a prinášali zaujímavé programy pre divákov verejnoprávnej televízie.“
K problematike zachovania televíznej tvorby v Banskej Bystrici bývala riaditeľka Štúdia STV BB hovorí: „Verím, že popri spravodajstve a športe zostane doménou Bystričanov naďalej kvalitná publicistika (Televíkend, Farmárska revue, Fokus), či dokumentárna tvorba, ktorá má na čo nadväzovať (Encyklopédia slovenských obcí, Miestopis cechov a manufaktúr, História 1 dokumentu atď.) Rovnako tak očakávam, že sa opäť rozbehne dabing, ktorý patril medzi slovenskú špičku a získal v minulosti nejedno ocenenie.“
Bystrickým „televizákom“ aj „rozhlasákom“ Marta Gajdočová palce pri hľadaní spoločných programových platforiem aj z hľadiska jej súčasného postavenia riaditeľky Dvojky-programového okruhu STV v rámci RTVS.
K téme budúcnosti Štúdia STV v Banskej Bystrici sa vrátime po Novom roku.
Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)