Koncom októbra začalo na Okresnom súde v Banskej Bystrici pojednávanie v prípade žaloby prepustenej pokladníčky z Tesca voči svojmu zamestnávateľovi o neplatnosť skončenia pracovného pomeru pod nátlakom a náhradu ušlej mzdy. Keďže nebýva zvykom, aby sa radový zamestnanec postavil proti veľkej firme, súdny spor je pod drobnohľadom verejnosti.
August 2014 a predvolanie do kancelárie ľudských zdrojov
O tomto prípade sme písali vlani v novembri. Pani Anna pracovala v bystrickom hypermarkete Tesco 14 rokov ako pokladníčka na pozícii predavačky s inkasom. Zamestnávateľ hodnotil jej prácu pozitívne, často bola vyhlasovaná za najlepšieho zamestnanca mesiaca. Až prišiel 26.august 2014, keď ju po obedňajšej prestávke zavolali na „ľudské zdroje“.
Tam ju čakali jej traja nadriadení – manažér strát M.Č., manažérka pokladníčok B.N. a manažérka ľudských zdrojov E.P. Privítali ju s otázkou:
„Viete, z akého dôvodu sme si vás dali zavolať?“
Odpovedala im, že si nie je ničoho vedomá. Oni jej tvrdili, že stálemu zákazníkovi neprávom nabíjala Tesco CLUB CARD, na ktorú sa tak pripisovali bonusové body, hoci mu nepatrili. Takto podľa manažérov mala vzniknúť reťazcu škoda vo výške 225 eur, čo je už trestný čin, hoci nikto kvôli tomu nedával trestné oznámenie ani nespisoval o tom zápisnicu. Ich verdikt znel:
„Týmto ste porušili pracovnú disciplínu a z toho dôvodu vám dávame výpoveď.“
Kto vlastne neoprávnene nabíjal klub kartu zákazníkovi?
Obvinená pokladníčka sa bránila, že žiadny neoprávnený úkon na pokladni nerobila. Podľa manažérov sa jednalo o stáleho zákazníka, ktorý je spolumajiteľom známej reštaurácie v centre mesta. Na základe pravidelných nákupov na klubovú kartu pri sezónnej akcii mu z pokladne okrem bežných bodov na kartu podľa veľkosti nákupu pokladňa vydávala aj náhodne vytlačený „inteligentný kupón“, na základe ktorého si mohol uplatniť ďalšiu zľavu pri nákupe tovaru.
Pani Anna žiadala od svojich nadriadených predložiť dôkaz o tom, že porušila pracovnú disciplínu neoprávneným nabíjaním klubovej karty zákazníkovi. Ak totiž k niečomu takému malo dôjsť, každá pokladníčka má vlastné číslo, pod ktorým sa prihlasuje do pokladne, čo je uvedené aj na pokladničnom bloku. Podľa toho sa dá zistiť, kto v danom čase a v akej výške dobíjal zákazníkovi body na klubovej karte.
Prítomní manažéri Tesca jej však odmietli predložiť inkriminované bločky z pokladne, vraj ju to nemá čo zaujímať. Obvinili pokladníčku, že s dotyčným zákazníkom sa osobne pozná a boli dohovorení, čo však ona dôrazne odmietla.
V tejto súvislosti je zaujímavé, že pani Anna predtým sama opakovane upozorňovala na porušovanie pracovnej disciplíny a poškodzovanie zamestnávateľa zo strany manažérky B.N.
Vynútený podpis dohody o ukončení pracovného pomeru
Po vyše hodinovom psychickom nátlaku napokon manažéri predložili pokladníčke dohodu o ukončení pracovného pomeru so slovami:
„Podpíšte to, pretože my máme aj inú prácu, ako sa len s vami zaoberať.“
Pokladníčka sa však chcela s niekým poradiť, lebo vedela, čo robia s nepohodlnými pracovníkmi, ktorých sa chcú zbaviť. Nadriadení sa jej však začali vyhrážať, že jej dajú potom hodinovú výpoveď. Keď sa voči tomu ohradila, tak zmenili taktiku a ponúkli jej preradenie na inú pracovnú pozíciu. Vedeli však, že zo zdravotných dôvodov kvôli slabému zraku nemôže pani Anna ponúkané miesto v prípravovni polotovarov vykonávať.
Keď to odmietla, opäť trvali na podpise predloženého dokumentu so slovami:
„Podpíšte to konečne a opustite priestory Tesca, ste nebezpečný zamestnanec. S takými ako vy si vieme poradiť!“
V tom momente si pokladníčka ani poriadne neprečítala, či je na papieri napísaná výpoveď. V strese a šoku napokon podpísala dohodu o ukončení pracovného pomeru, aby mala konečne pokoj.
Tesco sa bráni voči žalobe pokladníčky
Prítomný právny zástupca Tesca konštatoval, že pokladníčka podpísala dohodu o ukončení pracovného pomeru, hoci bola presvedčená, že nič protiprávne neurobila. Zároveň nepredložila súdu žiadne dôkazy, ktorými by odôvodnila právnu opodstatnenosť žaloby.
Právna zástupkyňa pani Anny však trvá na podanej žalobe o neplatnosti ukončenia jej pracovného pomeru pod silným psychickým nátlakom, aj s náhradou ušlej priemernej mesačnej mzdy do doby právoplatného rozsudku súdu.
Kvôli psychickému stresu zostala pokladníčka po vynútenom odchode z práce dlhodobo PN bez stabilného príjmu zo zamestnania. Prostredníctvom žaloby na Tesco sa chce domôcť spravodlivosti a očistiť svoje meno. Po neúspešnom pokuse obchodného reťazca presunúť príslušnosť súdu do Bratislavy sa prvé pojednávanie uskutočnilo na Okresnom súde v Banskej Bystrici až koncom októbra a trvalo takmer tri hodiny.
Súd bude pokračovať 15.decembra. Podľa všetkého žalujúca strana bude žiadať vypočuť svedkov a predloží dôkazy, ktoré by mohli objasniť dôvody vedúce k vynútenému ukončeniu pracovného pomeru pokladníčky bystrického Tesca.
My budeme tento zaujímavý prípad, ktorý sa ťahá už vyše roka, ďalej sledovať. Ak v hypermarkete na Zvolenskej došlo k nejakému porušeniu pracovnej disciplíny, možno sa dozvieme, kto vlastne neoprávnene nabíjal klubové karty stálemu zákazníkovi a či manažéri za to postihli správneho zamestnanca…
Autor: (tom), Foto: ilust.