Prečo sa v meste opravovali aj nové cesty?

SPRÁVY
9 /

Viacerí Bystričania si všimli, že v meste sa okrem opráv výtlkov v posledných týždňoch robili aj asfaltové zálievky na vozovke a okolo kanalizačných vpustí aj na nových povrchoch ciest. Zisťovali sme, čo je vo veci.

cesta4Na mestskom úrade nám potvrdili, že spoločnosť Eurovia SK, a.s. – závod STRED, ktorá bola v roku 2011 zhotoviteľom prvého mestského PPP projektu „Výstavba a obnova miestnych komunikácií vo vlastníctve mesta Banská Bystrica”, ohlásila drobné opravy úsekov ciest, ktoré boli predmetom výstavby a obnovy iba pred viac ako rokom.

Prostredníctvom hovorkyne Eurovia SK a.s. Simony Tančákovej sme sa od zodpovedných zástupcov firmy dozvedeli, že v minulých týždňoch vykonávali v Banskej Bystrici špeciálne frézované asfaltové zálievky na komunikáciách, o ktoré sa v zmysle PPP projektu starajú po dobu 10 rokov: „Jedná sa o pružné zálievky asfaltových povrchov ciest v miestach, kde by sa postupne mohli vytvárať trhliny. Je to náš štandardný postup..

Práve v miestach styku asfaltových vrstiev pri ich kladení v strede vozovky a v okolí kanalizačných vpustí vznikajú počas zimy trhliny so sieťovým rozpadom asfaltu, z ktorých sa neskôr vytvárajú výtlky. Včasným zachytením týchto procesov investíciou do pružnej asfaltovej zálievky správca cesty predchádza zvýšeným budúcim nákladom na väčšie opravy ciest.

Podobnú metódu „bitúmenových pások“ v obmedzenej miere používa aj banskobystrická firma MIS v miestach, kde ešte nedošlo k veľkým výtlkom. Tých je však po poslednej zime aj v Banskej Bystrici neúrekom, pričom na niektorých zničených úsekoch ciest sa bude musieť vymeniť celý asfaltový povrch. Od apríla sa už časť výtlkov v meste opravila, ale práce budú pokračovať až do konca júna. K vyčleneným financiám z mestského rozpočtu, ktoré navýšili poslanci o 100.000 eur, pribudla aj  dotácia  z ministerstva dopravy vo výške 45.000 eur.

Z mestského PPP projektu sa podarilo obnoviť zhruba 10 percent komunikácií podľa harmonogramu mestského úradu. Vybraný zhotoviteľ Eurovia SK, a.s. – závod STRED, ktorý vyšiel z verenej súťaže, obnovil 59 úsekov ciest, chodníkov a vnútroblokových komunikácií na území celého mesta. Kvôli poveternostným podmienkam sa v I.etape nerealizovala obnova povrchu vozovky na Dolnej, Námestí SNP a Námestí Š. Moysesa. Z projektu výstavby kvôli neukončenému vysporiadaniu vlastníckych vzťahov vypadol vnútroblok v areáli Pamätníka  SNP a z technických príčin aj dve ulice na Graniari.

Celkové náklady PPP projektu dosiahli výšku 6,15 mil. eur.  Počas jeho realizácie sa položilo 10 tisíc metrov cestných obrubníkov, 5  tisíc metrov záhonových obrubníkov, 6.500 m2 zámkovej dlažby. Projekt priniesol obnovu 60 tisíc m2 plochy  vozoviek a 20 tisíc m2 plochy chodníkov. Mesto Banská Bystrica investíciu súkromnej spoločnosti spláca ročnou splátkou cca 600 tisíc eur po dobu 10 rokov, počas ktorej zhotoviteľ preberá záruku za kvalitu obnovených komunikácií a vykonáva opravy vozovky, ku ktorým patria aj pružné asfaltové zálievky z posledných dní.

To je zároveň aj odpoveď kritikom budovania ciest formou súkromno-verejného partnerstva. Viete si predstaviť, že by sme mali takto obnovené cesty aj na Zvolenskej či Tatranskej? Asi by sme dnes nemuseli nadávať na ich katastrofálny stav, ktorý sa síce opravami výtlkov provizórne vyrieši, ale mesto plošná výmena asfaltu v krátkej budúcnosti beztak neminie…

Zdroj: Bystricoviny.sk