Práce na moste pri malej stanici pokročia po prekládke kábla vysokého napätia, oceľová konštrukcia mosta je vo výrobe

SPRÁVY
0 /

Stavebný ruch na moste pri malej železničnej stanici na chvíľu utíchol. Dôvodom nie je prerušenie prác zo strany zhotoviteľa, ale neočakávaná technická prekážka súvisiaca s prekládkou inžinierskych sietí. Po ich realizácii bude možné v prácach pokračovať, pristúpiť k asanácii pôvodného mosta a výstavbe novej mostnej konštrukcie, ktorej jednotlivé súčasti sú aktuálne vo výrobe.

Ešte počas augusta začal vysúťažený zhotoviteľ, spoločnosť SMS a. s., s prípravnými prácami na moste pri malej železničnej stanici zameranými na sondovanie, vytyčovanie inžinierskych sietí, pričom realizovaná mala byť aj prekládka elektrického kábla.

Počas prípravných prác na stavenisku došlo k zmene podmienok zo strany spoločnosti Stredoslovenská distribučná a.s. (SSD), týkajúcich sa kábla vysokého napätia. Pôvodná projektová dokumentácia počítala počas realizácie stavby len s dočasným prevesením existujúceho kábla cez rieku Hron a následne s jeho opätovným podvesením pod mostnú konštrukciu. Distribučná spoločnosť však počas realizácie prác podmienila ďalší postup novou, technicky náročnejšou požiadavkou – prekládkou kábla, teda vybudovaním nového káblového prepojenia vysokého napätia medzi oboma brehmi rieky Hron,“

objasňuje Pavol Oravec z Oddelenia investičnej výstavby MsÚ.

Nová požiadavka si vyžiadala vypracovanie novej projektovej dokumentácie na samotnú prekládku a zazmluvnenie špecializovanej spoločnosti. Podľa oficiálneho vyjadrenia spoločnosti, ktorá bude práce na vysokom napätí vykonávať, by mala byť prekládka realizovaná v priebehu novembra 2025. Následne bude môcť zhotoviteľ pokračovať v stavebných prácach.

„Situáciu sme začali operatívne riešiť a momentálne už prebiehajú prípravy na realizáciu novej prekládky kábla vysokého napätia. Po jej dokončení bude možné bezpečne pokračovať v stavebných prácach. Zhotoviteľ stavby následne bezodkladne pristúpi k asanácii pôvodného mosta a výstavbe novej mostnej konštrukcie. Aj keď v súčasnosti nie je na moste viditeľný stavebný ruch, výroba oceľovej nosnej konštrukcie mosta ide podľa plánu. Vo výrobe sú postupne finalizované jednotlivé prvky do podoby, v akej budú prevezené na stavenisko, kde budú zostavené do finálnej podoby,“

dopĺňa primátor Ján Nosko.

Plánovaný termín odovzdania hotovej stavby je stále aktuálny, pričom podľa zmluvy má zhotoviteľ na výstavbu nového mosta zhruba 12 mesiacov. Mesto Banská Bystrica si uvedomuje, že uzatvorenie mosta a využívanie obchádzkovej trasy z malej železničnej stanice spôsobuje cestujúcim komplikácie. Ide však o kroky nevyhnutné pre zaistenie bezpečnosti, ktoré zhotoviteľ stavby nemôže ovplyvniť.

Mesto sa obyvateľom ospravedlňuje za vzniknuté zdržanie, ďakuje im za trpezlivosť a pochopenie.

Zdroj: Zdenka Marhefková  , Foto: mesto BB a ilustračné