Zdá sa, že podvodné praktiky šmejdov alebo rôznych zásielkových firiem dodávajúcich „objednaný“ tovar poštou nepoznajú hraníc. Presvedčili sa o tom už aj viacerí Bystričania, ktorým po telefonickom rozhovore zahraničná firma so zákazníckym servisom na Slovensku zaslala jeden pár bambusových ponožiek za 1 € a potom to prišlo.
Začína to zaslaním vzorky ponožiek za 1 €
Vyberáme z mailu, ktorý nám poslala Jana z Banskej Bystrice :
„Volala mi pani z firmy s ponukou, že mi môžu zaslať jeden pár bambusových ponožiek za jedno euro ako vzorku. Keďže som chcela priateľovi kúpiť aj tak nejaké kvalitnejšie ponožky, súhlasila som. Pýtala som sa však, či to bude naozaj len za túto cenu a či mi nič viac už nebudú posielať. Pani na druhej strane ma ešte ubezpečovala, že oni sú predsa seriózna firma, čím ma zlomila a ja som nakoniec povedala áno.“
O niečo neskôr však prišla miesto ponožiek listová zásielka :
„Na moje prekvapenie som dostala list z tejto firmy. Našťastie som ho otvorila, čo pri reklamách bežne nerobím. Stálo v ňom, že každé 4 mesiace mi budú zasielať balík ponožiek v hodnote 10,50 € +3,90 € poštovné a za každé omeškanie platby ďalšie 3 €, po nezaplatení mi vraj bude hroziť exekúcia. Skoro som zinfarktovala, pretože nič také som si neobjednala, ani s nikým som neuzavrela kúpnu zmluvu.“
Pokračovanie s neobjednanými balíčkami ponožiek
Jana okamžite volala na telefónne číslo, z ktorého jej predtým volala zástupkyňa zásielkovej firmy. Tá sa jej opýtala, čo ju odradilo od prijímania ďalších párov ponožiek, ktoré obsahujú bambusové vlákna, absorbujú vlhkosť 3 až 4-krát rýchlejšie, ako bežná bavlna a majú vysokú odparovaciu schopnosť.
„Na to som sa do nej pustila, že nech si pustí ten nahraný rozhovor, v ktorom som sa jasne pýtala, či zaplatím len za tú vzorku a že už mi nič nebudú posielať, lebo na toto si dávam pozor. Pani mi povedala, že to preverí, ale ja som sa jej začala vyhrážať obchodnou inšpekciou. Neskutočné je, že keby som ten list s reklamou zahodila, ako to bežne robím, tak začne nejaká vymáhačská firma žiadať za ponožky, ktoré som si neobjednala, veľké peniaze a ešte mi hroziť exekúciou. Našťastie sa cez telefón dala táto objednávka zrušiť, teda aspoň dúfam, že mi od nich už nič nepríde,“
dodáva Jana.
Zákazníkmi firmy proti svojej vôli
Táto Bystričanka nie je jediná, na ktorú sa obrátila s ponukou bambusových ponožiek zásielková firma so slovenským zastúpením. Tá má aj svoju webovú stránku www.courlux.com, z ktorej sa však nedozviete, čo môže mať za následok váš telefonický súhlas s úvodným eurovým balíčkom ponožiek. Firma ponúka aj iné komodity a komu nevadí pravidelne platiť za dodaný tovar, môže to skúsiť…
Na „fintu“ so vzorkou bambusových ponožiek sa dali „nachytať“ ľudia po celom Slovensku. Svedčí o tom aj webová stránka, na ktorej si nechcení klienti vymieňajú svoje skúsenosti: https://www.modrykonik.sk/forum/volne-diskusie/ake-mate-skusenosti-s-firmou-courlux/.
Ako sa brániť
Problém nastáva po doručení prvého eurového balíka, ktorým to podľa viacerých dotknutých ľudí malo skončiť. Následne začnú chodiť ďalšie balíčky za väčšie peniaze aj bez objednávky či súhlasu zákazníka. Pokiaľ človek nezareaguje hneď a neprotestuje u firmy, má problém. V takomto prípade môže pomôcť SOI alebo policajné orgány. Užitočný je aj facebook štátnej tajomníčky ministerstva spravodlivosti JUDr. Moniky Jankovskej https://www.facebook.com/Monika-Jankovsk%C3%A1-Br%C3%A1ni%C5%A5-sa-oplat%C3%AD-658070120930864/.
Podľa viacerých právnikov, ktorých sme oslovili, môže ísť o nekalé obchodné praktiky. V krajnom prípade, pokiaľ by došlo k uplatneniu finančných postihov zo strany firmy, dalo by sa uvažovať aj o podozrení z páchania podvodu, ak sa niekto na škodu cudzieho majetku pre seba alebo iného obohatí tým, že uvedie niekoho do omylu alebo využije niečí omyl a spôsobí tak druhému škodu…
Autor: (tom), Foto: ilustračné