Podľa povereného ministra obrany Sklenára finálna rekonštrukcia letiska Sliač by sa mohla začať budúci rok

SPRÁVY
5 /

O nákupe nových vojenských stíhačiek od USA rozhodla vláda Petra Pellegriniho  roka 2018 s tým, že nevyhnutná rekonštrukcia letiska Sliač mala byť ukončená v roku 2022.  Ku koncu roka 2020 na tomto letisku skončila civilná prevádzka, o ktorej obnovení po celkovej rekonštrukcii napriek prísľubom bývalého ministra obrany Naďa dodnes nevieme nič konkrétneho.

Medzitým sa plánovaný prílet 14 amerických stíhačiek F-16, ktoré mali byť na Sliači už v tomto roku, posunul na budúci rok. Po darovaní stíhačiek MIG-29 Ukrajine aktuálne Slovensko nemá vlastné stroje, preto vzdušný priestor na naším územím chránia stíhačky spojencov z Českej republiky, Poľska a Maďarska. To má trvať do zatiaľ presne neohraničeného termínu dodávky F-16.

Americké stíhačky F-16

Americké stíhačky F-16

Celkový projekt rekonštrukcie je v réžii americkej strany. Zázemie pre nové stíhačky F-16 si vyžaduje nové hangáry, rekonštrukciu rolovacích dráh a výstavbu ďalších zariadení spolu s vybudovaním vstupu od Sielnice.

Už začiatkom tohto roka vtedajší poverený minister obrany Jaroslav Naď pripustil, že rekonštrukcia sliačskeho letiska sa nestihne ukončiť ani do oddialeného termínu príletu amerických bojových lietadiel:

„Rekonštrukcia letiska Sliač však nebude mať vplyv na termín dodania stíhačiek F-16. Vylučujem, že by Slovensko stíhačky neprebralo. Obnova letiska sa realizuje v rámci 33 projektov. Ich celková hodnota predstavuje asi 200 miliónov eur.“

Jaroslav Naď

Jaroslav Naď

Podľa Naďa rezort obrany pracuje s viacerými alternatívami na ich dočasné umiestnenie:

„Alternatíva dva by bola samozrejme s využitím letiska Kuchyňa, alternatíva tri s využitím nejakých ďalších podporných činností našich spojencov.“

F-16

F-16

Poslanec Hlasu Matúš Šutaj Eštok vo svojej reakcii pripomína, že vláda Petra Pellegriniho koncom roka 2018 schválila rekonštrukciu letiska Sliač za 55 miliónov eur:

Odvtedy ubehlo štyri a pol roka a bývalý minister obrany Jaroslav Naď nás chce dnes presvedčiť, že za tri roky vo funkcii šéfa rezortu obrany nevedel ani len vysúťažiť zhotoviteľa letiskovej dráhy. A samozrejme, aby nezostal nič dlžný svojej povesti najväčšieho rozhadzovača štátnych peňazí, tvrdí, že rekonštrukcia nebude stáť 55, ale 200 miliónov eur.

Matúš Šutaj Eštok

Matúš Šutaj Eštok

Ministerstvo obrany rekonštruuje letisko Sliač v troch úrovniach: v rámci národných projektov, programu bezpečnostných investícií NATO a tú hlavnú najdrahšiu časť prác uskutoční agentúra Severoatlantickej aliancie NSPA. Malo by to stáť 126 miliónov eur.

„Postupne hodnota tejto predpokladanej zákazky rastie aj vzhľadom na zmeny v bezpečnostnom prostredí, aj zmeny na trhu so stavebnými materiálmi. Predpokladáme, že rekonštrukcia by mohla začať začiatkom budúceho roka. Vtedy by mal byť zhotoviteľ vybraný,“

konštatuje súčasný poverený minister obrany Martin Sklenár.

Martin Sklenár

Martin Sklenár

Ministerstvo obrany odhaduje, že cenu za projekty, ktoré zrealizuje agentúra NSPA, sa podarí ešte znížiť. Hovoria o tom aj prepočty analytikov z ministerstva financií, podľa ktorých však môže byť rizikom dĺžka prác:

„My sme ministerstvo obrany upozorňovali, aby sa prípravnej fáze projektu venovali tak, aby realizácia bola bezproblémová, aby nedošlo k zdržaniam a navýšeniu ceny projektu.“

Konečná cena však bude závisieť až od výsledkov obstarávania a uzatvorených zmlúv. Rezort obrany odhaduje, že komplexná rekonštrukcia letiska môže stáť vo finále približne 177 miliónov eur.

Letisko Sliač

Letisko Sliač

Autor: (tom), Foto: ilustračné