Vlani dokázal Banskobystrický samosprávny kraj prostredníctvom BBRSC a.s. opraviť viacero zničených úsekov I/66 na Horehroní. Cesta II/531 na úseku za Červenou Skalou v smere na Tisovec a Muráň, ktorá je plná záplat a nových výtlkov, však tohto roku márne čaká na pokračovanie plánovanej rekonštrukcie.
Chýbajú financie na opravu krajských ciest
Podľa Petra Bobríka z Banskobystrickej regionálnej správy ciest a.s. spravujúcej cesty II. a III. triedy je tento kritický asi 21-kilometrový úsek v „Strategickom pláne rozvoja a údržby ciest na úrovni regiónov“, rovnako ako kilometer zničenej cesty na hranici breznianskeho a revúckeho okresu.
Vlani sa zrekonštruovala prvá najhoršia časť spomínanej komunikácie za vyše 170 tisíc eur. Pri pokračovaní opráv sa uvažuje s využitím eurofondov so spolufinancovaním kraja.
„Presný termín rekonštrukcie ďalších úsekov cesty II/531 preto v tejto dobe nevieme poskytnúť. Všetko závisí od finančných zdrojov,“
uviedla Iveta Kureková z Úradu BBSK.
Podobne to bolo vlani naštartované aj s výstavbou necelého kilometra novej prístupovej komunikácie v Banskej Bystrici na Pršiansku terasu a Pršany. Kraj po dohode s mestom doviedol prípravu stavby až do elektronickej aukcie na jej dodávateľa, čím by sa zároveň bola stanovila cena, na ktorej výške sa mal vyskladať kraj, mesto, súkromní investori a štát.
Po nástupe nového vedenia BBSK sa však táto pripravovaná spoločná investícia stopla.
Momentálne neexistuje žiadna oficiálna zmluva medzi mestom Banská Bystrica a BBSK, ktorá by riešila našu spoluúčasť na tomto projekte. Finančná situácia kraja totiž zďaleka nie je taká ružová, ako sa pôvodne zdalo. Nemôžeme rozdávať, keď sme zadlžení po uši,“
vyhlasoval župan Marian Kotleba predtým, ako si túto potrebnú investíciu zobralo pod svoje krídla mesto Banská Bystrica, zatiaľ však bez reálneho výsledku.
Kraj ani BBRSC a.s. vraj nemajú financie nazvyš. Za pol roka od nástupu nového vedenia stoja prakticky všetky predtým plánované investície do opráv či výstavby komunikácií.
Peniaze sú na niečo iné
Župan už stihol zamestnať na Úrade BBSK množstvo funkcionárov a sympatizantov ĽSNS, ktorí obsadili aj vedenie Banskobystrickej regionálnej správy ciest. Medzi cestnými kotrolórmi sa objavil viackrát odsúdený obdivovateľ vodcu ĽSNS a novým finančným riaditeľom pre investície a majetok sa stal Kotlebov brat Martin.
„Všetko je zákonné, čiže žiadny zákon nebol porušený,“
konštatoval hovorca BBSK Miroslav Belička, ktorý je zároveň v predstavenstve BBRSC a.s.
Miesto zabezpečenia opráv najviac zničených ciest v banskobystrickom kraji musí BBRSC a.s. realizovať v praxi Kotlebov volebný projekt „Lopaty a krompáče“ preplácaním faktúr niektorým obciam v troch okresoch za to, že na pomocné práce pri krajských cestách zamestnajú svojich ľudí na letné mesiace, hoci za ten čas musí krajská firma platiť vlastných zamestnancov, ktorí to majú pred zimnou údržbou ciest v popise práce aj s mechanizmami.
Odborníci vyrátali, že tento Kotlebov experiment vyjde pokladnicu BBRSC a.s. na cca 400.000 eur, čo sa spolu s nákladmi na neodôvodnené zvyšovanie administratívy a byrokracie na úrade i správe ciest môže vyšplhať až do 800 tisíc eur. Tie sa však mohli použiť na opravy či rekonštrukcie najviac zničených úsekov ciest II. a III. triedy v celom kraji, ktoré dnes márne čakajú na investície. Ale to sa ukáže až na konci roka…
Autor: (mt), Foto: Ilustr.

















