Nové pravidlá pre elektrické kolobežky: Od januára 2024 budú mať poistenie a možno aj EČV

SPRÁVY
9 /

Povinné poistenie elektrických kolobežiek by malo kryť škody spôsobené ich používateľmi na majetku alebo zdraví druhých osôb. Zavádza ho smernica Európskeho parlamentu od roku 2024.

Aktuálny stav na Slovensku

V súčasnosti na Slovensku podľa zákona elektrokolobežky patria do skupiny V, spolu s elektrobicyklami a samovyvažovacími vozidlami. Vodič takéhoto prostriedku je vodičom nemotorového vozidla a nepotrebuje naň vodičské oprávnenie. Jazdiť však na ňom môžu iba osoby staršie ako 15 rokov.

Pokiaľ požijete alkohol, tak kolobežku nemôžete použiť. Pokiaľ vás však zastaví policajná hliadka, obsah alkoholu nesmie prekročiť hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter. Platí to pre všetky elektrokolobežky.

Pre vodiča elektrickej kolobežky platia podľa zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke rovnaké pravidlá ako pre cyklistov. Vodič elektrickej kolobežky môže podľa zákona jazdiť vpravo po cyklotrasách a v prípade, ak tie nie sú dostupné, tak po pravom okraji vozovky, prípadne po pravej krajnici.

Majiteľ elektrickej kolobežky nesmie viesť kolobežku bez držania riadidiel, ťahať za ňou vozík alebo iné predmety, ktoré by sťažovali riadenie kolobežky. Úprava zákona e-kolobežkárom umožňuje jazdiť aj po chodníkoch, musia však jazdiť veľmi pomaly. Povolená rýchlosť je taká istá, akú majú chodci.

Takýto kolobežkár  musí mať povinnú výbavu ako cyklisti, to znemená, že za zníženej viditeľnosti sú potrebné reflexné prvky ako napríklad reflexná vesta, odrazové svetlo červenej farby so svietidlom červenej farby vzadu a bielym svietidlom vpredu a odrazové svetlo bielej farby.

To, že ste vodičom elektrickej kolobežky neznamená, že sa pri nevhodnom správaní vyhnete pokute. Za ohrozenie iných účastníkov cestnej premávky hrozí pokuta do výšky 60 €, nerešpektovanie dopravných značiek vás môže vyjsť od 30 do 150 €.

Európska únia zavádza pre e-kolobežky nové pravidlá

Elektrické kolobežky patria medzi obľúbené formy prepravy na krátke vzdialenosti aj v Banskej Bystrici. Vzhľadom k tomu, že ich počet v uliciach stále rastie, pribúda aj kolízií s chodcami alebo vozidlami,  prichádza „Motorová smernica“ Európskeho parlamentu a Rady 2021/2118.

Poistenie bude povinné pre silné kolobežky s maximálnou rýchlosťou nad 25 km/hod. a na kolobežky s maximálnou rýchlosťou nad 14 km/hod., ak ich hmotnosť prekročí 25 kg. Tieto kolobežky by mali mať aj svoje evidenčné číslo vozidla (EČV) ako ho majú ostatní účastníci cestnej premávky.

Európska únia chce situáciu s nedisciplino­vanosťou kolobežkárov riešiť systematicky tak, aby sa pri kolíziách zavinených silnými elektrickými kolobežkami dočkala poškodená strana automaticky finančnej kompenzácie, resp. aby jej boli uhradené napríklad náklady na opravu auta alebo finančne kompenzovaný pobyt v nemocnici. K tomu poslúži povinné zmluvné poistenie elektrických kolobežiek.

„Vnímame ako veľmi správne vymedziť povinnosti pre silné elektrické kolobežky, ktorých výkon možno prirovnať k malým motorkám,“

uviedol Jan Matoušek, výkonný riaditeľ asociácie poisťovní.

Jan Matoušek

Jan Matoušek

V tejto súvislosti sa spomína prípad Paríža, ktorý bol prvým európskym hlavným mestom, ktoré v rokoch 2017 – 2018 začalo masívne podporovať služby pre zdieľanie elektrických kolobežiek masívne podporovať. Aktuálne sa po predchádzajúcej diskusii v súvislosti  s množiacimi sa nehodami kolobežkárov uskutočnilo v Paríži referendum, v ktorom sa viac ako 90 percent obyvateľov hlavného mesta Francúzska vyjadrilo za zákaz zdieľaných kolobežiek na území francúzskej metropoly.

Francúzsky minister dopravy Clément Beaune k tomu poznamenal:

„Je dôležité, aby sme dali jasne najavo, že kolobežky nie sú hračkou. Aj preto sa chystáme zvýšiť minimálny vek na používanie elektrických kolobežiek z 12 na 14 rokov a pripravujeme aj radikálne zvýšenie pokút pre dve osoby jazdiace súčasne na e-kolobežke z 35 eur na 135 eur.“

Clément Beaune

Clément Beaune

Pôvodný návrh Európskej komisie sa vzťahoval prakticky na všetko, čo môže po cestách jazdiť s využitím nejakého druhu motorizovaného pohonu, teda napríklad aj na elektrické bicykle alebo malé záhradné traktory.

Revidovaná smernica Európskeho parlamentu a Rady 2021/2118, ktorú schválil  Európsky parlament koncom októbra 2021, však zmiernila tieto nároky a povinné zmluvné poistenie sa zavedie len pre  „ťažké a rýchle“ e-kolobežky a samohybné stroje na štýl segwayov, elektrobicykle boli z tejto povinnosti vyňaté.

Jednotlivé členské štáty EÚ budú môcť ísť aj nad rámec tejto smernice a požadovať v rámci jej zavedenia do vlastnej legislatívny aj povinné poistenie elektrobicyklov (touto cestou idú napríklad Nemci a Francúzi).

Naopak členské štáty môžu vylúčiť z povinnosti mať uzatvorené PZP množstvo iných „necestných“ vozidiel, ako sú záhradné traktory, golfové vozíky alebo vysokozdvižné vozíky.

Autor: (tom), Foto: ilustračné