Dňa 21. júna 2021 spoločnosť EUROVIA SK urobila plánovanú prekládku starého mosta v Iliaši do novej trasy, ktorú následne spojazdnili. Aktuálne 6. augusta na miesto pôvodného mosta osadili novú nosnú oceľovú konštrukciu.
Dlhá cesta k novému mostu
Pôvodný most na miestnej cestnej komunikácii cez rieku Hron zničila v roku 1974 povodeň. V tom čase poskytol štát samospráve dočasný oceľový most, ktorý slúžil až do roku 2000. Následne prenajala Správa štátnych hmotných rezerv SR (SŠHR) mestu inú mostovú súpravu. Platnosť nájomnej zmluvy sa niekoľkokrát predlžovala, menila sa výška nájmu a s niekoľkými dodatkami trvala do 31. decembra 2016.
V roku 2016 mestu hrozilo, že bude musieť starý most odkúpiť za viac ako 100 000 eur. Preto primátor Ján Nosko ešte v roku 2016 inicioval stretnutia so SŠHR, v rámci ktorých sa podarilo vyrokovať výhodné podmienky. Spočívali v podpísaní darovacej zmluvy a v bezodplatnom odovzdaní mosta do vlastníctva mesta Banská Bystrica. Následne sa začali podnikať reálne kroky k odstráneniu nevyhovujúceho prístupu do Iliaša a vyhotoveniu štúdie uskutočniteľnosti výstavby nového mosta.
Komplexná rekonštrukcia mosta do Iliaša bola už nevyhnutná. Dlhé roky odkladala, až prišiel čas na výstavbu nového mosta. Výška investície po verejnom obstarávaní predstavuje sumu 1,4 milióna eur.
Stavebné práce sa ukončia na jeseň
V júni 2020 získalo právoplatnosť územné rozhodnutie a v januári tohto roku stavebné povolenie. Následne v marci mesto podpísalo dodatok so zhotoviteľom a odovzdalo mu stavenisko.
„Aj keď v Iliaši žije nízky počet obyvateľov, nový most je tu už viac než nevyhnutný, nakoľko je jediným priamym spojením s ostatnou časťou mesta. Nový most by mal byť dokončený na jeseň. Poslúži nielen motoristom, ale aj peším, bežcom a cyklistom, pretože je to významné prepojenie s turistickou cyklotrasou, ktorú má v pláne vybudovať BBSK,“
povedal pri prekladaní starého mosta primátor Banskej Bystrice Ján Nosko.

Ján Nosko
Súčasťou stavebných prác je komplexná výmena stavby mostného objektu vrátane jeho nosnej konštrukcie a príslušenstva.
Vlastná konštrukcia mosta sa montuje na stavbe. Osadia sa tiež nové bezpečnostné prvky ako zábradlia aj s novými prechodovými oblasťami, vymenia sa opory mosta a upraví sa okolie – cestné svahy a vodný tok koryta z dôvodu ochrany spodnej stavby mosta.
Hlavná stavbyvedúca spoločnosti EUROVIA SK Ing. Eva Fízeľová k samotnej výstavbe nového mosta uviedla:
„Výstavba nového oceľového obojsmerného mosta s lávkou pre peších a celou infraštruktúrou bude na jeseň ukončená a most prejazdný. Ide o náročný projekt vzhľadom na to, že sa nachádzame v intraviláne, a je to jediná prístupová trasa do Iliaša. Musíme dodržiavať striktný harmonogram, pretože obyvatelia sa potrebujú ráno dostať do škôl a zamestnania.“
Veríme, že po lete vám prinesieme reportáž z kompletného odovzdávania nového mosta do Iliaša.

Eva Fízeľová
Autor: (tom), Foto: mesto BB a redakčné