NDS chce v roku 2016 pokračovať vo výstavbe R1 smerom na Ružomberok

SPRÁVY
11 /

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) má v pláne pokračovať  vo výstavbe rýchlostnej komunikácie R1 z Banskej Bystrice smerom na Ružomberok v roku 2016.  Koncom júna tohto roku by mala byť k dispozícii štúdia realizovateľnosti, na ktorej sa teraz pracuje.

„Tento úsek vnímame ako ten, ktorý môže byť strategickým úsekom v prípade alternatívnej trasy z východu na západ krajiny, respektíve naopak. Dostavbou ďalších úsekov R1 by sa totiž rýchlostná komunikácia cesta napojila pri Ružomberku na diaľnicu D1, ktorá ide z Bratislavy do Košíc. Keby sa tak napríklad z rôznych dôvodov obmedzila doprava na diaľnici medzi Žilinou a Ružomberkom, ktorá je náročná z pohľadu údržby, keďže má byť na nej veľa tunelov, bude pre motoristov alternatívou. Nehovoriac o tom, že tento úsek vytvára veľké možnosti na prepojenie regiónov,“

uviedol pre TASR generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš s tým, že sa tak zvýši konkurencieschop­nosť regiónu a súčasne  to pomôže rozvoju cestovného ruchu.

Myšlienka spojenia Banskej Bystrice a Ružomberka rýchlostnou komunikáciou je veľmi racionálna a patrí do strategického severojužného rýchlostného  cestného prepojenia Maďarsko-Slovensko-Poľsko, podobne ako variant trasy Žiar nad Hronom-Turčianske Teplice-Martin.  Dnešná cesta cez Donovaly je trojnásobne viac zaťažená a nebezpečná hlavne pre tranzitnú kamiónovú dopravu, obzvlášť v zimnom období, nehovoriac o obetiach nehôd a ohrozenom životnom prostredí.

Severný obchvat Banskej Bystrice s dĺžkou 5,672 km sa otváral 27.júla 2012. Následné pokračovanie tejto trasy smerom na Slovenskú Ľupču, popod Hiadeľské sedlo (resp. Kozí chrbát) do Korytnice a Ružomberka, v celkovej dĺžke okolo 50 km aj s napojením na D1, ktoré sa pripravovalo ešte za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, sa neuskutočnilo. Pritom už boli k dispozícii aj výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Vážneho nástupca Ján Fígeľ v apríli 2011 všetky prípravy na pokračovanie výstavby zastavil a odsunul až za rok 2016. Trasa R1 tak zatiaľ skončila pri priemyselnom parku Šalková.

Predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka môže naraziť na problémy s chránenými územiami národných parkov. Viac napovedia výsledky štúdie realizovateľnosti. Nový úsek by poskytol možnosti na prepojenie regiónov, problémom však môžu byť národné parky, cez ktoré má viesť. Podľa generálneho riaditeľa NDS Milana Gajdoša by sa výstavba predlženia R1 mohla začať v roku 2016.

Minister dopravy Ján Počiatek vzhľadom na náročnosť tejto investície (cca 1,6 mld eur) vlani v októbri uvažoval o financovaní cez PPP projekty. Či to tak napokon bude, sa uvidí až po analýze výsledkov štúdie realizovateľnosti projektu R1 Banská Bystrica-Ružomberok. Na konečný verdikt si tak musíme počkať minimálne do polroka 2014

Zdroj: Bystricoviny.sk