Analýza mestského úradu k posúdeniu efektívnosti činnosti PKO sa objavila na rokovaní kultúrnej komisie v piatok 1.marca. Ide o východiskový materiál na verejnú diskusiu a prijatie odborných záverov v mestskom zastupiteľstve k ďalšiemu ekonomickému fungovaniu banskobystrickej samosprávy.
Predloženie analýzy činnosti PKO a možnosti pričlenenia tejto príspevkovej organizácie mesta ako samostatného odboru k SŠaTZ na marec 2013 požadovalo uznesenie mestského zastupiteľstva z decembra 2012. Spracovaním a vyhodnotením tohto materiálu sa vlastne začína verejná diskusia o efektívnosti fungovania jednotlivých mestských organizácií v rámci mesta Banská Bystrica.
V záveroch analýzy, ktorú vypracovali oddelenia kultúry a športu odboru propagácie MsÚ, sa pričlenenie PKO ako samostatného odboru k SŠaTZ mesta nepovažuje za vhodné z dôvodu rozdielneho zamerania organizácií. PKO je podľa MsÚ určená na výkon kultúry v meste, SŠaTZ na správcovstvo a starostlivosť o športoviská. Mestský úrad nevidí možnosti efektívneho šetrenia finančných prostriedkov v spoločnom financovaní aktivít kultúrnej a športovej činnosti. Opodstatnenie existencie samostatného subjektu PKO má riešiť aj pripravovaná koncepcia rozvoja kultúry mesta.
Ekonomika PKO za posledné tri roky:
Náklady PKO:
rok 2010 2011 2012
celkové náklady 726.905 € 474.382 € 477.643 €
Príjmy PKO:
rok 2010 2011 2012
celkové výnosy 609.511 € 478.081 € 441.585 €
Možnosti zefektívnenia činnosti PKO sú podľa MsÚ nasledovné:
1. Vytvorenie jednej samostatnej externej organizácie (agentúry) zlúčením organizácií PKO, SŠaTZ a spoločnosti VISIT BB s.r.o.:
pozitíva:
+ výraznejšia spolupráca medzi spojenými organizáciami
+ jednotná marketingová a komunikačná stratégia
+ jednoduchšia koordinácia a komunikácia zo strany samosprávy (1 subjekt, 1 manažér)
+ rovnomerné zameranie na kultúru, šport, cestovný ruch
+ možnosť poskytovať kompletný balík služieb pre mesto Banská Bystrica
+ jednoduchšia kontrola plnenia cieľov, záväzkov a požiadaviek zo strany mesta
negatíva:
– riziko nerovnomerného prerozdelenia nákladov pre kultúru, šport a cestovný ruch
– strata pôvodnej právnej subjektivity jednotlivých organizácií
2. Začlenenie PKO (prípadne aj SŠaTZ) do organizačnej štruktúry MsÚ s podmienkou zachovania vlastnej značky (vytvorením samostatného oddelenia, výkonná kultúra):
pozitíva:
+ najvýraznejšie šetrenie finančných nákladov, predovšetkým znížením prevádzkových nákladov (nájomné, energie, právne a ekonomické služby)
+ ušetrené prostriedky z prevádzkových nákladov by boli presunuté na výkon
kultúry v meste (viac podujatí, vyššia kvalita podujatí)
+ vzor a overená prax z iných miest na Slovensku (PKO existuje len v BB a PO)
+ výrazne lepšia kooperácia s oddelením kultúry MsÚ (všetci „pod jednou strechou“)
negatíva:
– nízka flexibilita spôsobená úradnými postupmi
– neriešenie zlej infraštruktúry
3. Samostatné PKO, ale transformované (max 3 – 4 zamestnanci):
pozitíva:
+ výrazné zníženie mzdových nákladov
+ možnosť stavať na rokmi overenej značke a tradíciách
+ možnosť využitia kvalifikovanej externej prac. sily (dramaturgia, technika …)
+ využitie potenciálu podnikateľského prostredia
+ zlepšenie koordinácie kultúrnych inštitúcií a jednotlivcov s PKO
negatíva:
– neriešenie zlej infraštruktúry
– nutnosť kumulovania funkcií zamestnancov, väčšia vyťaženosť zamestnancov
O výsledkoch tejto analýzy by malo rokovať mestské zastupiteľstvo na svojom riadnom zasadnutí 26.marca. Cieľom v tomto prípade je zefektívnenie činnosti mestských organizácií pre kultúru a šport (prípadne aj cestovný ruch) v meste Banská Bystrica.
Zdroj: Bystricoviny.sk

















