Dopravoprojekt na základe výsledkov súťaže vypracuje štúdiu realizovateľnosti, ktorá posúdi podmienky pokračovania výstavby rýchlostnej komunikácie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka. Vo vestníku verejného obstarávania o tom informuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
Štúdia realizovateľnosti
Pôvodný predpoklad NDS hovoril o sume za štúdiu vo výške cca 600.000 eur bez DPH. Do verejnej súťaže sa prihlásilo šesť firiem, pričom kritériom pre výber spracovateľa ponúk bola najnižšia cena. Zvíťazila ponuka Dopravoprojektu s cenou 288.400 eur bez DPH.
Výstavbu pokračovania R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka má NDS naplánovanú na rok 2016, ale najskôr sa musí urobiť spomínaná štúdia realizovateľnosť tohto projektu. Zároveň sa vyhodnocuje aj rýchlostná cesta R3, ktorá by mala viesť súbežne s ňou z Martina do Žiaru nad Hronom. Na pokračovanie R1 sa podľa ministra dopravy Jána Počiatka pravdepodobne použijú eurofondy alebo vlastné zdroje NDS.
Strategická cesta pre Banskú Bystricu a celý región
Úsek R1 z Banskej Bystrice po Ružomberok by podľa NDS mohol byť vnímaný ako strategická alternatívna trasa v prípade, ak by sa obmedzila doprava na diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc v úseku medzi Žilinou a Ružomberkom s množstvom tunelov. Spojením Banskej Bystrice a Ružomberka rýchlostnou komunikáciou sa rieši alternatívna trasa nielen v smere západ – východ, ale aj severojužné prepojenie Maďarsko – Slovensko – Poľsko.
Odborník na dopravu Marek Modranský, ktorý je členom dopravnej komisie v meste, k tomu uvádza:
„Banská Bystrica vzhľadom na svoju geografickú polohu neustále bojuje nielen so svojím vnútorným dopravným systémom, ale aj s tranzitnou dopravou. Tej veľmi pomohol Severný obchvat mestom v napojení na R1 až do Bratislavy a potrebujeme aj pokračovanie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka, kde sa napojí na diaľnicu D1. Týmto ťahom bude môcť pokračovať tranzit na všetky smery. Naše mesto sa stane dôležitým cestným uzlom, čo veľmi pomôže ekonomickému rastu celého nášho regiónu.“
Severný obchvat mesta a R1
Severný obchvat Banskej Bystrice s dĺžkou 5,672 km sa otváral 27.júla 2012. Následné pokračovanie trasy R1 smerom na Slovenskú Ľupču, popod Hiadeľské sedlo, popri Korytnici až do Ružomberka s napojením na D1, sa v celkovej dĺžke okolo 50 km pripravovalo ešte za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho.
K dispozícii už boli aj výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ale Vážneho nástupca Ján Fígeľ v apríli 2011 všetky prípravy na pokračovanie výstavby zastavil a odsunul až za rok 2016. Trasa R1 tak zatiaľ skončila pri priemyselnom parku Šalková.
Predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka môže naraziť na problémy s chránenými územiami národných parkov. Viac však napovedia výsledky štúdie realizovateľnosti, na základe ktorých sa rozhodne o tom, či sa s plánovanou výstavbou rýchlostnej cesty začne v roku 2016. Je to želanie všetkých Bystričanov vrátane dopravných odborníkov, tentoraz opäť aj s vládnou podporou.
Autor: (tom), Foto: Ilustr.