Boj proti cestným pirátom si vyžiadal zavedenie nového systému merania predpísanej rýchlosti aj na cestách prvej triedy. Ministerstvo vnútra spolu s políciou plánuje do konca tohto roka nasadiť okrem mobilných aj 1.300 stacionárnych radarov najmä na úsekoch s vysokou nehodovosťou.
Automatický systém merania rýchlosti v nehodových úsekoch ciest
Rozšíri sa tak aj dnes už využívaný inštitút objektívnej zodpovednosti z poloautomatického režimu na plne automatický. Znamená to, že na ceste už nebudete vidieť dopravných policajtov s radarom, ale všetko zariadi počítač s kamerou
„To bude obnášať nie len spustenie softvérového a hardvérového vybavenia, ktoré automaticky generuje hotovú výzvu na zaplatenie pokuty majiteľovi vozidla, ale aj novú techniku na cestách,“
informoval hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov.
Vodiči budú dopredu informovaní, kde budú rozmiestnené automatické radary a na ktorých úsekoch sa bude merať predpísaná rýchlosť. Nový systém umožní automatické odoslanie rozkazu o uložení pokuty majiteľovi vozidla, ktorý ho dostane do siedmich dní.
„Techniku plánujeme orientovať hlavne na cesty prvej triedy, kde budeme aj takto bojovať s vysokou nehodovosťou. Skôr ako projekt spustíme, verejnosti predstavíme mapu ciest, na ktorej bude táto technika umiestnená,“
vysvetlil Lazarov.
Inteligentné radarové semafory
Technické zariadenia osadené na úsekoch ciest s najväčšou nehodovosťou budú v rámci objektívnej zodpovednosti sledovať rýchlosť, prejazd na červenú, predchádzanie, nezastavenie na stopke, či nedovolené otáčanie a cúvanie. K tomu by ministerstvo chcelo pridať aj sledovanie nebezpečných železničných priecestí, ktoré sú častým miestom tragických nehôd a obstarať aj dynamické váhy na sledovanie hmotnosti vozidiel.
Novinkou budú inteligentné radarové semafory. Tie budú umiestnené na niektorých miestach pár sto metrov za radarom, ktorý sleduje rýchlosť vozidla. Ak vodič prekročí povolenú rýchlosť, automaticky na semafore zasvieti červená a vodič bude musieť zastaviť.
Minister vnútra Robert Kaliňák o tomto systéme hovorí:
„Bude to mať veľmi výchovný efekt, pretože ten, kto bude stáť prvý na semafore, je vlastne vinníkom, ktorý spomalil všetkých ostatných, ktorí musia zastať na semafore. Ocenia najmä obce, ktoré majú problém s rýchlym prejazdom kamiónov.“
Nehodové úseky v Banskobystrickom kraji
Za nehodové miesta na našich cestách sú vo všeobecnosti označované križovatky ciest, priechody pre chodcov, železničné priecestia, miesta vjazdov alebo výjazdov z objektov či pozemkov na cestu alebo iné podobné miesta v dĺžke najmenej 100 metrov s počtom najmenej päť dopravných nehôd za obdobie polroka.
Polícia v Banskobystrickom kraji v minulom roku zaevidovala 1.412 dopravných nehôd, čo je o 48 viac ako v roku 2014. Podľa predbežných policajných štatistík sú nehodové úseky za rok 2015 v našom kraji nasledovné:
I/66 v okrese Krupina
R1 v okresoch Žiar nad Hronom a Žarnovica
I/65 v okrese Žarnovica
I/75 v meste Lučenec
I/14 v okrese Banská Bystrica smerom na Šturec
Zdroj: MV SR, Foto: ilust.