Mesto vyhlásilo zelené verejné obstarávanie na dopravcov poskytujúcich služby MHD

SPRÁVY
9 /

V utorok bolo zverejnené zelené verejné obstarávanie (zohľadňujúce environmentálne ukazovatele) na dopravcov poskytujúcich autobusovú a trolejbusovú dopravu v Banskej Bystrici.

Jednou súťažou rozdelenou na dve časti chce mesto vysúťažiť dvoch zmluvných partnerov, ktorí budú v meste pod Urpínom poskytovať služby v mestskej hromadnej doprave od 1. 1. 2021 v plnom rozsahu na ďalších desať rokov. Samospráva kladie dôraz na zvýšenie atraktivity MHD a stanovuje podmienky idúce ruka v ruke so smart technológiami.

Banskobystrická samospráva oznámila v zmysle európskej legislatívy prípravy na vyhlásenie medzinárodného tendra zameraného na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy v roku 2019 v Úradnom vestníku Európskej únie.

Po  analýze, príprave podmienok verejného obstarávania a trhových konzultáciách, na ktorých diskutovali potenciálni uchádzači s odbornými útvarmi o možnostiach zatraktívnenia MHD, bolo 7. júna 2020 zverejnené zelené verejné obstarávanie na dopravcov autobusovej a trolejbusovej dopravy. Na predkladanie ponúk začala plynúť štandardná, zákonom stanovená 30 – dňová lehota.

Pôvodným zámerom mesta bolo v čase vyhlásenia tendra mať k dispozícii už aj nový Plán udržateľnej mobility, súčasťou ktorého je Plán dopravnej obslužnosti.  Vzhľadom k tomu, že sme museli opakovať verejné obstarávanie na Plán udržateľnej mobility, tender na dopravcov a súťažné objemy dopravných výkonov vychádzajú zo súčasne platných cestovných poriadkov. Očakávame, že v najbližších dňoch už budeme poznať víťaza, ktorý začne pripravovať Plán udržateľnej mobility. Následne zmluva, ktorú uzatvoríme s vysúťaženými dopravcami nám umožní primerane sa prispôsobiť novému PUM-u,”

hovorí viceprimátor Jakub Gajdošík.

Vysúťažení dopravcovia budú musieť mať, okrem iného, GPS monitorovací systém, ktorým bude mesto vedieť získať údaje o pohybe vozidiel v reálnom čase, o tom, kedy a na ktorej zastávke sa aktuálne nachádza, či mešká alebo ide podľa cestovného poriadku.

Elektronický odbavovací systém s palubným počítačom zároveň umožní sprístupňovať informácie o počte cestujúcich na jednotlivých autobusových zastávkach, na ktorý spoj nastúpili a aká zľava im bola poskytnutá. Samospráva kladie dôraz na to, aby budúci dopravcovia mali vo svojom depe vozidlá s maximálnym priemerným vekom  14 rokov.

V požiadavkách dbá mesto na ekológiu. Pri autobusoch kladie dôraz na nízkoemisné vozidlá a pri trolejbusovej doprave aj na duálne vozy s čistým pohonom. Všetky autobusy a trolejbusy, ktoré budú v rámci  obnovy vozidlového parku dopravcami dopĺňané a vymieňané, budú musieť byť aj nízkopodlažné.

Zároveň vyžadujeme, aby boli vozidlá vybavené systémom, ktorý bude schopný komunikovať s technológiami, ktoré chceme zaviesť. Sú nimi napríklad elektronické označníky autobusových zastávok, prípadne inteligentne riadené svetelné križovatky. Vozidlá budú musieť byť v horizonte do jedného roka od uzavretia zmluvy s dopravcami vybavené aj wifi prístupnou pre cestujúcich a USB rýchlonabíjačkami pre zvýšenie komfortu cestovania,”

objasňuje primátor Ján Nosko.

Obaja dopravcovia budú mať za povinnosť používať spoločnú dopravnú kartu, na ktorú budú cestujúcim poskytované zľavy z cestovného.

Ďalšou z podmienok je nastupovanie a vystupovanie všetkými dverami, čo v súčasnosti nie je možné. Pri všetkých dverách bude musieť byť nainštalovaný snímač na dopravnú kartu, aby sa urýchlilo nastupovanie cestujúcich.

Mesto Banská Bystrica v tejto veci, na rozdiel od BBSK, postupuje bez zbytočného právneho napádania doterajších dodatkovaných dlhodobých zmlúv so súčasnými dopravcami SAD Zvolen a.s. (autobusy) a Dopravný podnik mesta BB (trolejbusy) na súde. Nových dopravcov v súlade s naším slovenským právom aj EÚ spoznáme po riadnom výberovom konaní.

Zdroj: Zdenka Marhefková a (tom), Foto: mesto BB a ilustračné