Mesto reaguje na nepodloženú kritiku novej korčuliarskej dráhy

SPRÁVY
31 /

V piatok 5. mája 2017 sa bude slávnostne otvárať nová korčuliarska dráha v parku pod Pamätníkom SNP. Po zverejnení tejto informácie aj na našom portáli sa začali objavovať kritické reakcie niektorých čitateľov k betónovému povrchu tejto dráhy i celkovému riešeniu infraštruktúry parku.

Reakcia mesta na nepodloženú kritiku

Výstavbu korčuliarskej dráhy v parku pod Pamätníkom SNP sledujeme prakticky od jej začiatku a prinášame Vám všetky potrebné informácie o jej priebehu.  Kým my sme z technického hľadiska po odbornom vysvetlení nevideli žiadny problém v dilatačných škárach betónového povrchu korčuliarskej dráhy, ktorá sa ešte len ide otvárať, internetový portál Priekopník.sk uverejnil kritický článok opierajúci sa o laický pohľad na vec. Mesto zareagovalo verejným stanoviskom, ktoré zverejnilo na svojej webovej stránke a de facto odpovedá aj kritikom, ktorí sa objavili v komentároch na našom portáli. Stanovisko banskobystrickej samosprávy Vám prinášame v plnom znení:

Mesto Banská Bystrica sa ohradzuje voči štýlu tvorby príspevkov zverejňovaných na spravodajskom portáli Priekopnik.sk. Účelové, tendenčne písané články o projektoch mesta bez poznania podstaty, nie sú v súlade s etickým novinárskym kódexom.

 Portál Priekopnik.sk pri svojej práci zabúda na základné atribúty novinárskej práce, akými sú nestrannosť, vyváženosť, objektivita, pravdivosť, a najmä dôsledné overovanie faktov.  Písať o problematike bez znalosti základných faktov a bez možnosti vyjadrenia druhej strany je neetické. Na všetky vznesené pochybnosti uverejnené v článku „Korčuliari v Banskej Bystrici varujú: Otvorenie dráhy pod Pamätníkom SNP môže skončiť fiaskom“, existuje aj relevantná odpoveď.

 Článok: Dráha je príliš úzka a čo je horšie, nie je jednoliata, ale skladá sa z veľmi krátkych blokov, medzi ktorými je medzera. Skúsení korčuliari vedia, že na kolieskových korčuliach aj malý kamienok znamená veľký problém, no a nová dráha je prerušená každých pár metrov. Navyše dráha, ani obnovený chodník nemajú obrubníky, čo vidia mnohí ako ďalší problém.

 Vysvetlenie: Vedenie mesta, zástupcovia odborných útvarov, ako aj samotný projektant, pristupovali k projektu korčuliarskej dráhy citlivo, keďže sa nachádza v blízkosti Pamätníka SNP. Pri realizácii projektu korčuliarskeho oválu bola použitá betónová konštrukcia, a nie asfaltová, hneď z niekoľkých dôvodov. Vzhľadom na to, že Pamätník SNP je zhotovený z betónu, z estetického hľadiska bolo najlepším riešením využitie práve tohto materiálu. Použitie asfaltu by z estetického hľadiska narúšalo celkový vzhľad parku a pri vyšších teplotách by dochádzalo k jeho prehrievaniu a tvoreniu koľají.

 Aj z hľadiska trvácnosti je použitie betónových materiálov výhodnejšie. Takáto betónová dráha má životnosť až tridsaťpäť rokov, čo je takmer trojnásobne viac ako v prípade asfaltu. Betónový typ konštrukcie je bežný aj pre korčuliarske dráhy a cyklotrasy v zahraničí. Projektant korčuliarskej dráhy kládol veľký dôraz najmä na bezpečnosť korčuliarov. Práve preto navrhol jemné zdrsnenie betónového oválu použitím metličkovej úpravy. V prípade vlhkého povrchu korčuliarskej dráhy má zabrániť šmyku.

 Je dôležité pripomenúť, že pri betónovej konštrukcii sa obrubníky nepoužívajú. Chodník vytvorený z dlažobných kociek vedúci popri korčuliarskej dráhe neslúži pre korčuliarov, ale pre chodcov. Je bezbariérovo upravený, od korčuliarskej dráhy oddelený dlažbou pre nevidiacich a je ohraničený obrubníkmi.

 Článok: Medzera, ktorá na kolieskových korčuliach dokáže spôsobiť vážne zranenia a prinajmenšom spôsobí, že korčuľovanie nebude vôbec pohodlné.

 Vysvetlenie: Každá betónová konštrukcia musí obsahovať dilatačné škáry, aby sa predišlo praskaniu betónu. Na betónovom korčuliarskom ovále sa nachádzajú v šírke 8 milimetrov vo vzdialenosti 4 metrov. Tieto „škáry“ sú ošetrené pružnou asfaltovou zálievkou.

 Článok: Momentálne je trať posiata tisíckami malých kamienkov, ktoré tam z hľadiska bezpečnosti nemajú čo robiť.

 Vysvetlenie: Na korčuliarskej dráhe ešte nebolo vykonané finálne čistenie povrchu. Do otvorenia bude dráha vyčistená aj od malých kamienkov. 

 

Zdroj: Mesto BB, Foto: Mirka Chabadová a Mesto BB